Balsa och plywood

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaka
    • maj 2007
    • 1490

Av MBS och 3F hobby kan man köpa den balsakvalite som passar en bäst!

Kommentar

• BJS
      • mar 2018
      • 650

Sortera trävirket i olika kvalitetskategorier och prissätt dem efter kvalité.
      Sämre trä skulle kunna vara billigare, men finare trä dyrare.

Sämre trä duger alldeles utmärkt för okritiska konstruktionsdetaljer såsom t.ex. vingspetsar eller utfyllnader, stödblock osv.

Om jag enkelt kan välja ut det finaste träet i ett sortiment, så kan hobbyhandlaren göra det samma, om han är kompetent.

Kortare bitar av ett stycke krokigt tätvuxet furuträ, duger alldeles utmärkt för att tillverka kortare konstruktionsdetaljer, men långa, raka ytterst tätvuxna bitar krävs för vingbalkar.

Fönsterbågar kräver endast tätvuxen furu, men icke nödvändigtvis rakvuxen som exempel.

Det är samma sak med pilbågar, endast det bästa och mest rakvuxna träet duger för en pilbåge, dock icke furu, men snarare ask eller alm.
      Senast redigerad av BJS; 2023-11-15, 19:27.

Kommentar

• Thomas
        • jun 2006
        • 7682

Ursprungligen postat av BJS
        Sortera trävirket i olika kvalitetskategorier och prissätt dem efter kvalité.
        Sämre trä skulle kunna vara billigare, men finare trä dyrare.

Sämre trä duger alldeles utmärkt för okritiska konstruktionsdetaljer såsom t.ex. vingspetsar eller utfyllnader, stödblock osv.

Om jag enkelt kan välja ut det finaste träet i ett sortiment, så kan hobbyhandlaren göra det samma, om han är kompetent.

Kortare bitar av ett stycke krokigt tätvuxet furuträ, duger alldeles utmärkt för att tillverka kortare konstruktionsdetaljer, men långa, raka ytterst tätvuxna bitar krävs för vingbalkar.

Fönsterbågar kräver endast tätvuxen furu, men icke nödvändigtvis rakvuxen som exempel.

Det är samma sak med pilbågar, endast det bästa och mest rakvuxna träet duger för en pilbåge, dock icke furu, men snarare ask eller alm.

Nu är det ju inte alla som har nära till en hobbyaffär där man kan känna och klämma på trävirket, jag är väl lyckligt lottad som "bara" har 5 mil till närmaste handlare.
        Men häromdagen beställde jag balsa från www.mbs-rcmodels.se i Herrljunga, och jag är jättenöjd med kvalitéten.
        Dom anger ju vikt på flaken, så det är bara att välja.

Suverän service!

Retroholic!

Kommentar

• Mr.Bob
          • aug 2017
          • 692

Ursprungligen postat av BJS
          Jag är fullständigt övertygad om att du hycklar. Du köper ICKE dåliga bitar av furu, balsa eller plywood. Inte avsiktligt i alla fall.

Vem fan skulle göra det ?, vid sina sunda vätskor ? Ingen !
          Om det känns bättre för dig att påstå att jag hycklar så kör vi på det, låter bra ! Samma om du vill tro att jag blir arg så kan vi säga att det blir kalas är alltid arg!
          Och för din vetskap så använder jag inte furu i mina vingar för att få styrka, det är alldeles för tungt material ! Köper även från välsorterade hobbybutiker som tar betalt utefter kvalitet så man får välja o vraka bäst man vill.

Kommentar

• kay.krut
            • jan 2007
            • 929

Snälla BJS.

Jag tycker inte att vi ska vara ojusta mot varandra här på vår hemsida. Att anklaga våra medlemmar för hyckleri osv, tillför inte ämnet något positivt. Tvärtom ger det bara sur eftersmak i bägaren. Du är nog duktig i vissa ämne, vilket nog ingen har förnekat men att utan urskiljning kommentera inläggen med, i vissa fall helt onödiga kommentarer gör att det till slut är ointressant att läsa.
            Vill Du dela med Dig av dina kunskaper så skriv gärna under rubriken "artiklar" .

Skrivet i all välmening.

Kay krut
            Senast redigerad av kay.krut; 2023-11-17, 21:23.

Kommentar

Arbetssätt...