Rollar inte rakt.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael
    • maj 2006
    • 1742

Det finns ingen generell tumregel för hur mycket differentiering som ska användas. Det varierar väldigt mycket och det är dessutom ofta ett ineffektivt sätt att minska skevroderbromsens inverkan. Korrekt sidroderanvändning är medicinen som biter allra bäst därvidlag.
    Inom aerobatic används differentierade skevroder understundom för att fintrimma rollaxelns läge i förhållande till kroppens längdaxel, men då talar vi om finlir.
    Att rolla en Pietenpol "rakt" är mycket svårt beroende på vingens läge, högt ovanför flygplanets tyngdpunkt.

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1810

Ursprungligen postat av andWho
      Diff med mera upp än ner har man för att skevroderbromsen ska bli störst på innervingen i en sväng. Kärran svänger då utan sidoroder.
      /A
      Det där stämmer inte riktigt med vad jag har lärt mig om anledningen till differentierade roder. Svänger gör flygplanet i första hand genom en kombination av skev och höjdroder, inte för att innervingen bromsar. När planet lutar får höjdrodret en sekundär verkan som sidroder medan sidrodret får lite höjdroderverkan. Av den anledningen ger man lite sidroder för att lyfta bakändan som har en tändens att hänga ner i sväng på vissa modeller. Inte minst högvingade flygplan. Diff har man för att ett nedåtgående roder bromsar mer än ett uppågtående roder plus att yttervingen går lite snabbre genom luften och bromsar därför mer också av den anledningen.

Nu kan det ju mycket väl vara jag som lärt mig fel.

Kommentar

Arbetssätt...