"Sensate nytt från EMFU om EASA"?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
    • 490

"Sensate nytt från EMFU om EASA"?

2026-09-20: Nytt från EMFU
    Här kan du läsa EASAs senaste revision av regelverket för UAV. Om detta blir verklighet kommer möjligheten att modellflyga i ”öppna kategorin” att i princip försvinna. Vi måste alltså stärka vår hobbys enhet som motpart till myndigheterna. Läs utskick från EMFU:

Min frågor är, gäller det för oss som flyger på av RCFF/SMFF godkända fält, och tillhör vi "öppna kategorin"?

/Ville
    ...
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -
  • Danne1700
    • okt 2017
    • 510

Jag tänkte skriva en sammanfattning åt dig men det blev så ini-h komplicerat att jag gav upp det projektet.
    Du får gå in här och kolla själv:
    EASA | European Union Aviation Safety Agency: The European Union Authority for aviation safety

Kommentar

• 490

Tack Danne för att du i alla fall hade tänkt kort sammanfatta vad som menas. Tyvärr blir jag inte så mycket klokare, känner mig oförmögen att tolka texterna, så jag hoppas på att RCFF kan sammanfatta lika tydligt och lättförståeligt som man tidigare beskrivt de som hittills gäller.
      /Ville
      /Ville

Kommentar

• kjni
        Administrator
        RCFF - Moderator
        RCFF - Administratör
        • nov 2009
        • 2033

Det är viktigt att tänka på att detta än så länge är ett reviderat utkast till EASAs kommande dokument. Tyvärr verkar det som EASA inte lyssnar så mycket på EMFUs synpunkter om modellflyget.
        Som det ser ut kommer det inte att påverka våra godkännanden för RCFF/SMFF och alla 256 godkända modellflygfält. Detta är öppet för nationella myndigheter (TS) att besluta.
        Det som verkar bli svårt framöver är att kunna flyga modeller < 25 kg upp till 120 m med drönarkort på lämplig plats utanför våra godkända fält. Men ännu är det inget beslut så vi får ha roligt så länge det går...

Tyvärr verkar det som om den gemensamma hanteringen via Fältregistret kommer att spricka då det låter som om SMFF kommer att dra sig ur och hitta på något eget. Min uppfattning är att om det är någon tid vi bör hålla ihop om hanteringen gentemot TS så är det nu ...och framöver. Och planen bör vara att registrera så många platser som möjligt som godkända modellflygfält.

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

Kommentar

• Danne1700
          • okt 2017
          • 510

Det hela underlättas ju knappast av att förmodligen ingen på EASA ens sett en drönare eller modellplan. Se bara på alla regler för hur man med drönare korsar en väg eller järnväg... Otroligt.
          Det är ju också på det viset att det finns enorma arealer i vårt land (och andra) som aldrig haft vare sig folksamlingar eller sportevenemang eller startande och landande flygplan.
          Sådana områden borde kunna undantas från det mesta av regelverket. Kanske flyga BVLOS t.ex.
          Easa tror ju att man har bättre koll på var modellen befinner sig i förhållande till hinder mm om man ser på den utifrån s.a.s. Jag har aldrig flugit på något träd eller liknande FPV, däremot ofta utan FPV. Djupseendet på avstånd är inte effektivt. Och vem förutom vi flyger på under 120 meter? Vem ska vi krocka med?
          Många frågor, men några svar lär vi inte få.

Kommentar

• 490

Tack för svaren. Nu känns det lugnare en tid framåt.
            /Ville
            /Ville

Kommentar

Arbetssätt...