Brev från tullen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumpe
    • okt 2011
    • 341

DHL står för DetHänderLite

Har haft massor av bekymmer med de inom arbetet. Vår huvudleverantör fick helt plötsligt plastbrist så DHL fick ta över lagret, har gått ett halvår och fungerar fortfarande inte felfritt. Var väldigt frustrerande i början av säsongen.

Fick en stor sändning från en annan leverantör som också använder sig av DHL Service point och ca80% av paketen hade någon form av skada.

Kommentar

• piotrkundu
      • maj 2014
      • 9

Jag tycker det svenska webshopparna har tunt utbud och dålig service och den enda anledningen jag handlar hemma är att jag hoppas få prylarna över dagen. Men som sagt DHL har lyckats att leverera från Kina snabbare än en svensk webshop för order gjord samma dag. Att några chafförer på DHL är idiotier kan man leva med, det är inte unikt för DHL, SL eller något annat transportföretag.

PS. Align T-rex 150 BNF kom med posten igår *skryt* och *glädje*..... samt 750:- i moms och tull *gråt* Men då beställde jag reservdelar så det räcker till en till 150

Kommentar

• PeterGBG
        • aug 2012
        • 10

Generellt så åker man alltid på tull+moms för DHL och Fedex. Dessutom betalar DHL moms+tull när de för in paketet och man får en faktura på det att betala inom 10 dagar. Och för det tar de en avgift som jag tror är på 100 kr? Men tumregeln är:

DHL, Fedex, alltid tull + moms
        EMS ingen tull+moms

EMS är långsammare men ändå helt ok om man inte har jättebråttom.

Kommentar

• piotrkundu
          • maj 2014
          • 9

HJÄLP :banghead: Hur byter man avatar/profilbild på det här forumet? Jag har mitt konto kopplat till FB men det används inte. Försöker att ladda upp ett eget, men hittar inte var. Jag har ingen annan att fråga, så ni får ursäkta att jag postar här.

Tacksam ett utförligt svar och screenshots om det går. Efter 20 år på nätet så är inte det här första forumet man är med men ibland vill det sig inte helt enkelt.

Kommentar

• piotrkundu
            • maj 2014
            • 9

Ursprungligen postat av PeterGBG
            Generellt så åker man alltid på tull+moms för DHL och Fedex. Dessutom betalar DHL moms+tull när de för in paketet och man får en faktura på det att betala inom 10 dagar. Och för det tar de en avgift som jag tror är på 100 kr? Men tumregeln är:

DHL, Fedex, alltid tull + moms
            EMS ingen tull+moms

EMS är långsammare men ändå helt ok om man inte har jättebråttom.
            Det här var Posten som slog till och paketet skickades med USPS från USA - 100:- tar alla fraktbolag ut och det kallas för "Importdeklarationsavgift". Mest tröttsamt är det när man får varor för några hundraringar och så får man 100:-. Det är ju ingen tull på RC prylar, utan endast moms.

Kommentar

• PeterGBG
              • aug 2012
              • 10

Nja, det är väl tull på RC-prylar om de kommer från utanför EU om värdet överstiger 1300 kr?

Kommentar

• UndCon
                • apr 2009
                • 2886

Nu ska ni få en aktuell historia...

Jag har en kompis på Azoerrna som tillhör Portugal. När han beställer från HK tar det väldigt lång tid i deras tull och han får betala för varje paket (iofs inget konstigt med det)

För att saker skall gå smidigare och framförallt fortare så beställer jag sakerna hem till mig som sedan vidarebefordras till Azorerna och detta har gått mycket bra - tills det senaste paketet.

Tullen där tycker inte om att jag skickar paket/gåvor värda 2-300 Euro och nu blev det problem så de vill ha intyg på att jag fört in det inom EU.

Jag har skickat kopior på alla handligar om att jag fört in paketet men det hjälper inte utan paketet är på väg tillbaka till mig.

Detta kommer bli världens dyraste Taranis

Det man måste kunna ifrågasätta är varför deras tull kontrollerar paket som är skickade inom EU...men de är helt korrumperade och går inte att resonera med.

Kommentar

• Ilfrazr
                  • sep 2011
                  • 160

Har du gjort det ofta?
                  eller är det en engångsföreteelse?

Kommentar

• piotrkundu
                    • maj 2014
                    • 9

Ursprungligen postat av PeterGBG
                    Nja, det är väl tull på RC-prylar om de kommer från utanför EU om värdet överstiger 1300 kr?
                    Inte som jag har läst det. 1300:- är gränsen för tullplikt, men tullsatsen när jag kollade var 0%. Tullverket och Posten anger inte moms och tull separat på fakturan, vilket egentligen är brott mot bokföringslagen.:(

PS. Något som det borde vara strafftull (och inte bara tull) är Microsofts implementation av trackpad:banghead::banghead::banghead: (Sitter på Mac bootad med Windows - 80% av alla klick blir högerklick)

Kommentar

• UndCon
                      • apr 2009
                      • 2886

Ursprungligen postat av Ilfrazr
                      Har du gjort det ofta?
                      eller är det en engångsföreteelse?
                      Jag har skickat ett tiotal paket till Azorerna och färdiga Multirotors - men det spelar ingen roll för det är fortfarande inom EU och vid behov så betalar jag för införandet i EU

Kommentar

Arbetssätt...