Autogyro?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J
    • maj 2006
    • 4130

Klart du måste, hur ska du annars få reda på hur det ligger till? :sarcastic:
    Dessutom är det ju lite coolt att vara först på kobben med ett sånt flygfä...

Jag ser fram mot en helgalen Ållywoodproduktion med provflygningen :thumbup:

Kommentar

• Thomas
      • jun 2006
      • 7682

Hehe.. "Ållywood Pictures", nya filmbolaget!
      Skämt åsido, att sätta skevroder på en autogyro är stört(!) omöjligt.
      Hela tricket är att rotordisken och bladen är bärande, d.v.s. bladen producerar lyftkraft genom sin form/vinkel. Om man då sätter vingar med skevroder och rollar så kommer rotordisken att hamna uppochner, och rotorverkan avstannar och lyftkraften blir.... NOLL! Stört(!)kul!
      Det man åstadkommer genom att montera en ledad rotordisk och ha två servon med deltamix är egentligen att man flyttar tyngdpunkten på kroppen, och autogyron "svänger" åt avsett håll, eller stiger eller sjunker. För säkerhets skull får man nog lägga in lite sidoroder för att stötta i svängarna.

Här är en enkel variant från systerforumet: http://www.svensktmodellflyg.se/user...n_Autogyro.pdf
      Annars kan du googla på "Twirl" eller "Monotwirl".

Men, som sagt, vi väntar med spänning på en film från demonproducenterna på andra sidan sjödiket...
      Senast redigerad av Thomas; 2010-10-29, 20:23.
      Retroholic!

Kommentar

• Modellflygarn
        • okt 2006
        • 452

Hejsan!
        Det fanns en svensktillverkad byggsats till autogyro för längesen. Kan varit från Hobbyträ eller nåt sånt.
        Var säkert med i Allt om Hobby också. 80-talet nån gång.
        Den hade en jättestabbe med mixade "skev" och höjdroder. Jag provflög och den kom ner hel men jisses vad man fick jobba!
        Testade bara en gång men tror att man får lära sig en lite annan flygteknik med en sån. Det gäller ju att hålla snurr på rotorn...
        Niklas/
        Absolut söndagsflygare
        http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

Kommentar

• Modellflygarn
          • okt 2006
          • 452

Den hade ett helt fast rotorhuvud och var superkänslig på skeven vad jag kommer ihåg.
          Fanns sidroder också...

Spännande flygetyg iaf!
          Lycka till, vore kul att se en i luften!
          Niklas/
          Absolut söndagsflygare

Kommentar

• Thomas
            • jun 2006
            • 7682

Ursprungligen postat av Modellflygarn
            Hejsan!
            Det fanns en svensktillverkad byggsats till autogyro för längesen. Kan varit från Hobbyträ eller nåt sånt.
            Var säkert med i Allt om Hobby också. 80-talet nån gång.
            Den hade en jättestabbe med mixade "skev" och höjdroder. Jag provflög och den kom ner hel men jisses vad man fick jobba!
            Testade bara en gång men tror att man får lära sig en lite annan flygteknik med en sån. Det gäller ju att hålla snurr på rotorn...
            Var nog en "Silverbird", om jag kommer ihåg rätt.
            Den hade väl, som du sa, fast rotorhuvud men med "flappande" blad. Mixen i höjdrodret var nog både skev och höjd. Och det är oxå ett sätt att styra...
            Retroholic!

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6809

Ja nog måste man väl skaffa en/ett autogyro... måste bli av med nåt till bara, eller så gör man som man brukar, bär grejerna man inte får rum med till den lokala RC-handlaren så vips har man mer utrymme för mer flygetyg.

Skaffar jag ett autogyro så ska det som sagt vara skala-likt på nåt vis så att man kan ha det framme utan att det ser ut som nån mobil som ska hänga ovanför vaggan. Finns inte så många att välja bland då. Helst också el och att man kan använda 2200mAh 3S-ackar skulle ju vara perfekt.

Vad menar HobbyKing med "Rotor diameter: 460mm" och "Length : 590mm" ?! Nåt som inte stämmer.

Skulle vara intressant flyga en autogyro. Nästan som första gången vi flög RC-flyg på vårt fält, ingen visste hur det skulle gå till. Skevrodrena visste ingen vart skulle röra sig, höjden var ett dilemma, det blåste som tusan, och flyget flög 11 sek men hann med ett drös loopar. Vi hade tokskoj! Autogyro... jäh! Utmaning!

Har nån sett ett annan skalalikt autogyro som inte är byggsats på nån svensk sida? Annars verkar ju Ciervan från HK vara nåt att satsa på. För den har väl samtliga manöver-"don" ett autogyro har? Den har ju lite historia också, den riktiga modellen alltså.
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Modellflygarn
                • okt 2006
                • 452

Kikade på den från HK. Tycker den ser riktigt snygg ut! Kanske lite väl liten men är det fint väder nån gång så...
                Ska bli kul att se hur den blir.
                Niklas/
                Absolut söndagsflygare

Kommentar

• Thomas
                  • jun 2006
                  • 7682

Här är en halvdålig filmsnutt på min och Mr J's gyro:

Retroholic!

Kommentar

Arbetssätt...