Balansera propellrar med digitalvåg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • radioactive
    • aug 2011
    • 473

Ursprungligen postat av kay.krut
    Vad jag förstår så gör Du rätt så grundliga tester av Ditt materiel, så varför då lämna ett så viktigt moment som balansering av propellern åt slumpen.
    På´t igen!
    Kay krut
    Ja men snälla... jag har gjort tester med olika typer av balansering, dvs med tejp och med slipning och jag kan inte med den utrustning jag har se någon skillnad på en slarvigt tejpad propp och en välslipad. Möjligen skulle Nasa se en skillnad med sina noggranna instrument. Så med den vetskapen så finns det ingen anledning att inte tejpa, eftersom det är snabbare och passar mig bättre. Så länge jag inte drastiskt ändrar bladets form så tror jag inet att du kan hitta någon skillnad. En 0.04 mm tjock tejpbit lär inte nämnvärt förändra propellern egenskaper. Om nu en tejpremsa ändrar bladets form så in i hästväg, så lär ju slipning göra det också. Jag lämnar verkligen inte balanseringen åt slumpen.

Nu kan det ju faktiskt vara så att både slipning och tejp påverkar bladets form lika mycket så att den i jämförelse med en från fabriken perfekt balanserad propeller skulle uppvisa skillnad. Men då är vi tillbaka till ruta 1. Antingen står jag hos en eller ett par handlare här hemma i Sverige, kollar genom varenda propeller i hans sortiment, sliter upp hans påsar och mäter, eller så tar jag flyget till Hong Kong och besöker fabriken....

Då tycker jag personligen att en liten remsa hushållstejp är ett något bättre alternativ...

Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
      • 929

Men Lasse, Du ska inte ta det som ett påhopp på Dej personligen, för det är absolut inte min mening. Men eftersom det ju är ett öppet forum där vi någorlunda fritt kan ventiler våra ideér och åsikter, så får vi väl acceptera en viss jargong. Jag vill inte att Du ska slita upp varenda påse hos Din handlare. Jag bara gav ett tips att man kan kolla snurran innan man köper den. Om Du vill klistra tejp på Dina snurror så är det helt okay. Och till elkärror så verkar det ju fungera enligt andra inlägg här. Men för min egen del så använder jag andra metoder. Avslut.

Kay krut

Kommentar

• radioactive
        • aug 2011
        • 473

Ursprungligen postat av kay.krut
        Men Lasse, Du ska inte ta det som ett påhopp på Dej personligen, för det är absolut inte min mening. Men eftersom det ju är ett öppet forum där vi någorlunda fritt kan ventiler våra ideér och åsikter, så får vi väl acceptera en viss jargong. Jag vill inte att Du ska slita upp varenda påse hos Din handlare. Jag bara gav ett tips att man kan kolla snurran innan man köper den. Om Du vill klistra tejp på Dina snurror så är det helt okay. Och till elkärror så verkar det ju fungera enligt andra inlägg här. Men för min egen del så använder jag andra metoder. Avslut.

Kay krut
        Nej nej, jag tar det absolut inte som ett påhopp. Bara kul med lite diskussioner och det är ju meningen. Så simma lugnt...

Lasse
        ----------------------------------------------------------------------------------------------
        Team Radioactives
        http://www.radioactives.se/rc

Kommentar

• pernstig
          • nov 2006
          • 1184

Ursprungligen postat av SteffeB
          Jag har balanserat mina proppar som är "krokiga i längsled" med m3 muttrar/brickor och cyanolim i centrum på proppen. Fungerar utmärkt då farten inte blir så hög där.

Balansera proppar/motorer är ju på gränsen till upphetsande! Resultatet är iallafall väldigt beroendeframkallande!
          Muttrar/brickor i centrum? Hur då....bild?
          /Leif

Kommentar

• SteffeB
            • jun 2011
            • 888

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Kommentar

• Joacim
              • nov 2007
              • 335

Att balansera en prop bra är en konst, kräver träning tid och tålamod. Vi glömmer dock lätt att ha koll på övrig utrustning som roterar så som motorn, axeln, klämnavet, spinners. Själv trimmar och balanserar jag mina proppar genom att ta bort vikt inte lägga till.
              www.wattsup.se 100%EL

Kommentar

• SteffeB
                • jun 2011
                • 888

Ångrat mig angående mitt tidigare inlägg om att slipa proppar. På lite "snyggare" flygplan skulle jag nog slipa. På multicopter - aldrig i livet! Har man otur (ja faktiskt) kan man som jag gjorde häromdan blåsa 6st proppar på en dag. Det gör man inte med ett flygplan. På multicoptern var det även helt strunt samma i hur det ser ut. En mutter som får en hastighet på max 40km/h påverkar inte proppen ett dugg, däremot slipper du slipa av motsvarande vikt på proppen och sparar en massa tid.

Tejpa på! Jag kan lova att det lönar sig att balansera mot att helt strunta i det.

Jo, jag har också balanserat mina motorer!

Senast redigerad av SteffeB; 2012-02-02, 23:53.

Kommentar

• SteffeB
                  • jun 2011
                  • 888

Vad är det som är så "konstigt" (en konst) med att balansera en propp förresten? Det är väl inte värre än att få den i balans? Vad är det jag missar?

Kommentar

• jaka
                    • maj 2007
                    • 1484

Hej!
                    Klart det är en konst...så man slipar rätt...på ovansidan! Inte på undersidan , och att man får propellerbladen likformade och lika tjocka och med ungefär samma vingprofil och anfallsvinkel...Mycket med det jordiska!
                    Bifogade filer

Kommentar

• Michael
                      • maj 2006
                      • 1742

Som allt hantverk så ger ju övning färdighet, men "konst" skulle jag inte vilja kalla det.
                      För övrigt balanserar jag mina propellrar genom att försiktigt slipa på baksidan av bladen (den flata sidan). Min teori om detta är att jag då påverkar profilen minimalt. Ibland hör man påståendet att "pitchen" skulle ändras om man slipar på bladens baksida men det är nys. Det finns inte så dåliga propellrar att man skulle behöva slipa så mycket att "pitchen riskerar att förändras.

Tejp fungerar säker utmärkt för elmodeller där man inte riskerar att olja löser upp tejpens klister.

Kommentar

• Joacim
                        • nov 2007
                        • 335

Att balansera en prop bra kan vara en konst som kräver skicklighet, och då menar jag inte bara mindre proppar utan rent allmänt. Vad gäller tejp så funkar det till mindre storlekar och modeller, men att slänga på en tejpbit på bladspettsen på sin stora skalamodel, och sedan taxa runt i gräset, eller på en snabb kärra typ pylonare med 25-40,000rpm kan vara mindre bra
                        www.wattsup.se 100%EL

Kommentar

Arbetssätt...