Limfråga..epoxy..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken1
    • maj 2008
    • 605

Limfråga..epoxy..

Hej! Nu så är det min tur att ställa frågor om lim och i detta fall epoxylim. På mitt byggbord ligger snart en Highpowerraket som skall användas så småningom till att certa Tripoli Level2.
    Till saken hör att jag är väl medveten om limteknik etc som hör bygget till, fenorna ska klara av en hastighet >700km/h .vilket dem gör såklart, då dem är låsta mellan två centrerings ringar och sen är det klackar som håller fast allt. Men, det skall limmas ändå med epoxy, och det jag är på jakt efter är trögflytande sådant, som rinner så lite som möjligt. Att förtjocka lim med diverse glasfiber eller microballonger känner jag till. Men, jag behöver styrkan också. Gärna en seg limfog som kan ta upp kraften när raketen landar på ex en fena utan att den knäcks vid roten.
    Så, tjockt lim , trögflytande som möjligt. Gärna ett 1:1 system, inga vågar eller annat tekniskt mumbojumbo. Skall bara vara till detta projektet så går inte åt någon större mängd.
    Tips ideér mottages tacksamt.
  • Danne1700
    • okt 2017
    • 510

Har använt Biltemas Stål-Epoxi med gott resultat även på utsatta fogar. Jag vet att Biltema inte låter så flashigt, men limmet är bra.
    1:1 och trögflytande.

Kommentar

• Ken1
      • maj 2008
      • 605

ah, låter absolut som nåt att spana in, specen säger att man ska stryka på två ytor o pressa samman. För mitt ändamål är att lägga en sträng epoxy längs fenornas rot, och sedan dra ut det längs fenan och på så sätt bilda en förstärknings fog (eller vad det nu kallas, ). så jag kommer inte sätta ihop två ytor så att säga.

Kommentar

• Danne1700
        • okt 2017
        • 510

Jag förstår (tror jag). Jag vågar inte säga bu eller bä. Köp en tub (1+1) och testa lite olika lastfall.

Kommentar

• Ken1
          • maj 2008
          • 605

Ja, kostar ju inte så mycket så helt klart värt att prova. Tack för tipset =)

Kommentar

Arbetssätt...