Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Rätta mig om jag har fel, men de flesta plan med flatbottnad vingprofil behöver väl diffade skevroder?
Allt för att minska effekten av den så kallade skevroderbromsen....
Sen behövs helt klart sidoroderstöttning i svängarna på de flesta kärror, kanske inte så mycket på plan med symmetrisk vingorofil.
Hur gör ni på konstflyg-maskiner...typ Extra mm?
Kör ni samma/ lika eller diff där med?
// M
Man brukar väl säga att vingar med symmetrisk vingprofil inte behöver någon differentiering på skeven och det har ju oftast konstflygmodeller. Dessutom flyger dom ju lika mycket inverterat som rättvänt och då skulle det få motsatt effekt när man flyger inverterat.
Förr när man flög trainers med vingar med flata undersidor och dubbla skevroderservon så hade jag mer utslag upp än ner och de flög mycket bättre i svängar då (utan att börja hänga stjärt). Sånt har man glömt bort nu flera år efter när man flyger massa annat. =) Tack för påminnelsen.
Hur gör ni på konstflyg-maskiner...typ Extra mm?
Kör ni samma/ lika eller diff där med?
// M
Även aerobaticflygplan kan ibland behöva lite skevroderdifferentiering, inte för att motverka skevroderbromsen utan för att få flygplanet att rolla så axiellt som möjligt. Beroende på bland annat vingens placering kan vissa flygplan ha en liten tendens att tunnelrolla då man gör skevroderrollar. Betendet kan minimeras med en viss differentiering av skevroderuttslagen. Detta är trimning på finlirarnivå som exempelvis används i F3a-sammanhang.
Tvärtemot vad som ofta framförs så uppvisar även vingar med symmetrisk vingprofil "skevroderbroms" vid ingång i en sväng. Det beror på att bromsverkan till största delen uppkommer genom en inbördes skillnad i inducerat motstånd mellan höger och vänster vinghalva. Inverkan av detta märks dock oftast i mycket mindre grad eftersom flygplan med symmetrisk vingprofil (aerobatik) har en ganska annorlunda konfiguration än flygplan med asymmetriska vingprofiler (sport/trainer)
Jag flyger alltid med inverkan av sidorodret oavsett vilken kärra jag flyger, bortett från grabbens trainer, (utan mixning i radion...). Har haft några Cubar genom åren, och aldrig upplevt de problem som alla skriver om Cubar. Jag tycker de är fantastiska flygplan.
Varför jag frågar är för att jag håller på att bygga om skevrodren från hur de är ritade på ritningen, för att få ett mer skala likt utseende och slippa den där enorma glipan som blir på undersidan.
Kommentar