Flaps som följer ailerons rörelser!
Kollaps
X
-
-
Jag menar att om flaps följer ailerons så vänder kärran mer än dubbelt så fort och det är väl önskvärt när man som du skriver skall "hänga med i svängarna " ?Olika mixar vid hangflygning är knappast lönt. Man hinner liksom inte med i svängarna, dessutom brukar (ska) det ju vara blåsigt, och kärran kastar hit & dit.
Här vill man (oftast) ha en hyfsat snabb kärra som penetrerar luften bra.
Och sen är ju flygområdet ganska begränsat.
Möjligen att man kan lägga in lite klaff vid landningen.....
Det är klart att mixar som butterfly reflex och likn är relevant vid hangflygning? Om man planerar landa iaf?
Mvh GustafKommentar
-
Jag tror att man kan utveckla Henkes förslag med 100% utslagpå flaps och 50% på skev till att även göra det differentiellt för att få modellen att svänga bättre vi små utslag. Det återstår att se om det fungerar.
Men tänk att man använder 0% skev neråt och 100% flaps ner på ena vingen samtidigt som man har 0% flaps upp och 100% skev upp på andra vingen. Nu tänker jag att 100% flaps betyder att det är samma som utslaget vid 100% på skeven, inte att den står med 90 graders vinkel rakt ner som man helst vill ha det vid maximalt utslag på en seglare. Det borde göra att modellen svänger mer naturligt än om man flyger med bara skevroder.
Det borde också göra modellen mindre stallbenägen då vingen kommer att agera som den har en överdriven skränkning på båda sidorna.
JörgenKommentar
-
Mja, vid hangflyg är det, som jag försökt säga tidigare, landningarna som är det trixiga.
Helst ska man ju landa framför fötterna, men turbulensen bakom hanget gör att kärran kan 'nedkomma' lite var som helst.
Man ska bara vara glad om man får ner den inom rimligt gångavstånd.
Ibland vill man bromsa in (med klaff), och plötsligt vill man 'dra på' för att komma fram. Och då hinner man lixom inte fibbla med en massa switchar....
Sök på Tuben "slope soaring" och studera de s.k. landningarna....Retroholic!Kommentar
-
Kan ju bero på att propellern har högre hastighet längre ut på bladet. Stigningen är konstant per varv var du än kikar på bladet.Kommentar
-
Tänk bara på att flapsen också bromsar merän skevar då de sitter närmare kroppen. Så 100% på skev och 100% flap eller 100% skev och 50%flap, den sist nämnda är att föredra då den inte bromsar seglaren merän nödvändigt utan hjälper endast till att skeva modellen.Kommentar
-
Ja det är den jag har på nu, dvs 50% av ailerons rörelse uppåt följer flapsen med resterande av ailerons 50% och då är flapen 50%uppfälld! Men "nedåt" har jag differential som aileronsen så skeven rör endast vid små rörelser men om jag behöver mer auktoritet så drar jag spaken längre och får med resten av vingenTänk bara på att flapsen också bromsar merän skevar då de sitter närmare kroppen. Så 100% på skev och 100% flap eller 100% skev och 50%flap, den sist nämnda är att föredra då den inte bromsar seglaren merän nödvändigt utan hjälper endast till att skeva modellen.
Mycket andra intesta idéer jag skall prova och utvärdera de flesta idéerna!
Riktigt kul med dessa funktioner!
Mvh GustafKommentar
Kommentar