Modellflygplan vad är det ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rumpfelstosse
    • aug 2006
    • 14

Nu min käre modellflygarkollega, så tycker jag att du hårddrar en smula för mycket.

Alla modellflygplan är ju inte av tradition bundna av att efterlikna ett specifikt flygplan i full skala, tvärtom så är modellflygsporten betydligt friare än så, även om vissa utövare föredrar att skapa kopior av fullstora flygplan (eller helikoptrar eller andra flygmaskiner)

Mvh,
    Bo Strömberg

PS
    jag tror att jag förstår efteråt att det kanske var mest en en fråga och inte en åsikt
    DS

Kommentar

• Rumpfelstosse
      • aug 2006
      • 14

Man skulle teoretiskt sett kunna göra en skalamodell av en Side-Winder eller Sky-Flash och använda kommersiella ESTES krut-raketmotorer eller till och med andra betydligt starkare motorer och flyga en sådan med radiokontroll om man ville provocera hobbyn på något sätt.

Det skulle dock vara en avart som dom flesta inte skulle erkänna som en seriös hobbyutövning.

Det här är avsett som ett exempel på en riktning som jag skulle anse vara skadlig och jag skulle inte räkna det som modellflyg.

F3A-modeller och träningsflygplan är äkta modellflygplan för dom imiterar i allt väsentligt, sättet som olika typer av fullstora flygplan kan flygas på.

Det är min åsikt.

Mvh,
      Bo Strömberg

Kommentar

• H_enke
        • maj 2006
        • 150

PS
        jag tror att jag förstår efteråt att det kanske var mest en en fråga och inte en åsikt
        DS
        Jo det var en fråga/fundering...

Kommentar

• Rumpfelstosse
          • aug 2006
          • 14

Jag tycker det saknas kommentarer i dett ämne, ämnet är viktigt.

Alla bör kommentera det här viktiga ämnet.

Inte en utan många gånger

Bo Strömberg

Kommentar

• Mr J
            • maj 2006
            • 4130

Okej då.
            Ingen sittplats, fullskalaförebild.
            Modellflygplan? Döm själv...

Kommentar

• qv
              • maj 2006
              • 46

Ursprungligen postat av Rumpfelstosse
              en skalamodell av en Side-Winder eller Sky-Flash och använda kommersiella ESTES krut-raketmotorer
              Eftersom modellraketer är en seriös del av hobbyn så ser jag inga problem med att göra dom radio styrda.

Själv är jag sugen på att tillverka en space shutel (radiostyrd) med tillhörande bärraket. Man kanske får fundera på att göra bärraketen radiostyd.

Fast med ett antal skyflash under vingen så kan de bli en ny variant av combat :evil:
              /Janne

Kommentar

Arbetssätt...