Smörjning av fyrtakts bensinare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas

    • jun 2006
    • 7673

    #1

    Smörjning av fyrtakts bensinare?

    Nåt rykte jag har hört säger att vevaxeln i en fyrtakts bensinare får dålig smörjning i.o.m. att ingen egentlig olja passerar i vevhuset som på en tvåtaktare.

    Är detta sant, eller bara ett rykte?

    Om det är sant, hur smörjer man då vevaxeln?
    Retroholic!
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • nov 2009
    • 2000

    #2
    Det jag fått mig sagt när jag funderat över samma fråga är att smörjningen klaras av med läckage från cylindern ned i vevhuset. Detta läckage sker väl i huvudsak under kompressionsfasen. Förutsättningen är ju att det finns olja i bränslet och det är därför vi kör våra 4-taktare på oljeblandat bränsle. Ett bevis för att det faktiskt kommer ned olja i vevhuset är ju att det kommer ut olja via vevhusventilationen. Riktigt hur bra oljefördelningen i alla delar av vevhuset är kan man ju undra.

    Jag har bensinkonverterat bl a en OS 50cc fyrtakt boxer och med 5% oljeinblandning skar vevstakens storända på den bakre cylindern. Flera anda konverterade mindre motorer fungerar bra på samma oljeinblandning. På motorer med kullager/nållager räcker säkert läckaget för smörjning med 3-4 % oljeinblandning....tror jag....

    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

    Kommentar

    Arbetssätt...