Hur starka servon krävs?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DrHanke
    • maj 2006
    • 5249

roger eller så har det gått troll i detta med ackar å powerboxar

Kör med 1600 nimh ackar i många maskiner å de håller, har även börjat med 2300 sub-c celler där mer puff behövs, 1600 2s lipo med lrp:s 5A bec sitter i ett par maskiner också så alternativen finns om man vågar prova!

När bokis å ja har laddad efter en dag så brukligt är runt 600-800mah att man får i ackarna, bokis flög ju sin stora cub en heldag på barkis så nog funkar det om man vill
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• jocke1963
      • dec 2007
      • 2709

Passar på att kapa denna tråd lite, trots att jag ska utrusta en relativt liten elkärra, jämfört med "monsterkärrorna" i denna tråd... :thumbup:

Vågar jag köra på de 4 st 9g snik-Hextronik-servon jag hade hemma,
      eller ska jag gå upp i storlek/styrka på alla servon, eller bara vissa ? Digitala ?

Planet är en Su-26 124 cm spv, köpt på Söders RC, verkar vara samma som Rztec säljer,

flygvikt ca 1.1-1.2 kg med 3S 2200mah, HiModel 600W outrunner, 4x9g Towerpro-servon, 30A RC-Smart-reglage, Futaba 6ex 2.4Ghz.
      ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Hej,
        Klart du vågar - men frågan är om du kommer att uppleva dom som tillräckliga ?
        Jag skulle satsa på servon i 16--20 g-klassen till sida + höjd. Till skeven kan dina 9 g-servon fungera men inte säkert - det beror väl snarast på vilka 3D-prestanda du önskar. Rodren är rätt rejäla och att vifta friskt med dom kan vara lite för mycket för ett 3$-servo. Frånsett kraften så kan du få problem med hållbarheten i växellådan men det är främst under transporten skulle jag tro - att slå i ett roder i bagageluckan kan knäcka det bästa microservo..
        Hälsningar
        Roger

Kommentar

• jocke1963
          • dec 2007
          • 2709

Ursprungligen postat av McRegor
          Jag skulle satsa på servon i 16--20 g-klassen till sida + höjd.
          Tack Roger.
          Kanske blir att satsa på en bunt såna härna då...blir ju bara ~30g extra...

Som hyfsat ny i "branschen" måste jag ju passa på att fråga vad digitala servon har för stora fördelar ?
          ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• DrHanke
            • maj 2006
            • 5249

jag skulle vilja tillägga att många ser enbart på vikt och dragkraft, en viktigt parameter är centrering och exakthet. Ett servo må vara hur bra som helst på spec men centrar olika varje gång, det är mer irriterande och kan göra hela maskinen nervös och jobbig att flyga. Har man servon man tror ska funka och drar något i den klassen maskinen behöver prova! Det som kan hända är att man upptäcker att det räcker, servona centrerar perfekt varje gång ja då kanske man skall köpa en modell större för att få ut max från maskinen. Jag måste säga att efter stoppat i dyra värsting till något kanske under gränsen iaf flera fall inte märkts pga exaktheten i servona, annorlunda mekanisk inst osv...
            //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

Arbetssätt...