Flyg till pojken

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiesler167
    • dec 2006
    • 31

Hej.

Jeg har ikke set 10 årige eller mindre flyve ubetænksomt, :proud:men til gengæld set voksne flyve både uansvarligt og hasarderet.:(

Kommentar

• karstena
      • okt 2012
      • 382

akurat der Ib er vi enig, men nu er det så ikke lige det vi påpeger.
      De vi ønsker at uttrykke er at barns forusenhed for eventuelle fare og risiko ved deres handling ikke er utviklet tilstrekkelig før de er rundt 12 år.
      Som det er påpeget er det netop derfor de ikke får køre knallert eller bil før de er nået en vis alder som ligger noget høgere.
      Og jeg er er enig med dig at det ofte er voksne som flyver tåbelig. Men det handler om at de tror de er bedre end de er. Ikke at de ikke forstår problemerne dersom det går galt.

Når barn ofte bliver meget dyktig på kort tid er en af grunnen netop at de ikke forstår at det kan gå galt og derfor ikke er hemmet af den tilbagenholdenhed som denne bevisthed medføre.

Kommentar

• Skrotiz
        • jun 2009
        • 540

Liten och lätt modell skulle jag rekommendera. Spar även på reparations kontot då lätta modeller kraschar mildare.
        Vid dubbelkommando flygning så är det "läraren" som har största ansvaret och då går det ju att ha en lite större modell.

Vet inte om någon sa de men för att köra dubbelkommando enklast behövs en s.k. buddy kabel och två sändare som fungerar ihop med varandra.

Jag håller även med om att barns risktänkande inte är lika som vuxnas (även fast de brister hos vuxna också) men lite pedagogiskt samtalande så snappar han nog upp mycket vettigt å lär sig förstå riskerna lite snabbare.

Kommentar

• Evert
          • mar 2011
          • 233

Oh, ja, man måste ha koll som förälder. Har också funderat på dubbelkommando. Har en spektrum, måste jag löpa ytterligare en spelrum då, eller hur funkar det?

Har själv ett gäng barn i olika åldrar och aktiv tränare för 30 friidrottane kids i 7 års åldern, dessutom fört befäl över fjuniga ungdomar, så jag tror jag har lite koll. Men tack för kloka synpunkter! Och visst är han liten men om möjligt ännu mer flygintressrad än sin far. Lite unikt i dessa dagar, då Biggels inte längre är barnens hjälte. Jag vill gärna ta vara på det intresset.
          Senast redigerad av Evert; 2015-02-19, 12:09.

Kommentar

• Evert
            • mar 2011
            • 233

Underbar flygbild, förresten !!

Min flygkompis köpte en ganska lätt kärra till hans barn (som väl är fem) så här gasen drogs av, så seglade den i princip ner oskadd. Mmm, får fundera. Kan ju vara ett bra alternativ.

//H

Ursprungligen postat av pgrts
            Det är väl sällan så att man skickar iväg de minsta till flygfältet med stora maskiner?
            Är det någon som busflyger, gammal eller ung, så får väl föräldern berätta för honom att hålla sig långt från sura gamla gubbar ;-)
            Visst är det ovanligt med 4-åringar som flyger avancerat. Vi har ett gäng aningen äldre i Ripa som är väldigt duktiga.
            Självklart har de mamma eller pappa med som mek och stöd.
            Sedan verkar det som att alla har glömt att klubbarna för inte alls många år sedan hade något som kallades för ungdomsledare som höll ordning på både folk och maskiner.

http://modellflygnytt.se/opublicerat...ov15/index.htm

Kommentar

• karstena
              • okt 2012
              • 382

"""Min flygkompis köpte en ganska lätt kärra till hans barn (som väl är fem) så här gasen drogs av, så seglade den i princip ner oskadd. Mmm, får fundera. Kan ju vara ett bra alternativ."""

det er en av grunnene til at jeg foreslår MPX easycub. Den er let. den er let at flyve, den er stor, den ligner på et rigtig fly og den flyver ganske rolig ned til bakken dersom der slukkes for gassen. Den er desuden en meget god svæver så der kan blive lang tid på et batteri.

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7943

OM man nu skall låta en 4-åring börja flyga mer självständigt så tycker jag att man kan börja med en inomhus-EPP-kärra. De går rätt bra att flyga även utomhus (kanske höja från 2S till 3S-ack) men de väger under 200 g så anslagsenergin när man misslyckas är inte speciellt hög.
                Skall man flyga via dubbelkommando så kan ju också en Multiplex Funman vara ett vettigt alternativ men den är ganska snabb så jag tycker inte att ett så litet barn skall flyga den ensam - alltså utan dubbelkommando.
                Roger

Kommentar

• pgrts
                  • jun 2006
                  • 2015

Ursprungligen postat av Evert
                  .. Har också funderat på dubbelkommando. Har en spektrum, måste jag löpa ytterligare en spelrum då, eller hur funkar det? ..
                  Samma fabrikat är en stor fördel om man ska flyga DK. Dessutom är alla modellerna som jag radade upp helt klara för Spektrum. Om du köper en av den nya generationen spektrum så har de inbyggd trådlös DK. Förutsatt att den nya radion är master så går det att koppla i princip vilken gammal billig version Spektrum trådlöst mot den. Och så har de nya i praktiken obegränsat antal modellminnen. Telemetri finns om man så önskar men för mitt eget flygande har jag nog aldrig funnit nyttan av det.

Kommentar

Arbetssätt...