Tipps till en SV-26cc

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygaren_93
    • sep 2007
    • 427

    #1

    Tipps till en SV-26cc

    Hej


    I går kom minna första benisnmotorer för flyg hem till mig. De motorena är 2 st nya SV-26cc motorer.

    Jag skulle gärna vilja ha tille tipps/råd med vad man bör tänka på...

    Vilken propeller storlek bör jag ha?



    MVH Alexander
  • Sigun
    • aug 2007
    • 3942

    #2
    Enligt manualen rekomenderas

    Propeller : 16x8 16x10 17x8 17x10 tvåbladiga

    Kommentar

    • flygaren_93
      • sep 2007
      • 427

      #3
      Ok, då vet man något mer. Jag fick inte med någon manual.


      Huvudfrågan är vad man bör tänka på med en ny motor? Är det bara körain den som en vanlig benisnmotor, ex motorsåg, röjsåg...?

      vad för olja ska man ha, vanligt miniralolja eller syntet?

      Jag är ju "nybörjare" med benisn, bara vill veta vad man bör göra. Normala nybörjar fel?

      Allt om motorena skulle vara bra

      MVH Alexander

      Kommentar

      • Kamikaze
        • jan 2007
        • 505

        #4
        Den går best med 16X8...! Den vill inte riktigt orka varva ut med större tyckte jag. Fin motor annars! Kör in den på mineralolja...! Sen kan du använda ASPen miljösoppa som är 2%! Det går den prima på! Minst 2000 Mah Batteri Har du mindre varar tändningen bara typ 2 tankar.

        Hade probblem med att bultarna till ljudämparen ville skruva upp sig hela tiden! Locktite där.. + låsbricka.

        Här finns lite film på min motor in action 8) http://www.motorportalen.net/filmer/..._cessna182.wmv

        Mycket motor för slantarna

        Kommentar

        • Ålänning
          • maj 2007
          • 6807

          #5
          Ursprungligen postat av Zalman_Water
          Den går best med 16X8...! Den vill inte riktigt orka varva ut med större tyckte jag.
          Måste få påpeka en sak här... Exempel: om man sätter en 10x6 propp
          på en metanolare så varvar den fint och ylar på bra, men det finns inget
          drag. Men satt man på en 12x6 så varvade den inte lika mycket, men
          myyyycket mer drag. Märks bra när man ska flyga. Så det är väl ett bra
          drag man är ute efter och inte alltid högt varv?
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

          Kommentar

          • jaka
            • maj 2007
            • 1483

            #6
            Hej!
            Vad är bra "drag"!
            Sätt på en 12x6 snurra på en .40 motor i en lågvingad sportkärra som en "Viper" så går det kappt att få planet att lyfta.
            Sätt på en 10x6 så blir den rena raketen.
            Allt handlar om att välja rätt propeller till rätt motor/plan.

            Kommentar

            • Jakob H
              • okt 2006
              • 15

              #7
              Jag får ut mest kraft ur min 26:a med en 18*6.
              Fila även upp hålen på sensorn så att du kan skjuta den längre åt sidan. På så sätt misständer den inte så mycket.
              Kör in den på mineral och gå sedan över till syntet 1-2%.
              Ljuddämparen är kass. Har tappat båda avgasrören under flygning. Byt även ut den svarta slangen mellan förgasare och cylindern, den går av med tiden.

              Kommentar

              • kenneth67
                • jun 2007
                • 2545

                #8
                Ursprungligen postat av jaka
                Hej!
                Vad är bra "drag"!
                Sätt på en 12x6 snurra på en .40 motor i en lågvingad sportkärra som en "Viper" så går det kappt att få planet att lyfta.
                Sätt på en 10x6 så blir den rena raketen.
                Allt handlar om att välja rätt propeller till rätt motor/plan.
                12x6 på en 40 är väl stort i vilken modell som hels jaka !!
                jag kör min 0.46 asp med 13x4 å bra drag så visst är det väldigt individuellt vad man ska ha ...

                till flygaren ... följ tillverkarens rek till att börkja med .. å prova dig sedan fram till det som passar dig bäst ... en "grund" som alltid funkar finns ju .. men sen finns det ganska många val beroende på plan /pilot å typ av flygning ---

                Kommentar

                • loop
                  • maj 2006
                  • 328

                  #9
                  Vad skall den sitta i för kärra?

                  Kommentar

                  • flygaren_93
                    • sep 2007
                    • 427

                    #10
                    Ursprungligen postat av loop
                    Vad skall den sitta i för kärra?
                    Förhoppningsvis ett flygande föremål


                    Alex

                    Kommentar

                    • loop
                      • maj 2006
                      • 328

                      #11
                      Poppval bruka var lite beroende på vilden kärra den skall sitta i.
                      Skall det går fort? skall du flyga 3D??

                      Kommentar

                      • Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6807

                        #12
                        Ursprungligen postat av jaka
                        Hej!
                        Vad är bra "drag"!
                        Sätt på en 12x6 snurra på en .40 motor i en lågvingad sportkärra som en "Viper" så går det kappt att få planet att lyfta.
                        Sätt på en 10x6 så blir den rena raketen.
                        Allt handlar om att välja rätt propeller till rätt motor/plan.
                        Typ vad jag menade. Jag drog ett exempel bara. Nämnde inget flyg.
                        Bara att det ÄR skillnad. Men exemplet är taget från ett flyg jag hade
                        förut. En TT42 i nosen på en Kyosho Trainer 40. Med en PVC 10x6 så
                        kom den knappt upp från marken. Den varvade, men inget hände så
                        att säga. Satte på en 11x6, lite bättre. Men när jag satte på en 12x6
                        så flög den riktigt bra. 13 då tappar den orken helt.
                        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...