Någon gång 1976 ...tror jag, började jag bygga en 1912 Blackburn monoplane från ritning jag köpt hos Wentsels i stockholm. planet är inte stort, bara runt 120cm i spännvidd och avsett för friflyg. Det blev aldrig så att jag byggde färdigt planet utan det har legat i dvala i ca 50 år.
För ca en månad sedan så återupptog jag bygget. Jag rev av den trasiga sidenklädseln och klädde om vingarna med siden men innan dess hade jag bytt ut vingbalkarna i furu mot två balkar i 4mm fyrkants kolfiber i varje vinge för att få dem styvare.
När jag startade bygget var avsikten att använda en OS .15 motor men hur det blir nu vet jag inte. En bränsletank i lödd mässing finns inmonterad men kanske det passar bättre med eldrift i en sån här kärra ( även om det tar emot) har även funderat på att sätta in en av mina Taifun Hurrikan 1.5cc dieslar men det kommer ju att lukta och bli lite väl kladdigt ...så jag får se vad det blir.
Nu till frågan!
Den här modellen är ursprungligen avsedd som en friflygmodell med en Mills 0,75cc dieselmotor och planet är avsett att "styras" med bara sid och höjdroder.
Av erfarenhet vet jag att det går alldeles utmärkt att styra ett R/C plan med bara sida och höjdroder...men på vilkor att vinghalvorna har relativt stor vinkel! I mitt fall är jag tveksam om vinkeln på vingen kommer att räcka till.
Blackburn monoplane i fullskala styrdes med " wing warping" samt
Jag har också en ritning på 1912 års Blackburn monoplane utgiven av RCME för ca 20 år sedan. Den modellen har ungefär samma vinkel på vingarna som min modell och ska enligt ritnings konstruktören bara styras med sida och höjd. Har för mig att det var David Boddingtons ritning. Så frågan är...Kommer det att fungera med bara sida och höjd!???
image widget

Kommentar