Krossa min propp!!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killenheladagen
    • sep 2015
    • 1394

Ok, wow, antar att jag ej skall börja slära med 30A vid 40V, har ett kraftagg som går 0-50V och 0-5A, detta är kanske ännu bättre lämpat för foamcutter, jagmvet stt det helt, beror på kablaget, materialen och motstånd men vad är safe att börja med? Om jag använder säg 12V och trycker ur 1A bör det smälta på rätt bra, vill jag ha varmare bör jag höja A i första hand för fininställning och V för större ändringar?

Så 12V 1A? Vad tror ni om det för en skärtråd på 2mm○ och säg, ca 400mm lång?

Har 1mm koppartråd, denna bör vara bättre än vanlig kabeltråd?

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
      • 2015

Ursprungligen postat av Killenheladagen
      Pianotråd är nog bättre om du inte hittar kantaltråd. Och 1 mm verkar väldigt tjock känns det som..
      Det är lite högre motstånd som behövs för att det ska bli bra värme om du inte har massor med ampere att tillgå.

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
        • 734

Ursprungligen postat av Killenheladagen
        Ok, wow, antar att jag ej skall börja slära med 30A vid 40V, har ett kraftagg som går 0-50V och 0-5A, detta är kanske ännu bättre lämpat för foamcutter, jagmvet stt det helt, beror på kablaget, materialen och motstånd men vad är safe att börja med? Om jag använder säg 12V och trycker ur 1A bör det smälta på rätt bra, vill jag ha varmare bör jag höja A i första hand för fininställning och V för större ändringar?

Så 12V 1A? Vad tror ni om det för en skärtråd på 2mm○ och säg, ca 400mm lång?

Har en rulle kantaltråd för skärning hemma, skicka din adress med ett PM så skall jag lägga en meter i ett kuvert och skicka över till dig

Kommentar

• Killenheladagen
          • sep 2015
          • 1394

Ursprungligen postat av uffe_46
          Har en rulle kantaltråd för skärning hemma, skicka din adress med ett PM så skall jag lägga en meter i ett kuvert och skicka över till dig
          Har skickat PM, tack så hemskt mycket, uppskattar verkligen den generösa gesten!
          Mvh Gustaf

Kommentar

• Killenheladagen
            • sep 2015
            • 1394

Tack Uffe-46!!!!!

Fick skärtråden, testat och hittat fungerande volt/Amp -kombinationer för den tråden , började vid 12V 1A och skruvade upp mer tills avsedd effelt uppnåddes!! ! Skall bygga en lång rigg så jag kan göra plywoodmallar för vingprofiler!!

OnT : Proppen - jag fick av fms-proppen och den satt med en sexkantigt hål som passade över distansen på proppaxeln, hittade en annan 5x3-propp och monterade den rakt mot distansens sexkant men den proppen var för mjuk och vek (slowflyertyp) så vid full trottel hade jag inte kraft att klättra utan gjorde en lång rundsväng och landade omedelbart. Ingen annan propp passade mot distansen så får beställa en sådan fmspropp tyvärr, tror dock jag beställer 4x4an istället för 5x3an , monterade tillbaka den stressade proppen och skruvade åt den riktigt ordentligt så nu ger den faktiskt lite mer kraft av nån anledning - tror distansens sexkang sitter så hårt i navet på proppen att den lånar styrka därifrån tills nya kommit.,

Kommentar

Arbetssätt...