1912 Blackburn monoplane

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaka
    • maj 2007
    • 1484

1912 Blackburn monoplane

Klicka på bilden för större version

Namn: PXL_20260302_095058786.jpg
Visningar: 223
Storlek: 368,0 KB
ID: 609226 Klicka på bilden för större version

Namn: PXL_20260301_125355465.jpg
Visningar: 219
Storlek: 291,3 KB
ID: 609225 Hej!
    Någon gång 1976 ...tror jag, började jag bygga en 1912 Blackburn monoplane från ritning jag köpt hos Wentsels i stockholm. planet är inte stort, bara runt 120cm i spännvidd och avsett för friflyg. Det blev aldrig så att jag byggde färdigt planet utan det har legat i dvala i ca 50 år.
    För ca en månad sedan så återupptog jag bygget. Jag rev av den trasiga sidenklädseln och klädde om vingarna med siden men innan dess hade jag bytt ut vingbalkarna i furu mot två balkar i 4mm fyrkants kolfiber i varje vinge för att få dem styvare.
    När jag startade bygget var avsikten att använda en OS .15 motor men hur det blir nu vet jag inte. En bränsletank i lödd mässing finns inmonterad men kanske det passar bättre med eldrift i en sån här kärra ( även om det tar emot) har även funderat på att sätta in en av mina Taifun Hurrikan 1.5cc dieslar men det kommer ju att lukta och bli lite väl kladdigt ...så jag får se vad det blir.
    Nu till frågan!
    Den här modellen är ursprungligen avsedd som en friflygmodell med en Mills 0,75cc dieselmotor och planet är avsett att "styras" med bara sid och höjdroder.
    Av erfarenhet vet jag att det går alldeles utmärkt att styra ett R/C plan med bara sida och höjdroder...men på vilkor att vinghalvorna har relativt stor vinkel! I mitt fall är jag tveksam om vinkeln på vingen kommer att räcka till.
    Blackburn monoplane i fullskala styrdes med " wing warping" samt Klicka på bilden för större version  Namn: PXL_20260302_095058786.jpg Visningar: 0 Storlek: 368,0 KB ID: 609224, sida och höjd.
    Jag har också en ritning på 1912 års Blackburn monoplane utgiven av RCME för ca 20 år sedan. Den modellen har ungefär samma vinkel på vingarna som min modell och ska enligt ritnings konstruktören bara styras med sida och höjd. Har för mig att det var David Boddingtons ritning. Så frågan är...Kommer det att fungera med bara sida och höjd!???

image widget
    Bifogade filer
  • Flygsmurfen

• sep 2006
    • 1315

Kul att plocka upp ett gammalt fint projekt.
    Om det ritades för sid/ höjd styrning och ritningen spreds i den versionen får man ju anta at det fungerar? Men själv skulle jag absolut föredra att kunna ha kontroll i skev-led. Synd att du redan klätt vingarna innan beslut tas.
    Du får väl byga klart planet och testa? Om det bli kass bygger du nya vingar med skevfunktion.
    En elmotor vore väl att föredra jämfört med diesekladd? Bränslet är ju inte lätt att få tag i heller?
    Oavset vad du väljer hoppas jag att du postar bilder och rapport om dina framgångar?
    Lycka till.

// Mats W
    Flygsmurfen

Kommentar

• Bosse Jansson
      • jan 2023
      • 122

Kul projekt..!
      Vid sida-höjd-styrning, är det vingens v-form som får modellen att banka vid sväng, och min erfarenhet är att man klarar sig med en ganska liten vinkel, om man inte tänker konstflyga, utan bara flyga "tryggt".
      Huvudsaken är att vingen inte är alldeles rak.
      Jag har sett fler Boddington-konstruktioner, t.ex. en Fokker E III "Eindecker", med ungefär samma v-form som din Blackburn (även den sida-höjd-styrd), så det verkar vara något som han testat på flera modeller.
      Jag skulle våga prova...

Kommentar

• jaka
        • maj 2007
        • 1484

Vingarna är så pass "flimsiga" så jag har funderat på att fixa till "wing warping" med tunna fiske stålkablar (0,4mm). Men det är lite bökigt att få till vajerhjul i skala även om jag måste svarva dem. Sen måste det till ett ganska starkt miniservo (6-7kg ) som orkar vrida vingarna .

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
          • 1315

Vajerhjul hittar du nog på Eskader ? https://www.eskader.se/sv/
          7 kg för att vrida en flimsig vinge?? Belasta vingen med vikter längst ut i spetsen så att den dippar 5 mm. Då ser du hur mycket kraft du behöver.
          Tror du klarar dig med ganska litet servo? Det är ju inte mycket vridning som behövs.

// Mats W
          Flygsmurfen

Kommentar

• jaka
            • maj 2007
            • 1484

Hittar inga vajerhjul hos Eskader. Men hjul har jag redan.

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
              • 1315

Kolla under fartygsmodeller och övriga detaljer:

Mässingskivor, 1 spår - special (utgående modell)

// Mats W
              Flygsmurfen

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                • 7677

Har du möjlighet att 3D-printa hjul så är det ju ett alternativ.

This hand crank is designed to power a Willcox & Gibbs chainstitch sewing machine. Base is clamped or screwed to a table and a rubber or leather treadle belt runs from the crank wheel to the handwheel of the sewing machine. It may also work with other sewing machines that have a groove for a treadle belt.Note: Work in progress, expect some revisions and please share any feedback that you have.Hardware: 2 inch long, 5/16 inch diameter bolt, 2 washers and a 5/16 nut ; 2 inch long 1/4 " dia. bolt, nut.

Retroholic!

Kommentar

• jaka
                  • maj 2007
                  • 1484

Hur stor/kraftig elmotor behövs för en sån här modell som i skrivande stund väger ca 650g? Spännvidd ca 120cm

Klicka på bilden för större version  Namn: PXL_20260301_125441021.jpg Visningar: 0 Storlek: 396,3 KB ID: 609271
                  Senast redigerad av jaka; 2026-03-12, 14:26.

Kommentar

• Bosse Jansson
                    • jan 2023
                    • 122

Jag är heller inte så förtrogen med att bedöma elmotorers effekt/förmåga, men till den modellen kan jag tänka mig något som motsvarar en 1,5 cc diesel.

För att göra ett försök till jämförelse, kan vi använda min "Footrot Flyer" som exempel. Den har en elmotor med de data som du ser här nedan.
                    Jag uppskattar att den (ungefär) motsvarar en gammal hederlig 1 cc diesel, och den räcker mer än väl till för den här modellen, som har 90 cm spännvidd. Jag kör den med 2 celler och en 8 tums propeller.

Antagligen behöver du en motor som är "litet större" än denna, till din Blackburn, men inte mycket mer. Den behöver inte vara brutalt kraftig.
                    Tänk "1,5 cc diesel"..

Klicka på bilden för större version

Namn: Nippy data.jpg
Visningar: 90
Storlek: 140,8 KB
ID: 609277 Klicka på bilden för större version

Namn: Nippy 3.jpg
Visningar: 89
Storlek: 404,6 KB
ID: 609278 Klicka på bilden för större version

Namn: Footrot.jpg
Visningar: 89
Storlek: 48,7 KB
ID: 609279

Kommentar

• Hägle
                      RCFF - Moderator
                      RCFF - Administratör
                      • okt 2007
                      • 153

Hej
                      Alltid en risk med att ge råd. Slutlig vikt är inte klar. Så se mitt förslag som en ram att utgå ifrån.
                      Jag har uppfattat att den ska flyga lugnt och elegant.
                      Jag skulle prova med en motor med kv runt 950-1050 och en vikt runt 60gram.En propeller på 10x4-5. Fartreglage efter motordata som du väljer men rimligt är 25A eller mer och ett batteri på 3 celler, det är större än trolig belastning men det ger marginal och flexibilitet att använda i annan utrustning. Storlek på batteri kan väljas efter hur mycket vikt och placering du får till. Bättre med energi än bly i lasten. Skulle prova med en 3s och 1300mAh för att sedan mäta möjlig flygtid och kanske sätta i ett
                      större om det behövs.

Länk till Rcflight och en möjlig motor.

Med vänlig hälsning
                      Tomas

Kommentar

Arbetssätt...