Mindre twin boxermotorer 4takt bensin.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bennsson
    • maj 2017
    • 26

    #1

    Mindre twin boxermotorer 4takt bensin.

    Hej kollegor.Finns det inga mindre 2cylindriga bensinmotorer 4 takt?Saito tex har ju 50-60 cc som minst vad jag sett.Kollar lite efter 30 cc 2cylindrig 4taktare men det verkar ej finnas.Någon som vet något?
  • Daniel Ahlin

    • dec 2015
    • 337

    #2
    Av en händelse så tittade jag på samma sak tidigare i veckan. Hittade denna.

    Kommentar

    • henke2
      • mar 2011
      • 3188

      #3
      Ursprungligen postat av Daniel Ahlin
      Av en händelse så tittade jag på samma sak tidigare i veckan. Hittade denna.

      https://www.autopartner.se/flygplan/...s-metanolmotor
      Det finns många mindre motorer som ovan, men dom går inte på bensin. Där emot kan man konvertera själv, exempelvis med Runtronic tändsystem. Om det är ett bra svar på frågan vet jag inte men då kan man använda Saito, OS, ASP mfl på Bensin.

      Gjorde detta själv för många år sedan med en TT FS91 och det funkade bra. Motsvarande funktion som på metanol fast mycket mindre förbrukning.

      Kommentar

      • Bennsson
        • maj 2017
        • 26

        #4
        Jag fick köpa en encylindrig saitomotor.Får väl se om de blir så mycket vibrationer på en sådan så kärran skakar sönder då får jag handla en sådan du visade Daniel.Men har redan en sådan dock av äldre modell.Undrar så om det bara är att montera tändsystem annars på metanolarna?Dem är ju ganska mycket billigare med vad jag sett på autopartner som jag för övrigt tycker är en bra affär då jag blir trevligt bemött där.

        Kommentar

        • zeno
          • maj 2006
          • 536

          #5
          Ursprungligen postat av henke2
          Gjorde detta själv för många år sedan med en TT FS91 och det funkade bra. Motsvarande funktion som på metanol fast mycket mindre förbrukning.
          Vad satt motorn i för kärra?
          Har fattat det som att flera som gjort denna konvertering med ungefär samma storlek på motor har råkat ut för att motorn väldigt gärna vill överhettas.
          Hade du några sådana problem?

          Kommentar

          • henke2
            • mar 2011
            • 3188

            #6
            Ursprungligen postat av zeno
            Vad satt motorn i för kärra?
            Tändläget måste justeras nära spikning, bränslemängden måste vara rätt och sedan en vettig oljeinblandning. Sen får man ju experimentera med kylbafflar om det behövs. Det finns säkert dom som har mycket mycket mer erfarenhet där än vad jag har.


            Haha....

            Kommentar

            • Saito

              • dec 2008
              • 58

              #7
              Jag har monterat tändsystem på Saito 220 samt 182 funkar utmärkt.
              Och kör på metanol..

              Kommentar

              Arbetssätt...