Mer el till LED:s?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lbroman
    • mar 2013
    • 34

Har du en länk till produkten så vi kan kika vad den klarar av?

Om kontrollboxen inte klarar av att läsa av kanalen från ch5 så kan du inte reglera leddarna med den. Det finns inget sätt att slå av/på strömmen i en servo-kontakt på en mottagare, ingen mottagare som jag känner till åtminstone. I sådana fall behöver du ha en extern switch kopplat till kanal 5, @bem länkade till en sådan i ett tidigare inlägg.

Kommentar

• Robnor
      • okt 2014
      • 31

Vet ej om jag har förstått vad du är ute efter med dina lysdioder. För att gore en sak klart är det OHMS lag som gäller.
      U=R*I . En lysdiod är inte beroende av vilken spanning den får utan vilken ström som flyter genom den.

En lysdiod klarar ca 25 mA . Högre ström gör att den brinner upp. Om man ökar spänningen , så kommer strömmen att öka , men den lyser inte mycket starkare för det.

Sättet att styra strömmen , gör man genpm att koppla ett mostånd I serie med slingan , så att rätt ström uppnås.

U=R*I 5V=200hm * 25mA

Vad gäller en switch, så finns detta att köpa färdigt . Annars kan man enkelt bygga en själv.

Kommentar

• Killenheladagen
        • sep 2015
        • 1394

OK allesammans ! Tack för summeringen detta blev nästan en bra klistertråd för ellära och leds !

Tack för all hjälp och resultatet är haha, jag skall köpa ett 30A fartreglage för att våga köra 3s batterier, köpa 3s batterier (kan få 1300mah3s 30C för 159 just nu!! Heinrich-accar) för att få ut ~12V och koppla direkt och skippa kontrollboxen när jag flyger mörkt och behöver leds:en för orientering och leds via kontrollboxen och RX vid normal flygning med strobe - programmet för att det är coolt.
        Tur att jag monterade allt så åtkomligt - nåt jag lärt mig den hårda vägen...

Kommentar

• andWho
          • nov 2007
          • 553

Vad är det för LED-kit och "kontrollbox" du pratar om ? Länk?!.
          Lättare att hjälpa till om man vet alla fakta o slipper gissa så mycket.

Kan ju mycket väl vara så att denna "kontrollbox" är styrbar direkt via en RC-kanal, på det sätt som t.ex Multiplex gjort: http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...an-vit-och-rad
          Eller som denna är gjord: http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...kort-3-6s-lipo
          /A

Kommentar

• Killenheladagen
            • sep 2015
            • 1394

Ursprungligen postat av andWho
            Vad är det för LED-kit och "kontrollbox" du pratar om ? Länk?!.
            Lättare att hjälpa till om man vet alla fakta o slipper gissa så mycket.

Kan ju mycket väl vara så att denna "kontrollbox" är styrbar direkt via en RC-kanal, på det sätt som t.ex Multiplex gjort: http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...an-vit-och-rad
            Eller som denna är gjord: http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...kort-3-6s-lipo
            /A
            Hej!
            Tyvärr så är förpackningen borta i högarna och affären (lokal) har slutat med rcgrejer och säljer bara modellbygg-saker därav utförsäljning med härliga priser så det enda jag vet är att den hette nåt i stil med "RCCAR GT ledstrips" hittar ej länk, de skall sitta under en rcbil för att lysa upp marken under.

Kontrollboxen som jag kallar det kopplas till RX för ström men ledstripsen kopplas med.connector till boxen då man kan koppla förbi boxen och då lyser de bara. Kontrollboxen har en röd liten knapp på en kabel som ändrar blinkprogrammen på ledstripsen ,8 olika.

Det är det jag känner till om komponenterna och målsättning var att lysa starkare då 2st sådan strips per vinge inte ger fullgott ljus för flygning när solen är nere, skymning och gryning funkar de ok men jag vill gärna utöka flygningarna över dygnet

Nu fanns bara röda kvar och de är väl minst synliga (?) Jag tänkte på reflextejp? Finns detta på ex biltema och skulle de röda led:sen lysa upp reflexerna för ökad ljusstyrka! ?

Försökt styra den via ch5 men det går inte, inte så konstigt eftersom den är till en bil och de brukar sällan ha så många kanaler eller behov av att stänga av och på "effektlampor" generellt?

Kommentar

• Killenheladagen
              • sep 2015
              • 1394

Ha! Hittade fpkn! Här är en bild , tydligen står det 4.8-6V input! Men visst bör själva strips:en klara 12V?

Kommentar

• andWho
                • nov 2007
                • 553

Det där verkar ju inte vara alls det som du vill ha och som fyller dina krav. Varför envisas med den?

Som sagts tidigare, en enkel styrbar switch: http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...-mottagarstyrd direktkopplad mellan 3 cells batteri och ledstrip. Med styrningskablen inkopplad till Rx ch5.
                /A

Kommentar

• freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

Det står working current 50mA. Det betyder att du inte kan höja strömstyrkan till dina leds. Ta den som ett lärdomskinköp och skaffa grejor anpassade efter flyg eller helt manuellt beräknade.
                  Ett exempel: Min son ville ha leds till sin spitfire.
                  Vi gick till kjell o co och skaffade högeffektsled, röda och gröna och vita (mer än 1 CD i ljusstyrka)

Led är högst olinjära och vad som händer om du struntar i motstånd är att led:en blir varm av att strömmen går genom den, då sänks motståndet och strömmen höjs. Efter en kort stund (mindre än 1 sekund) smäller dioden och den dyra röken försvinner.

Därför pratar alla om motstånd.

Exempel på dimensionering.
                  Jag hade 11,1V 3S Lipo som drivkälla
                  texten på dioden sade spänningsfall 2,8-3,6V
                  ström 20mA
                  ljusstyrka 10cd
                  Spänningsfallet över motståndet ska vara resten mellan batteriet och dioden,
                  dvs 7,5-8,3V
                  U/I=R ger 7,5V/20mA=375-415 Ohm, använd 390 eller 470 Ohm

Läs text för att dimensionera motstånd på Kjell
                  http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/...-och-berakning

Kommentar

• Killenheladagen
                    • sep 2015
                    • 1394

Ursprungligen postat av freddan_6
                    Det står working current 50mA. Det betyder att du inte kan höja strömstyrkan till dina leds. Ta den som ett lärdomskinköp och skaffa grejor anpassade efter flyg eller helt manuellt beräknade.
                    Vi gick till kjell o co och skaffade högeffektsled, röda och gröna och vita (mer än 1 CD i ljusstyrka)

Led är högst olinjära och vad som händer om du struntar i motstånd är att led:en blir varm av att strömmen går genom den, då sänks motståndet och strömmen höjs. Efter en kort stund (mindre än 1 sekund) smäller dioden och den dyra röken försvinner.

ström 20mA
                    ljusstyrka 10cd
                    dvs 7,5-8,3V

OK, då använder jag dem bara som strobar för cool effekt och väntar till ett ny lösning. !helt värdelösa är de ej de lyser och hjälper med orientering men i mycket mörkt / becksvart går det ej.

Är det någon som har något bra tips och länk kanske el beg!? skullen helst vilja ha blåa el vita ledstrips/rör längs hela undersidan av vingen 1540mm (eller inuti vingen men det verkar lite pilligt)

Mvh Gustaf

Kommentar

• freddan_6
                      • aug 2006
                      • 2655

Ursprungligen postat av Killenheladagen
                      OK, då använder jag dem bara som strobar för cool effekt och väntar till ett ny lösning. !helt värdelösa är de ej de lyser och hjälper med orientering men i mycket mörkt / becksvart går det ej.

Är det någon som har något bra tips och länk kanske el beg!? skullen helst vilja ha blåa el vita ledstrips/rör längs hela undersidan av vingen 1540mm (eller inuti vingen men det verkar lite pilligt)

Mvh Gustaf
                      Det finns bra stripes på hobbyking

Kommentar

• Killenheladagen
                        • sep 2015
                        • 1394

Det där verkar ju inte vara alls det som du vill ha och som fyller dina krav. Varför envisas med den?

Som sagts tidigare, en enkel styrbar switch: http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...-mottagarstyrd direktkopplad mellan 3 cells batteri och ledstrip. Med styrningskablen inkopplad till Rx ch5.
                        /A
                        Hade inga ljus alls på kärran och den var på sale i lokala butiken för 49!! Klart jag köpte!!!

Frågan är om de lyser starkare med 6V än 4.8 då det står 4.8V - 6V!! ?
                        Och detta är ju genom boxen, vad strippens själva klarar behöver ju ej vara samma? Ska de inte i regel klara iaf 12V eller 2s(7-8V)!?

Tacksam Tack Gustaf

ström 20mA
                        ljusstyrka 10cd
                        dvs 7,5-8,3V

Kommentar

• Killenheladagen
                          • sep 2015
                          • 1394

Det finns bra stripes på hobbyking
                          Känns så krångligt att handla därifrån och kvalitén är inte konstant för att vara snäll. .
                          Du vet inte någon bra svensk billig handlare! Mvh Gustaf

Kommentar

• andWho
                            • nov 2007
                            • 553

Allt du behöver finns ju här: http://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=124
                            Din GT-controller var ju billig, men tyvärr ganska värdelös.
                            /A

Kommentar

• Killenheladagen
                              • sep 2015
                              • 1394

Allt du behöver finns ju här: http://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=124
                              Din GT-controller var ju billig, men tyvärr ganska värdelös.
                              /A
                              Nja värdelös och värdelös, den gör sitt jobb och strobe-funktionerna är riktigt coola dock för mörkerflygning är den otillräcklig,
                              jag tänkte på detta paket?
                              Din hobbybutik för byggsatser, verktyg, tillbehör, pussel och brädspel – allt för kreativa stunder.

Finns i lokala handlarens krympande arsenal, står ju superbright är lyskraft direkt i relation till antal volt eller är det mw - förbrukning jag skall gå efter?
                              De olika ljusen spektrum skall vara olika starka är det någon som minns hur det var?
                              Typ blåa starkast följt av vita och grön/röd skall ha minst synlighet?..

Fan vad jobbigt att byta ledsystemet, trodde det skulle vara på permanent så det blir en del spackel och färg efter extraktion, de röda leds:en passar nog bättre på min framtida eflite blade 400 som kommer i månadsskiftet!

Kommentar

• karstena
                                • okt 2012
                                • 382

Harald nyborg har nogle fine strimeler. du køber en lang linje på 5 m for ca 200 kr. Du kan så klippe av lige den længde du vil have. Så lodder du på et xt60 stik og kan kople dem direkte på dine batterier. Det funker som fan.

Kommentar

Arbetssätt...