Mäta hastighet på flygplan

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne1700

• okt 2017
    • 501

Självklart blir effekten mindre ju svagare vinden är i förhållande till flygplants fart. Men den finns där i alla fall.

Kommentar

• Per P
      • jun 2007
      • 1285

Telemetri är kul grejer annars. Jag monterade Futabas GPS-sensor i en kärra och samtidigt deras TAS-TrueAirSpeed-sensor dvs ett fungerade pitotrör) och jämförde värdena. Kräver givetvis att man flyger rakt en längre sträcka och jämför värdena. Det var helt vindstilla så värdena blev snarlika dvs båda sensorerna fungerade som tänkt. TAS är ju lite kul att ha för den mäter korrekt både under stigning och dykning till skillnad från GPS som bara mäter förflyttning mot marken.
      Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• BJS
        • mar 2018
        • 650

Om man flyger många varv i en stor cirkelbana på samma höjd, så kan man jämna ut mätresultaten, genom att tanka datorn med mätresultaten från GPS:en, behandla dem matematiskt, och få en god uppfattning om flyghastigheten. Det handlar icke alls om att "hoppa på¨badrumsvågen"

Jag har åkt båt mycket, med GPS, och den har fungerat ytterst bra när man kör sakta (många mätpunkter med utjämning)

Edit: Hög hastighet fungerar också, om man har många mätpunkter, samt analys i en dator efteråt.

Nu lade jag ut kursen i förväg, för att undvika grundstötningar med fru och ungar, och visst så använde jag alltid båtkompassen, sjökortet samt ett ålderdomligt s.k. "Blink-Ekolod" samtidigt, haha.

Min nyare GPS är långt mer exakt, kanske +/- 1..5 meter och med en samplingshastighet av 1 Hz, som förr.

Med många samplingar, får man ett väldigt bra mätresultat, även om det förekommer ett visst brus i signalen.
        Senast redigerad av BJS; 2023-11-10, 19:00.

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
          • 501

Den här killen har nåt på gång... 835 km/t utan motor och 120 G

Kommentar

Arbetssätt...