En http://hobbyfly.com/en/airplanes-par...0mm-14436.html .Men hur stor motor ska jag välja ? Det blir en bensinare iallafall tänkte en 20cc men efter lite koll på nätet så råder det lite olika meningar om storlek .Kommer väl inte köra extrem 3D men vill ändå ha bra med kraft så därför vänder jag mej till er som har betydligt mer erfarenhet på området .tacksam för svar. Andreas
Råkade köpa
Kollaps
X
-
Jag hade en RCGF 26 cc på min Sukhoi som vägde 4,8 kg flygklar. Gav bra prestanda och jag skulle inte välja en mindre, åtminstone inte på den kärran. Försök att få grepp på var TP kommer att hamna! Inte stor vits att spara vikt på motorn om modellen blir baktung./LeifKommentar
-
Jag fick byta tändmodulen vid två tillfällen men själva motorn var jag nöjd med. Tändmodulen är känslig för överspänning, bäst är att använda en 5 V BEC. Kan vara svårt att dra fram bränsle när förgasaren är torr men det är visst vanligt på förgasare av Walbrotyp./LeifKommentar
-
Jag tänker såhär... en motor ger inte effekt i CC. Modellen är avsedd för 91-120 där 91 förmodligen motsvarar en 2T och 120 en 4T. Kollar vi vikterna och effekterna på dessa olika motorer finner vi följande, 95 2T väger 745gram MED dämpare ger 2.86hk. 120 4T väger 1000gram MED dämpare, 2.08hk (OS engines hemsida)
Vi vill alltså hålla oss mellan 745-1000gram inklusive tändsystem och dämpare. Avviker vi där kommer vi få problem med tyngdpunkten.
OS engines 22cc, 1000gram 2.66hk
RCG 20cc, 915gram 2.2hk
Turningy 32cc 1075gram, 3.8hk
Men jag hade inte gått upp över 1kg i vikt ens med den effektökningen. Flygplanet du valt är av den gamla skolan. Det är ett flygplan som måste flygas och inte en modern 3D-maskin som flyger som en inomhuskärra. Den kommer bli elak om den blir för tung. Jag tror den kommer upplevas som elak även vis specad vikt. Vill man lägga kraft på denna typ av äldre modell så går det, men man måste spara in på all vikt. Mini-servon, lättare motor, montera servon fram med linor bak osv.
Som sagt, effekt mäts inte i CC, effekt mäts faktiskt inte ens i hästkrafter, utan hästkrafter per viktenhet om vi skall bryta ner det till något som går att applicera på din modell. Seagull är inte högst upp på listan av tillverkare med koll, så håll ner vikten.Senast redigerad av henke2; 2016-02-20, 12:42.Kommentar
-
En ganska direkt jämförelsen med motorer som är lite mindre än den storlek du är ute efter är OS 91FX (metanolmotor) och OS GGT15 (bensinare). Det är i princip samma motorer men där bensinaren fått en annan förgasare samt bränslepump. Data:
Vikt m ljuddämpare: 728 g respektive 788 g
Effekt: 2,8 bhp@15000 rpm respektive 2,32 bhp@15000 rpm
Effekt/massa: 3,85 bhp/kg respektive 2,94 bhp/kg
Metanolmotorn ger i detta fall drygt 20% mer effekt än bensinmotorn
I detta fall har bensinmotorn ett glödstift för bensindrift. För en motor med tändsystem och tändstift får man lite extra vikt för tändsystemet och batteri för detta. Detta kompenseras delvis av att man kan ha en mindre tank.
Närmast jämförbara fyrtaktare för metanoldrift är OS 95FV som har något lite större slagvolym Data för den motorn är:
Vikt m ljuddämpare: 650 g
Effekt: 1,68 bhp@10000 rpm
Effekt/massa: 2,58 bhp/kgSenast redigerad av Michael; 2016-02-20, 16:03.Kommentar
-
Idag skulle jag nog satsa på en 90 fyrtakt bensin till en ultimate i den storleken. Efter att ha haft 4 stycken CG ultimate, så vet jag att de skakar isönder med 120 4takt. Skall du dessutom flyga lågt och klassiskt så hade valet blivit min rekommendation om jag inte gått på elmotor som varit mitt givna val idag.
Du får i allafal en rolig kärra oavsett hur du väljer.Kommentar
Kommentar