Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Metallstag mellan throttle-servo och throttle överför störningar "utifrån/framifrån" och "in/bakåt".
Tändboxen för nära throttle-servot.
Icke avstörd tändhatt.
Störningsfriare tändstift (R-stift?).
Kill-switch vars OPTO-kopplare inte riktigt pallar med.
Samma matning till servon och tändning.
Tändningssystem inklusive ack, eventuell brytare osv för nära RC-systemet.
Inte tvinnat kablarna.
Inga ferritringar.
Nånting annat som elektriskt överför störningar till mottagare.
Inte jordat metallhöljet på tändkabeln.
Kolifber på fel ställe eller nånting för nära kolfibret.
RC-mottagaren felplacerad i jämförelse med tändning.
Throttle-servot för nära motorn (vissa har servofäste i motorbocken).
Dålig/billig elektronik som tar upp störningar bra.
35MHz-mottagare? ;-)
För lite bilder som visar hur du gjort. ;-)
Det där med att "jag kör 2.4GHz så det kan inte störas" är helt uppåt väggarna feltänkt. Det kommer hör och häpna störningar andra vägar än via antennerna till RC-mottagaren.
Nu kommer jag inte på fler... finns nog.
Råkade ut för detta på min Taxi 2400 med en DLE30 i, i somras. Motorn gick dessutom som skit, och var svårstartad. Jag upptäckte att jordflätan runt tändkabeln mer eller mindre var av, och dessutom så var stiftet sprucket.
Jag gjorde i ordning flätan och böt stift, sen blev det bra.
Jag hade ett choke-servo som vandrade. Tog bort servot helt och lade metallstag istället, enklast. Men i samma veva gjorde jag i stort sett allt i min lista. Jag orkade inte testa mig fram så gjorde allt jag lärt mig och läst här på forumet.
Skulle börja med att kolla samtliga servokontakter.
Vibrationer kan ge servo-spunk om de börjar vibrera och glappa.
Jag säkrar samtliga kontakter med en klick epoxy där sladden går in plasten på kontakten.
Sumpade en 50CC maskin på det sättet. Skeven fick fnatt.
Misstänker starkt att en kontakt vibrerade och orsakade det?
En annan sak kan väl vara utsliten potentiometer i mittläget på servot?
Det ger väl också liknande symtom?
// Mats W
Du skriver att "... roderna rör sig ...", inte att servona rör sej.
Man ser ju ofta rent mekaniskt fladder i roderytor när en bensinare varvar, pga vibrationer. Det är alltså inte nödvändigtvis elektroniska störningar.
/A
Något som börja störa mjo... hur har du kopplat? Tänkte om du har någon som helst galvanisk kontakt mellan tändsystem och RC-system. Alltså koppla bort kill-switchen eller ha egen ack på tändningen. Dvs se om du får bort dessa nya störningar genom att koppla isär de två systemen.
Det andra är ju om tändningen stör något som ligger nära, dvs stör pga något som hänt (nämnt ovan) som tex tändstift fått fel, jordning släppt från tändkabelns metallstrumpa eller strumpan som fått fel, osv.
Löd istället för använda kontakter som kan glappa.
När uppstod det? Hade du kraschat, landat hårt, ändrat något, bytt något, osv? Eller är det något som gått slut.
Kommentar