Hur man bäst monterar servon i elporvingar, Mpx Heron?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
    • maj 2006
    • 484

Hur man bäst monterar servon i elporvingar, Mpx Heron?

Hej
    Har en fråga om hur man bäst monterar servon i elporvingar, Mpx Heron?
    Jag håller på och ska montera om klaffservona i vingen. De verkar har varit monterade med smältlim, men jag undrar om det inte finns något bättre? Epoxy vill jag inte använda men det finns väl annat lim som kan tänkas fungera?

/Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -
  • Mr.Bob
    • aug 2017
    • 692

Tejpa alt krympslang runt servo sen Medium CA

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Våtlimma med UHU Por.
      Roger

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
        • 714

Ursprungligen postat av McRegor
        Våtlimma med UHU Por.
        Roger
        Se i så fall till att det finns bra ventilation runt servot under flera veckor!

Det har gått bra för mig på inomhusmodeller där servona sitter öppet. Jag våtlimmade två "mellansmå" servon av fabrikat Emax som blev inbyggda i en kärra. Båda slutade fungera efter en respektive två veckor. Ingen flygning, bara fortsatt bygge i verksta'n. :concern: Troligen påverkades kugghjulens plast av doften från UHU-Por. Bytte till metal gear ...

Lars

Kommentar

• maj 2006
          • 484

Ursprungligen postat av Mr.Bob
          Tejpa alt krympslang runt servo sen Medium CA
          Det är Hitec HS-85BB och de är ju lite tjockare än vid RR beställda modeller så vill inte göra servona tjockare. Jag kan förvisso fördjupa servobrunnarna, men det blir ju mer pyssel, pyssel. Sen har jag då inget CA-lim (försöker bara skylla ifrån mig
          När jag tog bort servona så var de som sagt förmodligen smältlimmade men limmet var väldigt enkelt att få bort både från servo och elaporen i servobrunnarna, inte alls som det var smältlimmat. Skulle gärna veta vad som använts.
          Bra förslag annars.

Våtlimma med UHU Por.
          Roger
          Varför inte kontaktlimma för det är ju väldigt bra passning mellan servo och brunnen, nästan sugpassning?

/Ville
          Senast redigerad av Ville; 2024-10-02, 13:17. Anledning: redigering!
          /Ville

Kommentar

• maj 2006
            • 484

En fråga till i farten, tål elapor den varmare sorten av smältlim. Den smala varianten på bilden är väldigt snabbhärdande.

/Ville

Klicka på bilden för större version

Namn: smältlim.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,1 KB
ID: 515487
            /Ville

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Jag har limmat fast servo med CA-lim en enda gång - den första och den sista... Limmet kröp in i växellådan så det blev tvärstumt. Men med Medium CA borde det ändå fungera - mitt CA var tunt. Sen har jag limmat mängder av servon i EPP/EPO-kärror med UHU Por - inte minst Emax-servon - utan minsta problem.
              Ville - har du bra passform så borde det ju fungera även med kontakt-limning.
              Roger

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                • 7677

Jag har limmat fast servo med CA-lim en enda gång - den första och den sista... Limmet kröp in i växellådan så det blev tvärstumt. Men med Medium CA borde det ändå fungera - mitt CA var tunt. Sen har jag limmat mängder av servon i EPP/EPO-kärror med UHU Por - inte minst Emax-servon - utan minsta problem.
                Ville - har du bra passform så borde det ju fungera även med kontakt-limning.
                Roger
                Men det var ju TVÅ gånger Roger, första och sista!
                :dance3:
                Jag har oxå använt (våtlimmat) UHU Por med stor framgång till mindre servon...
                Retroholic!

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                  • 501

Hittade detta Thing på Thingiverse
                  The Popup 9g servo mount.This tilting mount was designed to enable 9g servos to be installed into thin wings without the need for gluing which can cause problems when a servo needs to be replaced.There are 2 parts to the tilting mount, a fixed frame which is glued into the servo recess and an attached tilting frame which the servo is fixed to and is itself clamped to the fixed frame by 2 M2 self tapping screwsThe whole assembly will fit into a 42 x 40 x 12.5 deep pocket and the servo can then be replaced by simply removing the 2 M2 clamp screws, tilting the servo assembly upwards and removing the servo.This also means that the servo arms can be repositioned or replaced which is impossible if the servo is glued in place.The pocket depth is only limited by the thickness of the servo.I have included several alternative covers to choose from.File listtilt_mount_9g_v60.stl9g cover.stlcover 2.stlcover 3.stlflat 9g cover.stlMirror the covers in the x axis for the opposite wing.All parts are printed in PLA with a 0.2mm layer height.Parts needed.4, M2 x 8 self tapping washer screws.Preparation.The mount is now a print in place design so will only need cleaning up to be ready for use.The photos are of the original desighn which used a 2mm wire pivot, the print in place design will usually be in a single colour.Clear the servo flange screw holes in the tilting frame and the clamping down holes in the fixed frame with a 1.6 dia drill.Screw the 2, M2 self tapping screws through the tilting frame and into the bottom frame, this is to ensure that the plastic doesn’t crack when it is glued into the wing.Mount a servo into the assembly before glueing in place to ensure it all works properly.The assembly is now ready for the fixed frame to be glued into the wing, don’t use too much glue or both parts may be glued together.

Finns säkert fler liknande.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                    • 7677

Ursprungligen postat av Danne1700
                    Hittade detta Thing på Thingiverse
                    The Popup 9g servo mount.This tilting mount was designed to enable 9g servos to be installed into thin wings without the need for gluing which can cause problems when a servo needs to be replaced.There are 2 parts to the tilting mount, a fixed frame which is glued into the servo recess and an attached tilting frame which the servo is fixed to and is itself clamped to the fixed frame by 2 M2 self tapping screwsThe whole assembly will fit into a 42 x 40 x 12.5 deep pocket and the servo can then be replaced by simply removing the 2 M2 clamp screws, tilting the servo assembly upwards and removing the servo.This also means that the servo arms can be repositioned or replaced which is impossible if the servo is glued in place.The pocket depth is only limited by the thickness of the servo.I have included several alternative covers to choose from.File listtilt_mount_9g_v60.stl9g cover.stlcover 2.stlcover 3.stlflat 9g cover.stlMirror the covers in the x axis for the opposite wing.All parts are printed in PLA with a 0.2mm layer height.Parts needed.4, M2 x 8 self tapping washer screws.Preparation.The mount is now a print in place design so will only need cleaning up to be ready for use.The photos are of the original desighn which used a 2mm wire pivot, the print in place design will usually be in a single colour.Clear the servo flange screw holes in the tilting frame and the clamping down holes in the fixed frame with a 1.6 dia drill.Screw the 2, M2 self tapping screws through the tilting frame and into the bottom frame, this is to ensure that the plastic doesn’t crack when it is glued into the wing.Mount a servo into the assembly before glueing in place to ensure it all works properly.The assembly is now ready for the fixed frame to be glued into the wing, don’t use too much glue or both parts may be glued together.

Finns säkert fler liknande.

Är det gångjärn längst ner så man kan vinkla upp servot??

Smart, hur som helst...
                    Retroholic!

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                      • 501

Tror jag sett andra där man trycker ned servot med glidpassning i lådan och sedan fixerar det med locket som skruvas fast i lådan.

Kommentar

• maj 2006
                        • 484

Hej.
                        Jag kontaktlimmade servona med UHU-Por och så lite lågtemperatursmältlim för att ytterligare låsa servona.
                        Smart med servofästena, https://www.thingiverse.com/thing:6721166

/Ville
                        /Ville

Kommentar

• BJS
                          • mar 2018
                          • 650

Det är bra att limma in bitar av plywood som man skruvar fast servona i, skulle de behöva demonteras.

Kommentar

• BJS
                            • mar 2018
                            • 650

Jag anser det vara dåligt att limma fast servon eller under oåtkomliga placeringar. Jag anser att man måste kunna demontera dem med enkla verktyg, skulle de börja krångla.

Kommentar

• BJS
                              • mar 2018
                              • 650

För de som använder hårt vibrerande förbränninsmotorer, så är vingplacerade servomotorer extremt utsatta för söndergnuggning av återgångspotentiometern, och måste enkelt kunna demonteras och bytas, alternativt renoveras.

Kommentar

Arbetssätt...