Klädselval - erfarenheter önskas

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael
    • maj 2006
    • 1742

Oracover (Profilm och Ultrakote är andra namn för samma produkt) och Monokote är bägge polyesterfilmer med ganska lika egenskaper. En skillnad, åtminstone fram till för några år sedan, är att Oracover har separata skikt för färgpigment och lim, medan Monokote liksom många andra fabrikat har pigment och lim i ett och samma skikt. Oracover kan man därför värma loss från underlaget utan att färgen fastnar.
    Själv tycker jag att Oracover är lite mer följsamt att klä med än Monokote men skillnaden är inte stor. Bägge filmerna tål relativt hög temperatur och är formstabila över tid.

Solarfilm och liknande produkter är prolypropylenfilmer. De tål inte lika hög temperatur som polyesterfilmer men är å andra sidan väldigt smidiga att arbeta med om man exempelvis vill klä dubbelkrökta ytor.

Kommentar

• LowPass
      • sep 2016
      • 171

Tack för alla inspel i frågan. Lite Monocote och lite Solarfilm blev inhandlat idag.

Kommentar

• jaka
        • maj 2007
        • 1484

Hej!
        Monokote är besvärligare att klä med jämfört med Oracover (Ultracote i USA) och den är också skörare och töjer sig inte lika bra (går runt hörn) som Oracover,däremot är den blankare.
        Solartex var åtminstone när jag började modellflyga 1974 bedrövlig att klä med då den hade en genomskinlig plastfilm på baksidan som var svår att få bort och om man av misstag råkade sätta ihop "klisterytorna" så kunde de fastna mot varandra vilket renderarde i att färgskiktet lossade. Solarfilm tålde dessutom inte lika hög värme som Monokote och Oracover.

När jag klär med Oracover och i undantagsfall Monokote, då jag tycker den är sämre kör jag med max värme på strykjärnet.
        Solartex och Oratex är vävburna plastfilmer som går att måla med alla tänkbara färger och dessa är naturligtvis starkare är vanlig plastfilm men de är också tyngre vilket gör att de inte passar så bra på små modeller (1-1,5m spännvidd).

Siden och Nylon är "old school" och går naturligtvis också att använda men kräver mer kunskap, styrkan blir emellertid betydligt högre med siden och Nylon men vikten ökar också något.
        De två första bildern visar en klassisk stuntmodell, "Nobler"från slutet av -50-talet, klädd med nylon och lackad med cellulosalack/spännlack. Planet ska sedan sprutmålas med 2-komp billack.
        De övriga är modeller klädda med Oracover.
        Bifogade filer
        Senast redigerad av jaka; 2017-01-10, 16:16.

Kommentar

• Tobbepostis
          • mar 2011
          • 353

Ja du Jaka det måste vara bra längesen du använde solartex .Har byggt och klätt flertal modeller med Solartex dom senaste åren och det funkar klockrent utan dom "klibbar ihop"
          Tobbe

Kommentar

• ivve
            • nov 2006
            • 736

Tror Janne menade Solarfilmen vilket i mina ögon tillhör dom absolut sämsta filmerna ! Solartex är ju helt OK.

Kommentar

• jaka
              • maj 2007
              • 1484

Hej!
              Helt rätt Ivve! Menade såklart Solarfilm. Solartex är ju lätt att klä med, men lite tungt jämfört med vanlig" plastfilm

Kommentar

Arbetssätt...