Tyngdpunktsfråga

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • nov 2009
    • 1991

Tyngdpunktsfråga

Hej,

Jag har tagit över en Black Horse Pitts från en klubbkompis som otrivdes med den. Den var riggad enligt manualen med TP runt 65 mm från övervingens framkant i mitten. För att få tyngdpunkten där gick det åt 820 gram bly i nosen!! Jag har nu installerat min mottagare (Futaba), gyro (Powerbox Gyro 3e) och lite andra prylar. Fundrat över tyngpunkten och kollat med diverse varianter för beräkning och kommit fram till att den i manualen ligger väldigt långt fram. Enligt vad jag fått fram borde den i stället ligga ca 110 mm från övervingens framkant i mitten. Om det stämmer är den i balans med tom tank UTAN den extra nosviken på 820 gram.

Vad tror ni är ett rimligt TP-läge? Har någon erfarenhet av en likadan Pitts? Eller en annan Pitts? Rimligen bör väl TP vara liknande på de flesta Pitts (i proportion till storleken)?
    Spv 1500 mm, korda 270 mm.

820 gram bly behövs för att få TP enligt manualen....

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson
  • kb
    • feb 2008
    • 85

Titta på denna länk. Där finns bi-plane med .
    Wondering the center of gravity (CG, CoG) for your first flight is correct? ✓ get the right CG and NP (neutral point) of your aircraft, flying wing or canard for maiden ✓ prevents damage or even crash ☆ only CoG calculator with upto 5 Wing panels

Mvh Kent

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
      • 7677

Den här brukar jag använda för beräkning av TP.

Calculates Plane's Center of Gravity (CG), the Aerodynamic Center (AC), Mean Aerodynamic Chord (MAC), Neutral Point (NP), Wing Loading, Wing Area and Stall Speed

Sen får man väl rita upp ett tvärsnitt av båda vingarnas "stagger" och ta medelpunkten där emellan.

Klicka på bilden för större version

Namn: image.png
Visningar: 121
Storlek: 61,7 KB
ID: 608258
      Retroholic!

Kommentar

• kb
        • feb 2008
        • 85

Så här ligger tyngdpunkten på min Wayfarer som säkert kan amvändas på Pittsen

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • nov 2009
          • 1991

Hej,
          Tack alla för svaren. Jag har nu testat flera olika beräkningsmodeller och även jämfört med andra Pitts-modeller och får ganska samstämmiga resultat som pekar mot att TP bör ligga runt 130-135 mm in från framkanten i mitten på övervingen vilket motsvarar några mm framför undervingens framkant. Manualens mått 65 mm måste vara helt galet -- kanske skulle det vara 165...??. Mitt mått på 110 mm utan balanseringsvikter ö h t får nog duga för testflygning. Det bör ge en något nostung modell som utgångspunkt för fortsatt justering. Inte varje dag man kan lätta en modell på 820 gram...

Kommentar

• rwr43

• jul 2008
            • 123

Hej Kjell! Inte för att vare en fegis men om den nu flög med 820g i nosen varför inte ta bort 100g åt gången och provflyga ?? för om beräkningarna är fel får du nog hovra ner den....... baktung är ju sällan kul och den där modellen lär bli riktigt giftig om den blir baktung! Bara en tanke
            Flyg lågt och hårt Mvh Robert:crazy_pilot:

Kommentar

• kjni
              Administrator
              RCFF - Moderator
              RCFF - Administratör
              • nov 2009
              • 1991

Ahh...Robert, du tänker så. Ett klokt tillvägagångssätt men jag kollade en extra gång. Det visar sig att manualen som finns på Black Horses hemsida är en nyare version än den pappersmanual jag sett - och minsann har dom inte uppdaterat tyngdpunktsangivelsen och nu står det 106 mm från övervinges framkant i mitten. Då tycker jag att det känns ganska säkert med 110 mm men jag kan ju alltid plocka i en lite större ack till tändningen för att "sejfa" lite.

Kommentar

• turbin

• jun 2016
                • 378

Vet inte om jag tillför något, men jag brukar ha halv tank med bränsle och även rökolja om tankarna är I närheten av TP så brukar det bli bra, men det gör kanske du också Kjell .
                / Matti

Kommentar

Arbetssätt...