Ja men snälla... jag har gjort tester med olika typer av balansering, dvs med tejp och med slipning och jag kan inte med den utrustning jag har se någon skillnad på en slarvigt tejpad propp och en välslipad. Möjligen skulle Nasa se en skillnad med sina noggranna instrument. Så med den vetskapen så finns det ingen anledning att inte tejpa, eftersom det är snabbare och passar mig bättre. Så länge jag inte drastiskt ändrar bladets form så tror jag inet att du kan hitta någon skillnad. En 0.04 mm tjock tejpbit lär inte nämnvärt förändra propellern egenskaper. Om nu en tejpremsa ändrar bladets form så in i hästväg, så lär ju slipning göra det också. Jag lämnar verkligen inte balanseringen åt slumpen.
Nu kan det ju faktiskt vara så att både slipning och tejp påverkar bladets form lika mycket så att den i jämförelse med en från fabriken perfekt balanserad propeller skulle uppvisa skillnad. Men då är vi tillbaka till ruta 1. Antingen står jag hos en eller ett par handlare här hemma i Sverige, kollar genom varenda propeller i hans sortiment, sliter upp hans påsar och mäter, eller så tar jag flyget till Hong Kong och besöker fabriken....
Då tycker jag personligen att en liten remsa hushållstejp är ett något bättre alternativ...
Lasse
Nu kan det ju faktiskt vara så att både slipning och tejp påverkar bladets form lika mycket så att den i jämförelse med en från fabriken perfekt balanserad propeller skulle uppvisa skillnad. Men då är vi tillbaka till ruta 1. Antingen står jag hos en eller ett par handlare här hemma i Sverige, kollar genom varenda propeller i hans sortiment, sliter upp hans påsar och mäter, eller så tar jag flyget till Hong Kong och besöker fabriken....
Då tycker jag personligen att en liten remsa hushållstejp är ett något bättre alternativ...

Lasse

Kommentar