Jag behöver hjälp, förstår inte vad som är fel.
Förra sommaren 2023 köpte jag en ny Saito 61, tvåcylindrig. Flög mindre än en timme och ställde in planet över vintern. Tog fram det idag och kunde inte få igång motorn. Problemet var att förgasaren inte sög bränsle.
Demonterade förgasaren och gjorde ren den, tryckluftsblåste alla hål, kunde inte se något problem. Monterade tillbaka, men förgasaren sög inte bränsle.
Demonterade förgasaren igen och kollade mycket noga, kunde inte se något fel. Monterade förgasaren på motorn och lade den på bänken. Anslöt en bränsleslang till förgasaren och arrangerade så att slangen gick uppåt 2 dm och fyllde slangen med bränsle. Slangen var alltså full med bränsle ända ned till förgasaren. Slog runt propellern massor av varv, men bränslet i slangen rörde sig inte, dvs förgasaren sög inte trots att bränsle tryckte på.
Något har hänt med motorn under vintern, men jag förstår inte vad. Jag har använt alkylatbensin med 5% olja och låtit bränsle vara kvar i tanken under vintern, detta för att inte förgasaren skulle torka ut. Under startförsöken hällde jag lite bränsle in i cylindrarna och då hostade motorn till ett par gånger när jag slog runt.
Jag är van att rengöra förgasare till DLE 50, men förgasaren till Saito är väldigt annorlunda, dessutom är det en fyrtaktare, så jag är osäker på hur förgasaren fungerar. Förgasaren sitter ju på motorns insugningsrör, så impulser för pumpning måste komma från cylindrarna. Kan något ha hänt i cylindrarna under vintern?
Förra sommaren 2023 köpte jag en ny Saito 61, tvåcylindrig. Flög mindre än en timme och ställde in planet över vintern. Tog fram det idag och kunde inte få igång motorn. Problemet var att förgasaren inte sög bränsle.
Demonterade förgasaren och gjorde ren den, tryckluftsblåste alla hål, kunde inte se något problem. Monterade tillbaka, men förgasaren sög inte bränsle.
Demonterade förgasaren igen och kollade mycket noga, kunde inte se något fel. Monterade förgasaren på motorn och lade den på bänken. Anslöt en bränsleslang till förgasaren och arrangerade så att slangen gick uppåt 2 dm och fyllde slangen med bränsle. Slangen var alltså full med bränsle ända ned till förgasaren. Slog runt propellern massor av varv, men bränslet i slangen rörde sig inte, dvs förgasaren sög inte trots att bränsle tryckte på.
Något har hänt med motorn under vintern, men jag förstår inte vad. Jag har använt alkylatbensin med 5% olja och låtit bränsle vara kvar i tanken under vintern, detta för att inte förgasaren skulle torka ut. Under startförsöken hällde jag lite bränsle in i cylindrarna och då hostade motorn till ett par gånger när jag slog runt.
Jag är van att rengöra förgasare till DLE 50, men förgasaren till Saito är väldigt annorlunda, dessutom är det en fyrtaktare, så jag är osäker på hur förgasaren fungerar. Förgasaren sitter ju på motorns insugningsrör, så impulser för pumpning måste komma från cylindrarna. Kan något ha hänt i cylindrarna under vintern?
Kommentar