Nya E10 bensinen ett mörkat problem
Kollaps
X
-
Nöter en rak olja mer än en "vanlig"? Är inte en rak olja bara mer trögflytande kall?
Håller med dig om inkörningen, nu för tiden så förespråkar man inkörning på liknande sätt som motorn är tänkt att användas. Detta för att kolvringarna skall slita in sig och täta på bästa sätt. Varmkörning, sen mer eller mindre full gas direkt.SuperheroKommentar
-
Ja naturligtvis så begriper varken FAA Lycoming Continental eller Rotax ett dugg om vad dom rekomderar i flygbensin.Kommentar
-
Hur menar du nu? Dem har väl koll på läget. Deras motorer är ej avsedda för etanolinblandning och dem rekomenderar således inte att man skall använda det. Hade dem anpassat sina motorer för etanolinblandningen så hade motorerna fungerat utmärkt.SuperheroKommentar
-
Tjosan!
Lite från ämnet men ändå,vad jag menar är en olja utan "W",används för inkörning:http://www.afeonline.com/shop/index.php?cPath=65 ,där har du en bra förklaring på vad det är
Och vad gäller flygbensin så är det så att de från T-fordstiden härstammande amerikansk motorerna kräver bly och att flygmotorer rent generellt ska jobba på höga höjder,därav kraven på högre oktantal än vanlig handelsbensin.. Den diskussionen om vi tar den här blir både lång och tråkig och inte särskilt jämförbart med det vi har som hobby.
Som jag ser det så har vi motorsågsmotorer i våra plan, (effektuttaget är inte speciellt högt i en standardmotor för RC flyg)
och jag tycker att jag har använt mig av för min del Aspen färdigblandat tillräckligt mycket för att tro på den varan..
Andra blir säkert saliga på sin blandning..// Bokis
***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
(nu även med biskvier!)Kommentar
-
Hej,
Alkylatbensinen är ju bra för den är nästan luktfri. Använder den själv i motorsågen som plågas ganska hårt ibland. Angående bensin som innehåller lite etanol eller methanol så skall man öppna H & L nålarna lite grann.
Något annat behöver man inte göra när det rör sig om såpass små mängder.
Det farliga är om pumpbensinens innehåll skulle skilja från gång till gång för det medför en stor osäkerhet så ur den aspekten är alkylatbensinen bättre också.Kommentar
-
Problem du kan få av etanolen är att membranen i vissa förgasare, slangar, oringar i tanksystem etc inte är gjorda för detta.
/Lennart
Kör allt på Aspen eller elektronerKommentar
-
Etanol måste ju alla dessa delar tåla (har ju vart 5% etanol i bensinen länge) och nu är det 10% och då mitt i allt rasar allt samman ?! Måste ju vara halten de inte tål i så fall... alltså 100% mer etanol än tidigare.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar

Kommentar