Bensinmotor suger dåligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GladFlyg
    • jul 2017
    • 15

    #1

    Bensinmotor suger dåligt

    Hej
    Har en FPE 2.4 (40cc) motor som jag har lite problem med. Behöver hålla för insyget med tummen för att sen skall suga tillräckligt då den inte vill bara med choken.

    Om jag sprutat in lite bränsle i förgasaren så tänder den och går kanon i 1sek innan den dör, men förmodligen pga inget mer bränsle kommer fram. Tänder relativt lätt och inga problem att starta när där är bränsle i, men går som sagt max 1s.

    Har bytt membran men det hjälpte tyvärr inte.

    Finns en packning mellan förgasare och cylinder som ser lite dålig ut så skall byta den. Tänkte även byta slangar även om de ser bra ut.
    . Något annat jag kan prova, eller är jag ute på helt fel spår?
  • Klavins
    • jun 2008
    • 292

    #2
    har den reed ventil mellan motor o förgasare ?har själv haft sånt fel.

    Kommentar

    • Mr.Bob
      • aug 2017
      • 692

      #3
      Har den fungerat bra tidigare?

      Skicka gärna en eller fler bilder!

      Kommentar

      • GladFlyg
        • jul 2017
        • 15

        #4
        Här kommer lite bilder. Kollade igen precis och håller jag för med fingret så suger den direkt! Men utan finger vill den inte.

        Bifogar lite bilder om någon kan kolla så slangarna sitter rätt?

        Klicka på bilden för större version

Namn: 20220313_191518.jpg
Visningar: 1
Storlek: 453,8 KB
ID: 513893

        Klicka på bilden för större version

Namn: 20220313_191855.jpg
Visningar: 1
Storlek: 447,3 KB
ID: 513894

        Kommentar

        • GladFlyg
          • jul 2017
          • 15

          #5
          Ingen Reed ventil.

          Kommentar

          • GladFlyg
            • jul 2017
            • 15

            #6
            Motorn fungerade bra när den gick sist, men det var säkert 8 år sen.

            Kommentar

            • Mr.Bob
              • aug 2017
              • 692

              #7
              Exakt var går slangarna? Det ser ju ut som det är modifierat Lite..!

              Kommentar

              • bokis
                • maj 2006
                • 5041

                #8
                Det ser ut som någon har pluggat uttaget i vevhuset (ser ut som det sitter en bit tygonslang där med?),där ska det gå en slang till locket på membranet på förgasaren..Din motor går inte pga att förgasaren inte "pumpar" bränsle..
                // Bokis

                ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                (nu även med biskvier!)

                Kommentar

                • GladFlyg
                  • jul 2017
                  • 15

                  #9
                  Skall ordna fler bilder. Trodde trycket till förgasaren kom från den tjocka packningen som sitter mellan the förgasare och vevhus? Skall prova att koppla om ändå bara för att se.

                  Kommentar

                  • Mr.Bob
                    • aug 2017
                    • 692

                    #10
                    Pulser som förgasaren behöver för att mata fram bränsle kommer från vevhuset och kan komma från två håll. Ibland en nippel från motorn och ibland finns ett litet hål på förgasaren på den sidan som sitter mot motorn som matchar mot motorn.

                    Var länge sen jag pyssla med detta men vill iaf minnas att det är som jag nyss beskrev

                    Kommentar

                    • Fyhren2
                      • okt 2018
                      • 48

                      #11
                      Hej

                      Tjock packning mellan vevhus och förgasare är till för att inte värmen från motorn skall sprida sig till förgasaren. För att förtydliga Mr Bob så kan alltså pulserna från vevhuset ( som driver pumpen i förgasaren ) (och som som Bokis skriver nog är boven i dramat)förmedlas till pumpen i förgasaren på två helt olika sätt.

                      Antingen går pulsen ut ur vevhuset via en slang till förgasarpumpen och får membranet i pumpen att röra sig fram o tillbaka och på så vis pumpa soppan. Två envägsventiler (backventiler bestående av små flikar i ena membranet) öppnar o stänger för soppan så det hela blir en pump. I detta fallet spelar det ingen roll om förgasaren sitter på ena eller andra hållet dvs vänd 180 grader eftersom pulsen går externt.

                      Eller så går pulsen internt i en kanal från vevhuset till förgasaren. Denna kanal går bara att se om man tar av förgasaren. Man ser då ett litet hål i packningsytan och här måste dels förgasaren sitta 180 grader rätt så hålen matchar varandra dels packningens dito hål passa så den inte är 180 grader vänd dels kanalen inte vara tilltäppt givetvis.

                      På nätet finns en massa info o bilder om Du söker på Walbro förgasare så Du kan bli förtrogen med hur de funkar.

                      Det är väldigt viktigt att pumpmembran o lock monteras helt rätt och absolut tätt mot omgivningen för att det skall funka, samt att nålventilen som släpper in bränslet och dess hävarm och fjäder sitter rätt. Annars som Bokis skrev - pumpen funkar inte som den skall.

                      Lycka till
                      PF

                      Kommentar

                      • GladFlyg
                        • jul 2017
                        • 15

                        #12
                        Tack för all info! Skall ta en titt på det igen hur den sitter men vill minnas att där ej var några kanaler i den stora packningen.

                        Skickar med lite bilder så ni kan se hur slangarna går. Skall prova att flytta runt och se om det ändrar på något men precis som Bob skrev så verkar där vara någon mod på den med en extra nipel som är tillödd av någon anledning. Bara en luftningsslang som sedan går in i motorhuset.

                        Kommentar

                        • GladFlyg
                          • jul 2017
                          • 15

                          #13
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 20220314_193534.jpg
Visningar: 1
Storlek: 520,5 KB
ID: 513895
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 20220314_193538.jpg
Visningar: 1
Storlek: 402,8 KB
ID: 513896
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 20220314_193541.jpg
Visningar: 1
Storlek: 376,4 KB
ID: 513897
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 20220314_193545.jpg
Visningar: 1
Storlek: 531,8 KB
ID: 513898

                          Kommentar

                          • Cometen

                            • jul 2009
                            • 135

                            #14
                            Bild på förgasare och plattan av skruvade kan vara bra å se de av
                            Senast redigerad av Cometen; 2022-03-14, 21:53.

                            Kommentar

                            • GladFlyg
                              • jul 2017
                              • 15

                              #15
                              Finns bild på det lite högre upp, eller åtminstone förgasaren, men inga hål som skulle kunna passa.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...