Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
När jag frågade samma sak fick jag till svar 13x8 eller 14x6. beroende på modell så kan den förstnämnda storleken göra att planet går ganska fort vid landning..
Tack för en bra länk.
14*6 verkar ju vara rätt prop. frågan är markfrigång och landningshastighet.
Ju större prop. saktare inflyg, mindre prop. snabbare inflyg. Har jag rätt?
Jag har en SY 91 som fungerar utmärkt med 13x4W (wide) bredare blad. Maskinen ligger inte och flyter i evigheter vid landning och har bra dra. Hovrar galant när den sitter i en Freestyle Rush (40-storlek på maskinen).
Hej!
Till en .91 fyrtakt är 13x4W snurra på tok för liten ...även så till en tvåtaktare om man vill ha bästa drag wid hovring.
Kör själv med 16x4W APC på min .91 tvåtakt (You-Can-Do .60)
Ja du jaka, det är inte första gången du kör över det jag har skrivit på forumet och bara avfärdar mina erfarenheter med tvärsäkra svar. Du kan ju bara inte dra alla 91-motorer över en kam och säja att så här är det. Jag har flygit 32 timmar med denna 13x4W och är helnöjd, provade med 14x4w och den hovrade sämre pluss att jag fick problem med markfrigången. Jag ifrågasätter inte att DIN moter går bättre med 16x4w så snälla, snälla, snälla, snälla, snälla JAKA ifrågasätt då inte att jag kommit fram till att MIN motor går bäst med 13x4W.
Hej!
Varför jag säger som jag gör beror på att jag har 39 års erfarenhet av R/C flygande och tävlande! Alla 15cc motorer är i grunden väldigt lika och att 15cc motorer funkar bäst med lite större snurror som 13x8, 14x6 och 15x4, beroende på modell. Har svårt att tro att en 13x4 (oavsett vilket fabrikat) skulle vara den ultimata propellern till något plan ihop med en 15cc tvåtaktare försedd med ljuddämpare.
Vad är det för motor och flygplan du har? Vad har du för varv på motorn med 13x4" snurran? Hur stort är planet och hur mycket väger det?
Min MVVS 15cc motor "går inte bäst" med 16x4W APC ihop med den "You-Can-Do-60:an" jag har, men det är den propeller som efter mycket testande ger mest dragkraft uppåt.
Kan inte påstå att draget uppåt ut ur hovring är något vidare men det funkar ändå bäst med 16x4W APC...och då har jag provat det mesta i propellerväg.
Min CAP är en äldre modell den är inte klädd med film eller oracover.
den är plankad om det heter så? och sedan lackerad.
16x4 känns stort? har inte monterat motorn, så jag vet inte vad markfrigången blir.
Angående vikten svårt att säga, 500ml tank futabas 3003 och ett 6 volts batt. 3-3,5 kilo skulle jag gissa på.
Rätta mig om jag har fel.
Kommentar