Kan inte alla skaffa ett flyg-kit och bygga i vinter? =)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6809

Kan inte alla skaffa ett flyg-kit och bygga i vinter? =)

Exakt, det kan ni väl? ;-) Vore väl kul? Eller?
    Vad skulle ni då skaffa?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Jag råkade köpa en West Wing Hawker Hart när jag var på RAF-museum i London i våras. Den ska jag rc-konvertera och elektrifiera.

Kommentar

• Johnson
      • aug 2013
      • 59

Har en guillows catalina som jag handlade för 15 spänn på Erikshjälpen...har tänkt att försöka få till infällbara ställ och grejor på den i vinter

Sen om tid finns så har jag tänkt mig en mbs viggen...har lockat länge nu!

Kommentar

• LIP
        • maj 2006
        • 1315

Varför inte bygga en modell efter ritning

Kommentar

• Elflygarn
          • jun 2008
          • 291

Ursprungligen postat av Ålänning
          Exakt, det kan ni väl? ;-) Vore väl kul? Eller?
          Vad skulle ni då skaffa?
          Om jag får tid så kliar det lite i fingrarna att bygga en mini-octocopter, alltså med samma typ av morötter som man bygger 250-quaddar med och 5-6" proppar.

Kommentar

• Henke80
            • okt 2012
            • 234

Själv ska jag börja med min första metanol kärra.

En Precedent Hi-boy.

Mvh Henrik

Kommentar

• Cox
              • sep 2010
              • 229

Oh nej, inte en kit till, jag hinner inte med allt....
              Jag har ett par ARF-er, 4-5 laserskurna kits och ett tiotal ritningsbyggen att göra klart först!

Jag skall bara gör lite plats på byggbordet och sedan blir det nog dags för en Hughes H-1 racer; http://www.tnjmodels.rchomepage.com/tnjh1.php

Har tänkt mig en MP Jet 1cc diesel eller kanske en Enya .09-.11 i nosen.

Klicka på bilden för större version

Namn: h1hr.jpg
Visningar: 1
Storlek: 264,3 KB
ID: 502819

Klicka på bilden för större version

Namn: Huges-H1-Racer-Inflight.jpg
Visningar: 1
Storlek: 29,1 KB
ID: 502820

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6809

Freddan: West Wing Hawker Hart ser ju läcker ut! Byggtråd! Storlek?

Johnson: Guillow's Catalina, samma tillverkare som min Cessna 172. =) Små trevliga modeller, lite halvtaskig balsakvalitet på min när delarna är stansade med ovassa stansar.

LIP: Modell efter ritning... framgår det i dem vad man ska ha för material? Finns ju balsa, Balsa och BALSA osv. Kan man köpa allt material i Sverige? Kanske blir nåt sånt i framtiden för mig.... är ju några som bygger såna här i forumet. =) Det är en nivå över vad jag klarar just nu. ;-)

Elflygarn: Du ska köpa flyg-kit, inte en till multicopter. ;-)

Henke80: Är det en trainer? Hur ligger de i kostnadspris, är det billigare bygga eget än köpa färdigt? Alltså ARF-motsvarighet.

Cox: Haha! :-D Jaja, men om du HAR ett kit redan, bygg det/dem klara först. ;-) Jag håller på med en Piper PA-28, en Cessna 172 och en Wright Flyer, alla går framåt nu och då. Mitt i allt skaffade jag ett bogserbåtkit och den blev klar för en månad sedan. Hm. Så vad vet man... Sugen på bygga en Top Flite DC-3 som nån hade till salu här på forumet förut...

Kommentar

• LIP
                  • maj 2006
                  • 1315

[QUOTE=Ålänning;358173]
                  LIP: Modell efter ritning... framgår det i dem vad man ska ha för material? Finns ju balsa, Balsa och BALSA osv. Kan man köpa allt material i Sverige? Kanske blir nåt sånt i framtiden för mig.... är ju några som bygger såna här i forumet. =) Det är en nivå över vad jag klarar just nu. ;-) QUOTE

Om det inte framgår på ritningen vad det skall vara för material så är det balsa som gäller, om det skall vara annat material så finns det noterat på ritningen. Det står också vilka dimensioner det skall vara på materialet. För det mesta så är dimensionerna angivna I tum men då får man ta det material som ligger närmast I mm.

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6809

Ursprungligen postat av LIP
                    Om det inte framgår på ritningen vad det skall vara för material så är det balsa som gäller, om det skall vara annat material så finns det noterat på ritningen. Det står också vilka dimensioner det skall vara på materialet. För det mesta så är dimensionerna angivna I tum men då får man ta det material som ligger närmast I mm.
                    Tänkte mer på de olika hårdheterna som balsa finns i. Har ett kit med tre olika sorter, därav min undran. Det ena är mjukt och väldigt böjbart (plankning och stora klossar). Det andra är lätt men styvt (spryglar etc). Det tredje är hårt och man undrar om det är balsa (vissa "pinnar" och delar som jag tryckt ur laserskurna skivor).

Kommentar

• LIP
                      • maj 2006
                      • 1315

Ursprungligen postat av Ålänning
                      Tänkte mer på de olika hårdheterna som balsa finns i. Har ett kit med tre olika sorter, därav min undran. Det ena är mjukt och väldigt böjbart (plankning och stora klossar). Det andra är lätt men styvt (spryglar etc). Det tredje är hårt och man undrar om det är balsa (vissa "pinnar" och delar som jag tryckt ur laserskurna skivor).
                      Vad det gäller hårdhet på balsa får man ta sig en funderare på vad det är för belastning på just det ställe där detaljen sitter.

Men för det mesta så duger det med medelhård balsa, när det gäller balsaflak går jag för det mesta efter vikt.

Kommentar

• Henke80
                        • okt 2012
                        • 234

Hej.

Ja en trainer. Köptes beg för några år sen. Gubben hade då byggt ganska mycket på kroppen.
                        Vingarna är i frigolit med balsa plankning. Så den borde vara ganska lättbyggd.

Vet ej om dessa kommer i arf eller rtf eller andra material.
                        Är ju een gammal modell som va poppis på sin tid.

Kommer skruva in en .46 motor i nosen på henne.
                        Har alla grejer hemma. Så det e bara att ta sig tiden.

Mvh Henrik

Kommentar

• NickeL
                          • aug 2011
                          • 378

själv ska jag klistra ihop en 91" Yak 54 i vinter. :lollypop:
                          www.iabrc.com
                          www.autopartner.se
                          www.extremeflightrc.com
                          Xpert-rc

//Nicke

Kommentar

• Thomas
                            • jun 2006
                            • 7704

Håller på med en ´Fauvel AV 60´i kvartsskala....
                            Retroholic!

Kommentar

• svennegurra
                              • mar 2009
                              • 13

Ritningsbygge Tänker ge mig på en segelkärra som heter Raven 2meter
                              ritad av Mike Smart design Han har kikat rätt så mycket på bröderna Sitars
                              Dassel. Den kärran som vann F3b VM 1979. Dassel var en av de första
                              helglas seglare som kom. Men bygget blir ett rent träobjekt.:dance3:

Kommentar

Arbetssätt...