Detta med antenner på 2,4GHz

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krille
    • maj 2006
    • 1184

Personligen så litar jag mer på futabas egna text, dock har jag monterat mina antenner med ca 90 graders vinkel bara för det verkar bra.

Men angående om värme eller vibrationer är störta problemet så tror jag faktiskt värme är det. Jag tror inte futaba skulle skriva "vi rekomenderar därför" om det på något sätt vore bättre att montera mottagarna i skummgummi istället för dubbelhäftande tape.

Det går gaska enkelt att se om en mottagare går sönder pga av vibrationer eller inte om man lämnar in den till en kunnig person. Och om futaba själv skriver så skulle dom nog få mängder av stämmningar om det visade sig att mottagarna pajar pga vibrationer när dom är fastsatta med dubbelhäftande tape.

Det är ju bara å kolla på tex servon och gyron? inte fasen sätter vi fast dom med skummgummi, servon sitter i små gummi bussningar å gyron på dubbelhäftande tape. Men både gyron och servon innehåller en rad elektriska komponenter.
    //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Hej,
      Jag flyger ju mest elflyg men mina mottagare sätter jag fast med självhäftande kardborreband (Biltemas fungerar ypperligt) - det ger en viss flexibilitet i upphängningen som rimligen bör "sortera bort" en del vibrationer.
      Jämförelsevis så är ju en ren fastsättning med dubbelhäftande tejp helt stum.
      Hälsningar
      Roger

Kommentar

• Brill
        • okt 2008
        • 19

Är det någon här på forumet som fått radiostörning eller att failsafe har tagit överhand med 2,4Ghz, har själv flygit hela vintern med futaba 10C men inte överhuvudtaget märkt någon störning. Har flygit runt tända gatubelysningar och 200meter med futabas minsta RX som bara skall klara 100m utan störningar.
        iochmed att jag börjar flyga en större kärra så vill man veta problemen med 2,4 GHz innan dessa kommer som en överraskning. jag vill veta vid en crash att det var jag som gjorde "pilot error" och inte skylla på "skit radio" "störningar" osv.

Kommentar

• jocke1963
          • dec 2007
          • 2709

Ursprungligen postat av Brill
          Är det någon här på forumet som fått radiostörning eller att failsafe har tagit överhand med 2,4Ghz....

Nopp. Futaba 6EX 2.4.

Kommentar

• Stig H.
            • jul 2007
            • 247

Skjut inte på den svenske översättaren

Tror inte en sekund att Minicars översättare av FASST-manualen till svenska själv hittat på det där med 90-gradig vinkling av mottagarantennerna. Det stora internet-forumet RCgroups.com beskriver samma vinklingsmetod i sin analys av Futabas nya RC-anläggning redan 2007. De har med stor sannolikhet haft samma källa som vår svenske översättare.
            M v h
            Stig
            2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
              • 5250

Ursprungligen postat av Brill
              Är det någon här på forumet som fått radiostörning eller att failsafe har tagit överhand med 2,4Ghz, har själv flygit hela vintern med futaba 10C men inte överhuvudtaget märkt någon störning. Har flygit runt tända gatubelysningar och 200meter med futabas minsta RX som bara skall klara 100m utan störningar.
              iochmed att jag börjar flyga en större kärra så vill man veta problemen med 2,4 GHz innan dessa kommer som en överraskning. jag vill veta vid en crash att det var jag som gjorde "pilot error" och inte skylla på "skit radio" "störningar" osv.
              Enda är att nu får alla svårt att skylla den dåliga landningen på glitchar :sarcastic:
              //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

Arbetssätt...