Radiostörning, NGH GT9

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Larsh60
    • jan 2016
    • 33

    #1

    Radiostörning, NGH GT9

    Hej,
    Jag precis monterat en bensinmotor i min gamla trainer. Efter lyckad provkörning på backen inga problem. MEN när jag monterat vingen o startat motorn får trottelservot spatt, senast ställde sig trotteln i fullgasläge....

    Efter diverse felsökning har jag kommit fram till skevservot som är kopplat med en förlängning... förmodligen börjar agera antenn....

    Fakta
    Motor - NGH GT 9 med tändsystem
    Radio - JR på FM 35 MHz PPM mottagare

    Har ni något tips på lösning?
    Har läst att 1) 2.4 GHz eller 2) PCM mottagare kan lösa detta.

    Men finns det någon enkel lösning att "avstöra" skevservot?
    Vill ju gärna slippa byta radio system...

    /Lars

    Skickat från min SGP351 via Tapatalk
  • Thomas

    • jun 2006
    • 7673

    #2
    Linda skevkabeln i en ferritring KAN ju vara en lösning, kanske...
    Retroholic!

    Kommentar

    • Ålänning
      • maj 2007
      • 6807

      #3
      Tvinna alla kablar kan göra lite.

      Avstörd tändhatt brukar göra en del.

      35MHz funkar fortfarande fast folk inte tror det. :-D Men Singe Conversion har jag sällan funkat bra på vårt fält, blir störningar i en sfär ca 150 m runt om sändaren eller nåt sånt. Dual Conversion har fungerat bättre, men nu pratar jag bara metanolmotorflyg, ingen koll på hur bra nån av dem fungerar i bensinmotorflyg.

      Hålla tändbox/tändning så långt bort från all elektronik det går, brukar väl stå minst 30cm i manualerna?

      Skild matning till tändningen om det går.

      Plocka bort alla jordslingor (ska bara vara stjärna).

      Vissa servon är känsligare än andra.

      PCM-mottagare funkar säkert bättre om du har en som passar din sändare?

      2.4GHz = strunta i allt ovan? :-D Montera och flyg. Typ... Inte helt, men nästan.

      Montera en metanolmotor istället... :-/

      Bara du får flyga!
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

      Kommentar

      • Larsh60
        • jan 2016
        • 33

        #4
        Tack för tips. Ska prova med tvinna servo kabeln.
        Annars tyvärr ont om plats att flytta mottagare.
        Annars får jag gå över till 2.4 system.
        /Lars

        Skickat från min SGP351 via Tapatalk

        Kommentar

        • Larsh60
          • jan 2016
          • 33

          #5
          Jag blir tokig...
          Nu är radio systemet utbytt till 2.4 Ghz Futaba FASST.
          Och fortfarande är det störningar på trottel kanalen!

          Konfigurationen ser ut som på bilderna.
          Tändmodulen ligger under tanken där fram, mottagaren mellan servona och ackarna.

          Några idéer om vad som är fel?

          Sent from my H8216 using Tapatalk

          Kommentar

          • peso
            • jun 2008
            • 105

            #6
            Besvärligt men inte omöjligt vore väl att flytta mottagaren bakom servona.
            Att ha tändacken intill mottagaracken är nog heller inte helt lyckat. Du skulle ju kunna flytta temporärt och prova.
            Dålig skärm på tändkabeln kan ställa till det. Fast skärmen ser förstås väldigt fin ut.
            Sedan är det konstigt att bara trottelservot störs. Det är väl inte ett vibrationskänsligt servo?
            /PO

            Kommentar

            • Flygsmurfen

              • sep 2006
              • 1335

              #7
              Starta radion och dra i servokontakten snabbt fram och tillbaka.
              Om plastbitarna är det minsta nötta börjar stiften hoppa omkring av motorvibrationerna vilket ger servostrul.
              I mina bensinare har jag har för vana att lägga en liten klick epoxy där sladden går ut fr servokontakten samt förbinda/ säkra ev förlängningar med krympslang.
              Det har nog besparat mig en del besvär känns det som?
              Lycka till med din felsökning.

              // Mats W
              Flygsmurfen

              Kommentar

              • BJS
                • mar 2018
                • 650

                #8
                När jag bytte från 35 MHz på min El-helikopter till 2,4 GHz hoppfrekvensradio, upphörde alla tok-ryck, som jag tidigare försökt bota med ferrit-ringar och kondensatorer vid fartreglagets strömkabel till mottagaren.

                Ganska upphetsande när helikoptern helt slumpmässigt gör våldsamma spastiska ryck när man minst anar det. I synnerhet som reparationerna är väldigt dyra vid helikopterhaverier.

                Med de metanol-drivna maskinerna existerade ej problemet alls på det minsta sätt överhuvudtaget.
                Senast redigerad av bokis; 2021-09-01, 11:43.

                Kommentar

                • Larsh60
                  • jan 2016
                  • 33

                  #9
                  Tack för tipsen.
                  Funderat just på om trottelservot/ kontakt är kass. Lite mer vibrationer med bensinmotorn kan göra att det märks mer.
                  Annars får jag flytta runt grejorna som ni tipsat.
                  Återkommer.

                  Skickat från min SGP351 via Tapatalk

                  Kommentar

                  • Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6807

                    #10
                    När ett servo eller en sändare (med potentiometrar) har stått länge så brukar det bli patina på ytan. Spaka utta helvi---tte bara en stund så släpper det. Har hänt flera ggr för mig på servon som bara stått nåt, samt en sändare jag inte använde på 2 år... Servona rök och hade sig.

                    EDIT: Nej servona rök inte... dom RÖCK! :-D
                    Senast redigerad av Ålänning; 2021-09-01, 19:17. Anledning: Skriver som en kratta
                    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

                    Kommentar

                    • BJS
                      • mar 2018
                      • 650

                      #11
                      Ibland kan servon bli extremt ryckiga, har potentiometern blivit söndergnuggad i mittläget av vibrationer.

                      När man sakta, sakta gymnastiserar servona runt mittläget, så brukar man kunna ana tendenserna..

                      Är man slundrig, kan man demontera servot och potentiometern, bryta över släpskon några tiondels mm till en ny del på banan. En flat liten instrumentskruvmejsel fungerar, eller så kastar man servot och köper ett nytt. Spara växellådan och huset.
                      Senast redigerad av BJS; 2021-08-31, 22:15.

                      Kommentar

                      • Larsh60
                        • jan 2016
                        • 33

                        #12
                        UPPDATERING.
                        Jag har nu stuvat om radion i planet. Mottagare o dess ack bakom servona, se bild nedan. Dessutom kopplat bort ackvarnare till mottagaren - denna sitter framtill vid sidan om tändsystem. Varvräknare till motor satt tidigare bakom servona - nu är den urkopplad. Dessutom flyttat bak strömbrytare till mottagare så den sitter jäms med mottagare.
                        Provkörning utan skevservot... Inga störningar! Och kör alltså 35 MHz radion. Men detta kommer kräva rejäla tester och räckviddsprov innan någon premiär.

                        Nästa steg är
                        1) koppla in skevservot. FIXAT - inga störningar i första testet.
                        2) testa koppla ackvarnare alt flytta bakåt. FIXAT - inga störningar i första testet.
                        3) sätta varvräknare framme vid tändsystem.

                        Och som sagt, rejäla tester. Att ha ett galopperande trottelservo är inget trevligt..

                        Återkommer med slutresultat.


                        Skickat från min SGP351 via Tapatalk
                        Senast redigerad av Larsh60; 2021-10-13, 21:41.

                        Kommentar

                        • Gasman
                          RCFF - Administratör
                          • aug 2006
                          • 555

                          #13
                          Undvik stötstång i metall till trotteln.
                          //Mange

                          Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                          Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

                          www.strangnasmodellflygare.se

                          Kommentar

                          • Flygsmurfen

                            • sep 2006
                            • 1335

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gasman
                            Undvik stötstång i metall till trotteln.
                            Varför ???

                            // Mats W
                            Flygsmurfen

                            Kommentar

                            • Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6807

                              #15
                              Metallstaget blir som en antenn och hjälper till att överföra störningarna från tändningen mot elektroniken. Vissa lär säga "aldrig hänt mig, behövs inte". Testa, tycker jag. Är väl ett plaststag på ena servot (övre högra), vart går det?
                              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...