Ballansera flyg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sigun
    • aug 2007
    • 3942

Ja de står ju att den ska palla 15 kg så jag testar väl den. Läste även på FG i denna tråden där rekomenderar de att om planet har CG på vingrörer att man helt enkelt lyfter planet i vingrörer och ser hur den balanserar.

/Martin

Kommentar

• Corsair
      • dec 2007
      • 639

Hej Jag tar två pianotrådar (2mm) bockar dem som en krok, markerar på kärran var TP skall vara, info finns nästa alltid i buksanvisningen, borrar ett hål på båda sidorna där jag har markerat för TP, in med "kroken" på vardera sida och lyft....blev det baktungt, framtungt eller perfekt...:man_in_love:

Kommentar

• Pekkala
        • maj 2006
        • 1159

Ska försöka visa med flygmaskin som jag tror Sigun känner sig hemma med:icon_butt:
        Först en liten repslinga i taket, sedan en längre repslinga som träs igenom den lilla repslingan, anledningen till att man har den lilla slingan är för att få lite friktion på den längre slingan så planet inte tippar åt något håll när man flyttar komponenter fram och tillbaka,
        Häng upp planet i slingan både framför och bakanför vingen,
        Häng ett lod i lilla slingan,
        När planet hänger vågrät pekar lodet på tyngdpunkten.
        Jag tycker att det är svårt att förklara (de e int lönt o förklara för en som int begrip, som Stenmark sa)
        Men testa och se om det är nåt för er,:thumbup:
        Bifogade filer
        MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• Corsair
          • dec 2007
          • 639

Hej
          Din repvariat visar bara var tyngdpunkten är, inte att planet är avvägt..

Kommentar

• jaka
            • maj 2007
            • 1490

Hej!
            På en sån liten kärra funkar de ju bra mycket bättre med bara fingerspetsar..!

Kommentar

• Sigun
              • aug 2007
              • 3942

Det var ju iofs principen Christer ville visa därav det lilla planet. Men säger som Corsair att detta visar ju bara var man har tyngdpunkten. Om du flyttar repen några centimeter fram och tillbaka så ändras ju allting ? Hur ska man veta vart man ska placera repen ?

/Martin

Kommentar

• Pekkala
                • maj 2006
                • 1159

Ursprungligen postat av Sigun
                Det var ju iofs principen Christer ville visa därav det lilla planet. Men säger som Corsair att detta visar ju bara var man har tyngdpunkten. Om du flyttar repen några centimeter fram och tillbaka så ändras ju allting ? Hur ska man veta vart man ska placera repen ?

/Martin
                Det har ingen betydelse var du placerar repen, även om du flyttar repen fram och tillbaka så kommer lodet fortfarande peka på tyngdpunkten så länge planet hänger vågrät!
                Och det är väl det vi är ute efter, att se var TP är så att vi kan justera vid behov eller vid planering och placering av komponenter?

Helt rätt Sigun det lilla planet är bara för att visa principen, på mindre maskiner använder jag ochså pekfingrarna,
                Men på Tex Geten eller en större bensinare hänger jag gärna upp maskinen på ett tidigt stadium.
                MVH/Christer

Kommentar

• Sigun
                  • aug 2007
                  • 3942

Nu äntligen trillade polletten ner hos mig !.. det är lodet man ska kolla på ! och sedan jämföra detta mot TP:et i manualen. Tack för din enastående uttålighet

/Martin

Kommentar

• Pekkala
                    • maj 2006
                    • 1159

Var så god Sigun!:thumbup:
                    nu kan jag sova lugnt
                    MVH/Christer

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6809

Det där med lodet (testade på min Porter och teorin verkar uppenbarligen funka).
                      MEN! Jag hade ingen aning om flygkroppens korda (sett från sidan), dvs när flyget
                      är i "våg". Vet hur man tar fram den, kan ju inte lita på ögat direkt... Hur vet ni
                      när flyget är exakt i våg? CG blir ju liksom lite fel om nosen hänger ner lite (dvs
                      att flyget de facto inte ÄR i våg fast man tycker det ser ut så).

Jag tror på det där med att märka längst ut på vingarna jag och så tar man två
                      pålitliga personer (sig själv och en till) och håller fingret (spetsigt om man är petig)
                      under dessa punkter (flyget inverterat om man så måste för just den flygmodellen).
                      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Pekkala
                        • maj 2006
                        • 1159

Ursprungligen postat av Ålänning
                        Det där med lodet (testade på min Porter och teorin verkar uppenbarligen funka).
                        MEN! Jag hade ingen aning om flygkroppens korda (sett från sidan), dvs när flyget
                        är i "våg". Vet hur man tar fram den, kan ju inte lita på ögat direkt... Hur vet ni
                        när flyget är exakt i våg? CG blir ju liksom lite fel om nosen hänger ner lite (dvs
                        att flyget de facto inte ÄR i våg fast man tycker det ser ut så).

Jag tror på det där med att märka längst ut på vingarna jag och så tar man två
                        pålitliga personer (sig själv och en till) och håller fingret (spetsigt om man är petig)
                        under dessa punkter (flyget inverterat om man så måste för just den flygmodellen).
                        Gör så här, prova att höja och sedan sänka nosen några grader och se hur många mm lodet flyttar sig,
                        Gämför sedan med vilken bredd du har på fingret när du lyfter din 8 Kilos maskin

Och hur vet du att planet är i våg när du lyfter med fingrarna?
                        Senast redigerad av Pekkala; 2009-04-20, 06:24.
                        MVH/Christer

Kommentar

• Krille
                          • maj 2006
                          • 1184

Har du 2 vågar, ett vattenpass, en linjal, papper å penna och sisst om du inte är jättebra på huvudräkning en miniräknare så kan du mäta fram TP, och även räkna ut hur mycket och vart tyngden ska placeras för att få TP rätt.

Nu kommer jag inte ihåg i huvudet hur man gör men om intresse finns kan jag ta reda på det och göra en how to do (det är såhär man gör på fullskala)

Detta sätt tycker jag är jäkligt bra om man har en stor modell, eller dubbeldäckare där det kan vara knepitg å komma åt med vanlig balanserare. Fast tricket med snören i taket har jag inte sett förut men de verkar mycket bra också
                          //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                          Helikopter: T-rex 700 DFC,
                          Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6809

Ursprungligen postat av Pekkala
                            Och hur vet du att planet är i våg när du lyfter med fingrarna?
                            Hm, det är ju sant... =) Man bara vet var TP ska vara, ritar in det på vingspetsarna och
                            när man sätter fingrarna där och flyget hänger snällt, så vet man ju faktiskt inte om det
                            lutar lite fram eller bak. Men teoretiskt sett (dom bägge har smala fingrar) så ska ju flyget
                            dunsa över antingen bak (baktungt) eller fram. Men å andra sidan funkar det ju inte så i
                            praktiken då man kan få flyget att luta olika genom att flytta CG. Så du har rätt, jag vet
                            inte om flyget är i våg, fast det hänger "rakt" när man fingrar upp det. =) Knepigt.
                            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Sigun
                              • aug 2007
                              • 3942

Att lyfta planet i vingspetsarna är väl inte att rekomendera då du kan knäcka vingarna på det sättet. Bättre att markera TP precis vid vingroten och lyfta därinne istället !

/Martin

Kommentar

• JerryD
                                • jan 2007
                                • 302

En "lurig" aspekt till när det gäller TP, är att om TP dessutom ligger "högt" på modellen, typ en lågvingad kärra, så kan ju planet tippa både framåt och bakåt om man väger av den med fingertopparna under vingen, och man blir kanske villrådig om vad som gäller (det är därför kärran placeras upp-och-ner på den balanserare som Sigun visar).

Kommentar

Arbetssätt...