https://www.rcflyg.se
Skräckslagen!!!! (Maiden med funcuben) - Svenska RC-flygförbundet

Skräckslagen!!!! (Maiden med funcuben)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Hej igen,
    Lyssna på bem och låt nån erfaren flyga kärran igen.
    Hur var det - hade du kanske använt klaffar och glömt att fälla in dom ?
    På denna kärra kan du utan tvekan låta bli att använda dessa till dess du är riktigt influgen på kärran och följdaktligen också lite mera rutinerad själv. Det är bara ett onödigt moment att tänka på för kärran är så snäll utan klaffar också.
    Lycka till hälsar
    Roger

Kommentar

• Robban74
      • maj 2012
      • 39

Ursprungligen postat av McRegor
      Får väl i så fall också läggas till avdelning nybörjarmissar...
      //Roger
      Det började ju tyvärr regna ikväll så det blev ingen ny provflygning.

Jag tror också att största felet är nybörjar misstag. När jag insåg hur svårt det var blev jag rätt nervös.. det var inte lättare att göra små försiktiga spakrörelser när hela kroppen skakar.

Gällande dualrate, så fixade han som trimma in planet att den var samma på båda lägena så jag inte skulle ändra den av misstag.

Ang klaffar så är servona på plats men inte inkopplade. Jag lyckades inte programmera sändaren med dubbla y-kablar så jag skippade klaffar helt. Just av anledningen att jag har nog att tänka på med allt annat.

/Robban

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Hej,
        Bra att du skippar klaffarna t v. Se dock till att de är låsta i sitt neutralläge speciellt om inte servona är inkopplade - t ex genom att tejpa ihop dom med vingen. Servona kan ju röra sig och ändra neutralläget så därför är det bra att fixera klaffarna för att inte råka ut för nåt oförutsett. Fast du kanske menade att servona var på plats men inte ens är ihopkopplade med klaffarna....
        Hälsningar
        Roger

Kommentar

• freddan_6
          • aug 2006
          • 2655

Övning i simulator hjälper inte mot den nervositet man känner första gången man flyger. Det enda jag kan säga är att nervositeten avtar med flygvana.
          fredrik

Kommentar

• ewalds
            • jul 2009
            • 532

Ett annat litet tips är att ev ha en erfaren pilot som "moraliskt stöd" bredvid när du provar. Det har hjälpt många med lite lugnande ord vid sidan av samt att han kan säga åt dig vad/hur du ska göra.
            Men först måste du ju veta att flygplanet är okej men det mesta tyder nog på, som sagt, nervositet.

Kommentar

• Skrotiz
              • jun 2009
              • 540

Du får säga till när du ska ut så kan jag hjälpa, har ju några timmar med funcub så vet hur den ska kännas.
              Men lite vind kan störa en del.
              What ever goes up must come down.

Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
              SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

Arbetssätt...