Glödsoppa?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaka
    • maj 2007
    • 1484

Glödsoppa?!

Hej
    Köpte för många år sedan några 5 liters dunkar med metanol soppa från Minicars.
    På dunkarna står det Robbe
    Roktan R1, men ingenting om vilken olja som är i eller oljeprocent bara att soppan innehåller 1 % nitro.
    Det står beställnings nr 5301på dunkarna.
    Någon som vet hur mycket olja som ingår och om det är ricinolja eller syntet?
    Bifogade filer
  • Gasman
    RCFF - Administratör
    • aug 2006
    • 553

R n var väl ricinvarianten och S n syntetvarianten. Här är en blandningsförteckning på syntetbränslena. Du får väl göra ett indunstningstest och se hur mycket olja det är.

Klicka på bilden för större version

Namn: Untitled.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,2 KB
ID: 513451
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• jaka
      • maj 2007
      • 1484

Tack för svaret! R står antagligen för ricinolja. -Frågan är bara hur mycket de har blandat i??
      Kan bara konstatera att Robbe soppan har fungerat sämre (motorerna har varvat aningen mindre och de har inte kunna hålla varvtalet på samma tillförlitliga sätt som min egenblandade 80/20 soppa bestående av 20% ricinolja från Klotz och Eurol!

Kommentar

• jtstaffan
        • nov 2008
        • 44

18 % ricin enligt robbe katalog 1991.
        (344 kataloger finns att forska i på http://tmfk.org. "Antikrundan" i menyn t. vä.)

Klicka på bilden för större version

Namn: roktan.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,6 KB
ID: 513453

Kommentar

• jaka
          • maj 2007
          • 1484

Hej!
          Tackar! Kontaktade Robbe innan du kom med svaret men de visste inte hur mycket olja soppan innehöll...
          Senast redigerad av jaka; 2021-06-16, 13:06.

Kommentar

• jtstaffan
            • nov 2008
            • 44

Robbe köptes upp för ett antal år sedan, dränerades tydligen av de nya ägarna och likviderades 2015. Namnet såldes till några av de anställda, och flyttades. Idag är robbe mest en leksaksfirma.. (Mina tankar går osökt till Hobbex..)
            Senast redigerad av jtstaffan; 2021-06-12, 11:00.

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6807

Är detta samma Robbe? Har ju en del flyg i alla fall: https://www.robbe.com/en/Airplanes/?...score-desc&p=1
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• jtstaffan
                • nov 2008
                • 44

robbe har tydligen ordnat till det, och jag får erkänna att det är ett tag sedan jag kollade.. "Gamla nyheter är inga nyheter!" Tack för påpekandet ! Betr. Hobbex tror jag att har rätt, dvs. firman är en spillra av sitt tidigare format.

Kommentar

• summit

• dec 2016
                  • 27

På deras hemmsida står det.

The company Modellbau Lindinger GmbH is responsible for the virtual online shop "www.robbe.com".

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
                    • 337

Om Jaka köpte soppan för "många" år sedan och databladet är 30 år gammalt så finns det kanske risk att en del av metanolen har dunstat, tagit åt sig vatten eller på annat sätt åldrats. Jag på Gasmans förslag att göra ett indunsningstest.

Kommentar

• BJS
                      • mar 2018
                      • 650

Hur mycket vatten har din glödsoppa sugit åt sig, och hur rena är beståndsdelarna från början? Har nitrometanet som är ett oxidationsmedel reagerat med oljan eller metanolen ?

Kommentar

• Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6807

Jag har många dunkar metanol, hur testar man dem förutom att använda dem? Vad dunstar först eller vad händer? Tänker på oöppnade relativt öppnade. I och för sig så står ju inte blandningen på dunkarna heller alla gånger. Och när det står procent så framgår det inte alltid om det är vikt- eller volymprocent. Jag hör nog till dem som följer "dont care, if it works, use it". Men ändå... finns det sätt som inte kräver kemister och labb?
                        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Gasman
                          RCFF - Administratör
                          • aug 2006
                          • 553

Vattenupptagning är inget problem. Jag provade en gång att avsiktligt tillsätta 5% (vol) vatten men motorn gick lika bra som tidigare.
                          //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                          Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• jaka
                            • maj 2007
                            • 1484

Hej!
                            Har färdigblandad glödsoppa som stått över 30 år i ett mörkt garage utan att bränslet på något sätt skulle fungera sämre än nyblandad soppa. Så åldern på soppa är inte kritiskt enligt mig, bara bränslet förvarats i "täta"behållare och i en mörk lokal, må det vara plast eller plåtdunkar.

Kommentar

• Rolle
                              • feb 2008
                              • 71

Eller så gör man som jag gjorde. Köper Gasmanfuel så blir livet enkelt och modellflygandet en fröjd. // Rolle

Kommentar

Arbetssätt...