Obalans i bensinmotorer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Balsafan
    • jan 2019
    • 161

    #1

    Obalans i bensinmotorer

    Jag har läst några trådar här där det nämns att det vibrerar så mycket med en bensinmotor.

    Var det mer vanligt förr med kraftiga vibrationer eller är det fortfarande lika illa?

    Är det kanske lika mycket procentuell obalans i metanol/diesel men att det inte märks lika mycket på grund av mindre motorer?

    Eller är det helt enkelt någonting annat som jag inte har läst som förklarar varför just bensinmotorer vibrerar och skakar så fasligt?
  • AM
    Debattglad entusiast

    • maj 2006
    • 3464

    #2
    Det är de encylindriga motorerna som skakar mest. En 50cc encylindrig motor skakar lika mycket oavsett om den körs på metanol eller bensin. Boxermotorerna - i synnerhet tvåtaktarna - går mjukare. Kolvarna rör sig utåt/inåt samtidigt, vilket minskar vibrationerna kraftigt.
    Ove (AM) Nielsen

    Kommentar

    • Balsafan
      • jan 2019
      • 161

      #3
      Avsaknaden av svänghjul torde då vara största orsaken till att det skakar?

      Kommentar

      • Krille
        • maj 2006
        • 1184

        #4
        Du har ju inget svänghjul på varken metanolare eller bensinare när det gäller flygmotorer.
        //Kristoffer gustafsson

        Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
        Helikopter: T-rex 700 DFC,
        Sändare: Futaba T18SZ,

        Kommentar

        • Balsafan
          • jan 2019
          • 161

          #5
          Nej, men det är ju å andra sidan något ovanligt med +50cc metanolmotorer.

          Motvikten i vevslängen kanske blir för liten.

          Är vibrationerna lika över hela registret?

          Kommentar

          • zeno
            • maj 2006
            • 536

            #6
            Tyvärr så vibrerar bensinarna fortfarande rätt rejält. Personligen så tycker jag metanolare i liknande storlek som jag testat vibrerar mindre av någon anledning (15-20cc), men det kanske inte alls är så egentligen, något jag fått för mig bara.
            Det finns dock motorerer som vibrerar mer än andra. Har sett några NGH-motorer (tyvärr, dom har annars fina motorer som är "plug and play" med metanolmotorer) som verkade gå väldigt hårt.

            Kommentar

            • Balsafan
              • jan 2019
              • 161

              #7
              Känner ni till någon med en bensinare som har så kraftiga vibrationer så ägaren har dömt ut den skulle jag vilja ha kontakt med ägaren. Det skulle vara kul att riva isär och väga och mäta upp allt rörligt i hopp om att kunna balansera upp eländet så vibrationerna minimeras.

              Kommentar

              • Per P
                • jun 2007
                • 1286

                #8
                Jag har en Zenoah 38cc med magnettändning som går riktigt fint och visst skakar även den, men inte ena i närheten av motorer i liknande storlek som har elektronisk tändning. Magneten sitter i ett svänghjul fram på motorn.
                Våga vägra Powerbox!

                Futaba T26SZ

                Kommentar

                • pgrts

                  • jun 2006
                  • 2015

                  #9
                  Det är väl själva propellern som är svängmassan på en flygplansmotor.
                  Frågan är om man med en tyngre propeller kan minska vibrationerna?
                  Explosionen i sig för ju med sig ett moment och med en tyngre propeller borde det bli jämnare kan man tycke utan allt för mycket beräkningar.

                  Sedan har vi som skrivits balansering. Skulle man kunna balansera en motor med propellern monterad om man tar bort stiftet och öppnar vevhuset samt smörjer cylindern med något speciellt för minsta möjliga friktion?

                  Jag vill minnas att någon har skrivit en bra artikel om vevaxelbalansering i något nummer av MFN för inte så många år sedan.
                  ___________________
                  patrik@pgdata.se

                  Kommentar

                  • Balsafan
                    • jan 2019
                    • 161

                    #10
                    Ja, svänghjul fungerar ju som svängningsdämpare så varje tändcykel jämnas ju ut. Minskar skakningarna vid något visst varvtal eller ökar det med varvtalet?

                    Kommentar

                    • Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6807

                      #11
                      Det är väl explosionen som orsakar varje "skak" så att massan på kolven far iväg tex rakt ner. Men vevaxeln roterar cirkulärt. Finns väl inget sätt att motverka den massans rörelse? Det är väl först när varvtalet ökas som sträckan det "hinner röra sig" kortas av. Är inte vikten på de rörliga delarna lättare i metanolmotorer? Eller är det explosionerna/stöten som är kraftigare i bensinmotorer? Eller är det varvtalet som är så lågt på bensinarna?
                      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

                      Kommentar

                      • Balsafan
                        • jan 2019
                        • 161

                        #12
                        Det är ingen egentlig explosion utan en kontrollerad förbränning av antänd gasblandning.

                        På en vevaxel finns motvikter på kolvens motsatta sida för att motsvara kolv och vevstakens vikt i rörelse.

                        Om samma vevaxel används till två liknande motorer där endast cylindervolymen skiljer kommer kolvarna väga olika, mer i den med större volym. Om tillverkaren inte kompenserar för det på vevaxelns motvikt kommer ju problemet som ett brev på posten.

                        Bara spekulationer från min sida... skulle vilja testa med en erkänt kass motor som ägaren ändå anser vara skräp.

                        Kommentar

                        • pgrts

                          • jun 2006
                          • 2015

                          #13
                          ___________________
                          patrik@pgdata.se

                          Kommentar

                          • Balsafan
                            • jan 2019
                            • 161

                            #14
                            Jag förstår inte. Vad ska läsas?

                            Kommentar

                            • Balsafan
                              • jan 2019
                              • 161

                              #15
                              Nu läste jag i länken vilken sida

                              Kommentar

                              Arbetssätt...