Kill switch

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • OlleG
    • aug 2006
    • 291

    #1

    Kill switch

    Hej
    Jag har använt en RCexl kill switch.
    En fråga, är det den enda som finns på marknaden?
    Jag vill bara ha den enkla basfunktionen att stänga av tändströmmen som RCexl-switchen gör.

    Klurigheten med RCexl är att den bryter jord men inte spänning. Skulle vilja ha det tvärt om.
    /OlleG
  • rwr43

    • jul 2008
    • 123

    #2
    Tjena! kolla på Autopartner där har du Emcotec brytare https://www.autopartner.se/elektronik/bec/emcotec
    Flyg lågt och hårt Mvh Robert:crazy_pilot:

    Kommentar

    • OlleG
      • aug 2006
      • 291

      #3
      Tack!
      Dyra ....
      /OlleG

      Kommentar

      • uffe_46

        • jul 2015
        • 734

        #4
        Kolla denna, lite bättre pris

        Kommentar

        • OlleG
          • aug 2006
          • 291

          #5
          Jo det är den jag använt. Men det är den som bryter jord och inte spänning.
          /OlleG

          Kommentar

          • Thomas

            • jun 2006
            • 7673

            #6
            Ursprungligen postat av OlleG


            Klurigheten med RCexl är att den bryter jord men inte spänning. Skulle vilja ha det tvärt om.
            /OlleG
            Spelar det nån roll egentligen?

            Jag har ett par sådana här liggandes, har dock inte använt dem ännu...

            https://hobbyking.com/en_us/catalogs.../?q=killswitch
            Retroholic!

            Kommentar

            • OlleG
              • aug 2006
              • 291

              #7
              Hej
              Nu har jag testat gemensamt batteri för radio och tändning så mycket jag kan åstadkomma. Har en liten elmotordriven sak som vispar tändmagneten framför hallelementet för att generera gnista (varierar mellan motsvarande 1500-7000 rpm). Sedan stoppat ner allt i planet i en enda röra, med servona anslutna. Sedan låter allt gå inklusive gnista i tändstiftet, man kan till och med se gnistan på bilden. Sedan rör jag om i grytan för att se om det är möjligt att få fram en störning.

              Helt omöjligt att få fram en störning! Till och med om servokablar hålls mot tändstiftet eller tändstiftet läggs på mottagaren.

              Känns rätt lugnt faktiskt.

              Jag sänker spänningen från reglerat 7,4 V, till tändmodulen via några dioder i serie, samt en elektrolytkondensator för att minska ripplet som DC-regulator för 7,4 V känner. Ledningen är också lindad över en ferritring. Tachopulsen från tändmodulen går via optokopplare till en modul som omvandlar den till Smart.port och modulen tar också med temperaturen under tändstiftet. Optokopplare mest pga RCexel kill switch envisar med att bryta jord och inte spänning, utan optokopplare går inte motorn att stänga av pga jorden leds tillbaka den vägen. Men den dämpar/tar bort störningar också.


              Klicka på bilden för större version

Namn: Röran.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,4 KB
ID: 513738

              Så jag tänker alltså prova detta till våren, efter att ordnat upp röran till en mer vettig installation samt kört alltihop både med tändemulator och med riktig motor i den riktiga installationen.
              /OlleG

              Kommentar

              Arbetssätt...