https://www.rcflyg.se
Funjet Ultra start funderingar... - Svenska RC-flygförbundet

Funjet Ultra start funderingar...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NickeL
    • aug 2011
    • 378

Funjet Ultra start funderingar...

Halloj.

som rubriken lyder så har jag lite funderingar över starten utav Funjet ultra som jag och polaren håller på och bygger en varsin...

byggde en Ultra för ett par år sedan och har lite dåliga minnen av att handkasta dessa... en person skar handen och så lite dåliga starter som resulterade i att limma... etc...

mina tankar nu föll på en startramp då jag sett vissa som använt det.

MEN, vart ska man montera kroken för linan i kärran?? framför TP känns ju rimligt, men vart? vet att vi har nån startramp på fältet som förhoppningsvis kommer funka. tror dock inte vi har nå lina/gummiband vilket leder till min nästa fråga, vad använder man för band??

kör relativt kraftfull setup i dem, på 6s så den kommer väga en del också, därför vill jag hellre "skjuta" upp dem än att kasta dem.

någon med erfarenhet(er) som vill dela med sig?

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20170322_020720.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,9 KB
ID: 525128

//Nicke
    www.iabrc.com
    www.autopartner.se
    www.extremeflightrc.com
    Xpert-rc

//Nicke
  • lizzy
    • feb 2015
    • 147

hejsan

mitt förslag
    kör själv en sådan med motor på 170gr och 2 st 3s 2200mah
    lätt att kasta, ca 50% gas räcker
    vid ett ev dåligt kast finns resurser att dra på lite xtra

frugan kastade en gång, släppte den nästan utan fart med det gick bra ändå :-)

Kommentar

• NickeL
      • aug 2011
      • 378

Ursprungligen postat av lizzy
      hejsan

mitt förslag
      kör själv en sådan med motor på 170gr och 2 st 3s 2200mah
      lätt att kasta, ca 50% gas räcker
      vid ett ev dåligt kast finns resurser att dra på lite xtra

frugan kastade en gång, släppte den nästan utan fart med det gick bra ändå :-)
      känns lite som att spela på lotto med att kasta iväg dem, man vet aldrig om det kommer gå bra eller dåligt...

och första flighten känns definitivt inte lockande att kasta dem

//Nicke
      www.iabrc.com
      www.autopartner.se
      www.extremeflightrc.com
      Xpert-rc

//Nicke

Kommentar

• lizzy
        • feb 2015
        • 147

bäst är väl om någon flygkompis slänger den :-)

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6807

Jag kastar iväg mina vingar som fresbees, kanske det funkar med dom där? Fullgas eller nåt + höger styrspaken med höger hand och kastar flyget med vänster.
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

Precis så gör jag också, då har man full kontroll direkt i stället för att i panik leta efter styrspaken.

Ursprungligen postat av Ålänning
            Jag kastar iväg mina vingar som fresbees, kanske det funkar med dom där? Fullgas eller nåt + höger styrspaken med höger hand och kastar flyget med vänster.
            DS-24 operatör.
            Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
            Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
            FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Ursprungligen postat av Ålänning
              Detta är ingen vinge med 3S 1300 utan en tegelsten med 6S batteri som man normalt finner i aerobaticflygplan på 1.8meter! Jag kastar mina jetkärror med motsvarande vikt och effelt, men då skiljer två saker. Dens slipper jag helt vridmomentet och dels slipper jag köttkvarnen där bak. Jag har själv aldrig kommit åt en propeller men blotta tanken gör mig nervös och en nervös kastare gör ett dåligt jobb.
              Superhero

Kommentar

• JonasH
                • nov 2016
                • 464

Hej,
                Googla på "bungee launch rc glider" så hittar du antagligen allt du behöver veta.

Kommentar

• the_storm
                  • apr 2013
                  • 355

Kasta inte en 6s funjet om du är rädd om fingrar och plan.
                  Jag har själv byggt en ramp som jag är sjukt nöjd med.. Perfekta starter varje gång och väldigt säkert är det också.

Klicka på bilden för större version

Namn: funjet1.jpg
Storlek: 209,4 KB
ID: 508672Klicka på bilden för större version

Namn: funjet2.jpg
Storlek: 126,4 KB
ID: 508673Klicka på bilden för större version

Namn: funjet3.jpg
Storlek: 97,6 KB
ID: 508674Klicka på bilden för större version

Namn: funjethook.jpg
Visningar: 2
Storlek: 219,4 KB
ID: 508675Klicka på bilden för större version

Namn: bungee2.jpg
Storlek: 50,4 KB
ID: 508676

Kommentar

• NickeL
                    • aug 2011
                    • 378

Ursprungligen postat av henke2
                    Detta är ingen vinge med 3S 1300 utan en tegelsten med 6S batteri som man normalt finner i aerobaticflygplan på 1.8meter! Jag kastar mina jetkärror med motsvarande vikt och effelt, men då skiljer två saker. Dens slipper jag helt vridmomentet och dels slipper jag köttkvarnen där bak. Jag har själv aldrig kommit åt en propeller men blotta tanken gör mig nervös och en nervös kastare gör ett dåligt jobb.
                    Tack Henke för förklaringen och precis som du säger, bara tanken på handen så nära köttkvarnen är skrämmande.

//Nicke
                    www.iabrc.com
                    www.autopartner.se
                    www.extremeflightrc.com
                    Xpert-rc

//Nicke

Kommentar

• NickeL
                      • aug 2011
                      • 378

Ursprungligen postat av the_storm
                      Kasta inte en 6s funjet om du är rädd om fingrar och plan.
                      Jag har själv byggt en ramp som jag är sjukt nöjd med.. Perfekta starter varje gång och väldigt säkert är det också.

[ATTACH=CONFIG]62206[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62207[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62208[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62209[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62210[/ATTACH]
                      Såg riktigt smidig ut den där rampen vad använder man för lina? Sån där "Bunge chord" eller vad det heter?? Hur mycket behöver vara stretchande och hur mycket kan vara vanligt rep? Å hur lång bör den vara ungefär??

//Nicke
                      www.iabrc.com
                      www.autopartner.se
                      www.extremeflightrc.com
                      Xpert-rc

//Nicke

Kommentar

• the_storm
                        • apr 2013
                        • 355

Hobbyking säljer två sorters bungee-lina. En röd och en blå. Den blå fungerar perfekt! Jag kör den blåa dubbelvikt och sen någon meter persiennsnöre. Viktigt också att använda rejäla nyckelringar eller liknande.

Jag fäster linan med karbinhake i en sån här: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fril...ck-2000033099/

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6807

Ursprungligen postat av henke2
                          Ahaoj! Nå, du måst kasta håååårdare bara. =) Som fresbee alltså, då är inte motorn i vägen hur du än gör. HobbyKings ramp funkar ju alltid, men den är rätt klen o kort och du får vad du betalar för. Har använt en sån med 1,2m SkyWalker X-5 med 4S-setup (1,6 kg) och det "gick nog bra" (finns film), men trött snodd när det var kallt ute. Den går bra att kasta enligt Franz Bormann-style, men då har den auto-takeoff med Pixhawk...
                          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• NickeL
                            • aug 2011
                            • 378

blir att testa "the_storm's" lösning med ramp och HK's bungee chord, tror tillochmed att vi har en ramp på fältet... får kolla upp det.. tackar alla för tips och tankar

//Nicke
                            www.iabrc.com
                            www.autopartner.se
                            www.extremeflightrc.com
                            Xpert-rc

//Nicke

Kommentar

• fmxdanne
                              • maj 2011
                              • 35

"bungylina" hittar du på biltema, båtavdelningen vill jag minnas. har du tillgång till ett gräsfält som är klippt ja modellflygfält med andra ord behövs ingen ramp.!
                              jag har limmat en liten krok under modellen att haka linan i. har satt en stor skruvmejsel i marken som stopp, spänn linan och släpp modellen. den glider iväg snällt och när du fått luft under vingarna så ge lite gas. enkelt & fungerar 10gånger av 10.!
                              handkast hade jag alltid problem med, ramp byggde jag en, likt bilderna upplagda här. fungerade sådär. enkelt va det bästa alternativet för mig denna gång

lycka till

Kommentar

Arbetssätt...