Landställl i glasfiberväv och epoxy?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1803

Jag hade ett ställ som jag bockat till i 4 mm pinotråd tidigare och det var alldeles för vekt och vid minst lilla grop så slogs landställsfästena i plast av. Håller det inte får jag väl göra ett till som är en mm tjockare och kanske köpa lite kolfiber från Biltema. Anledningen till att jag är lite skeptisk är tidigare erfarenheter men då hade gjort det av glasfibermatta och polyester. Det stället höll inte särskilt bra men förutsättningarna är nog lite annorlunda nu väv och epoxy.

/Mats

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1803

Nu är landstället testat i ett antal landningar och trots några riktig fula studsar är stället helt och verkar tåla en hel del. Så här i efterhand inser jag att jag skulle böjd in den del hjulet sitter i lite mer då den är lite kobent om uttrycket tillåter. Fet hade väl varit bättre om den hade varit lite hjulbent. Just nu har jag inge riktiga hjulaxlar utan bara 4 mm skruv med brickor.

En sak jag upptäckte är att det är mycket lättare att få studsar med glasfiberstället än med det gamla i pianotråd. Det var väl lite mjukare och dödade en del av energin vi hårda landningar. Men nu finns det ju anledning att öva lite mer på landningar. En fördel är att viktskillnaden faktiskt är märkbar vid landning då den flyter ut mycket bättre.

/Mats

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Ursprungligen postat av senmathal
        En fördel är att viktskillnaden faktiskt är märkbar vid landning då den flyter ut mycket bättre.
        /Mats
        Hur mycket lättare blev det? Kan det inte vara aerodynamiskt bättre med ditt nya ställ? Har du bilder?
        m.v.h. //Fredrik
        fredrik

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1803

Jag har faktiskt inte vägt och jämfört och bilder är jag lite dålig på. Det kan ju även vara inbillning att den kändes lite lättare i luften. Möjligt är också att den lilla platta ytan på stället har en aning bärande effekt medan piantrådsstället skapar störande turbulens.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...