GP Avistar 30cc

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_308
    • dec 2010
    • 7

    #1

    GP Avistar 30cc

    Köpte på mig en Avistar 30cc under mellandagsrean.

    Funderar nu på om jag ska köra med en DLE30 eller eldrift med Rimfire 160 och 10s 5000mAh.

    https://www.lindinger.at/en/?sViewpo...&sSearch=dle30

    Vad tror ni om servos?, kikat på Futaba 3071HV 10,5kg 0,17s HV & S.BUS(S3051HV)

    Hur mycket dragkraft skulle ni välja? 85oz står det i manualen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 23732471551_eaaab215df_z.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,9 KB
ID: 525358Klicka på bilden för större version

Namn: maxresdefault.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,6 KB
ID: 525360
    Senast redigerad av walle_308; 2018-01-07, 13:36.
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

    #2
    Jag gillar när flyg låter, men el verkar populärt för många pga att det inte låter och inte smutsar ner.
    Servon... antar att de är inne i kroppen, men som sjöflyg kan det vara bra ha vattentäta under vingen?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

    Kommentar

    • bokis
      • maj 2006
      • 5041

      #3
      Vad gäller servon så har du inte tagit i för lite ialla fall!:sarcastic: Ska du ha den på sjön eller med hjul som Ålänning undrar?
      // Bokis

      ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

      Kommentar

      • walle_308
        • dec 2010
        • 7

        #4
        Ursprungligen postat av bokis
        Vad gäller servon så har du inte tagit i för lite ialla fall!:sarcastic: Ska du ha den på sjön eller med hjul som Ålänning undrar?
        Bilden är lite missvisande.

        Jag avser ha den enbart på land så inga servos behöver vara vattentäta.

        Angående el eller bensin så är ljudet inte ett problem utan tänker mer på enkelhet och hur mycket man kan flyga per dag utan laddningar.

        Kommentar

        • Flygsmurfen

          • sep 2006
          • 1337

          #5
          Bensin!! Bara att tanka och flyga hela dagen.
          .....tycker jag :-)
          Fin flygmaskin.

          // Mats W
          Flygsmurfen

          Kommentar

          • walle_308
            • dec 2010
            • 7

            #6
            Börjar luta mer och mer åt bensin.

            Skissar på en inköpslista och då jag ändå behöver en ny sändare så blir det s-bus.

            1 x Futaba 16SZ från HAB.se
            1 x 2s batteri till radio
            1 x DLE30 från Lindinger.at
            1 x Dämpare (http://www.justengines.co.uk/acatalo...gines_Duo.html)
            5 x Futaba 3072HV Lindinger.at
            2 x Futaba 3071HV till flaps Lindinger.at
            2 x Futaba 3073HV till gas och choke Lindinger.at

            Diverse S.bus relaterat


            Förslag på propp?

            Andra förslag och kommentarer mottages gärna.
            Senast redigerad av walle_308; 2018-01-07, 15:48. Anledning: Ändrat servos

            Kommentar

            • Flygsmurfen

              • sep 2006
              • 1337

              #7
              Rekommenderar denna så slipper du separat tändningsbatteri.



              Jag kör med dubbla Life-ackar på 2,1 Ah styck till mina 50-cc konstflyg-maskiner.
              De föder då både radio och tändning.
              (Jag kör med powerbox som har dubbla ingångar för batterier, det räddade mig en gång då lödning vibrerade loss).
              Life har ju mycket låg självurladdning så de kan ligga på hyllan och laddas mellan var 3.e flygpass.
              Köpte fr HK. det var de enda jag hittade med tjocka sladdar.

              Dä ska va enkelt :-)

              // M
              Flygsmurfen

              Kommentar

              • kb
                • feb 2008
                • 85

                #8
                Hej.
                Jag kör min DLE 30 med 18x8 träpropeller och det fungerar fint.
                Mvh Kent

                Kommentar

                • walle_308
                  • dec 2010
                  • 7

                  #9
                  Tack för tipsen!

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • aug 2013
                    • 329

                    #10
                    Jag har ingen erfarenhet från sjöflyg.
                    Trots det är min logik...
                    Mer flygning för pengarna med bensin.
                    Just sjöflyg... lättare att hantera med el.

                    Kommentar

                    • walle_308
                      • dec 2010
                      • 7

                      #11
                      Det kom andra saker emellan så jag har inte börjat bygga modellen. Men nu i september blir det av.

                      Vad tror ni om en RCGF 35cc istället för en DLE30?

                      https://hobbyking.com/en_us/rcgf-35c...at9000rpm.html

                      Kommentar

                      • senmathal
                        • sep 2008
                        • 1810

                        #12
                        Ska du flyga sjöflyg så se till att vattensäkra allt som bara går. Både trä och elektronik för vatten tar sig in överallt. Men det är kul att flyga på vatten och kräver lite av piloten. Träna i förväg på att gör smyglandningar med inte allt för låg farten. Man måste flyga ner modellen men utan att den börjar studsa.

                        /Mats

                        Kommentar

                        • Andreash
                          • feb 2015
                          • 375

                          #13
                          Kör på dle har en 20cc otroligt lättstartad och går jättefint inga justeringar bara tanka å köra. Har hört att det varit lite problem med rcgf men har ingen egen erfarenhet

                          Kommentar

                          • walle_308
                            • dec 2010
                            • 7

                            #14
                            Det blir ingen sjöflygning för denna modell.

                            RCCG 35cc inköpt och på väg till Sverige.

                            Blir en 18x8 propp till att börja med.

                            Kommentar

                            • walle_308
                              • dec 2010
                              • 7

                              #15
                              Projektet nu till salu då jag köpte en färdig bensinare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...