När byta kolvring

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • OlleG
    • aug 2006
    • 291

När byta kolvring

Hej
    Vilken indikation finns för att man bör byta kolvring? Jag antar att det främst är att tidigare maxvarv inte uppnås. Hur mycket försämring är rimligt att vänta innan man tar tag i det? Kommer det att hjälpa eller är cylindern ändå så sliten?

Har en DLE55 sannolikt ganska tidig, från 2009-2010 kanske. Membranbytt och går väldigt bra, men undrar som sagt om mer finns att hämta....
    Får ut ca 6300 varv på en Biela (den vita) 23x8. Vill minnas att det var uppåt 6900 när jag köpte den 2011 (beg) med samma propeller.
    /OlleG
  • Guzzten
    • okt 2006
    • 205

Jag skulle säga att den inte behöver bytas om den inte fysiskt blir skadad. Cylindrarna på dom bensinare jag har/haft har varit nicasilbehandlade, vilket gör att dom i praktiken inte slits alls. Får man in skräp, ja, då kan det bli skador. Och om man kör med för lite olja så klart. Att den inte varvar "som förr" kan vara flera saker. Har du kollat tändstiftet, så det har rätt avstånd på elektroderna? Fel avstånd ger fel tändpunkt. Väder och vind, luftfuktighet och dagshumör påverkar med.

Kommentar

• OlleG
      • aug 2006
      • 291

OK.
      Tack för svaret.
      /OlleG

Kommentar

• BJS
        • mar 2018
        • 650

När kompressionen blir dålig, det är mitt enkla svar.

Om man inte är pipplig, så kan man rugga upp stålcylindern försiktigt med ett vattenfast slippapper i spiralvridna rörelser, rengöra mycket noggrant, så att den nya kolvringen får god filmsmörjning och kan slita in sig i cylindern igen.

Jag säger väl inte vilken grovhet man bör använda, men 120 vore nog ganska bra.

Det viktiga är att inga slippartiklar finns kvar.

Kromande cylinderlopp eller Nikasil kan man ej slipa eller rugga upp, bara stål eller gjutjärn, haha.

Man bör vara medveten om att om man expanderar kolvringen bara litet, litet för mycket vid monteringen, så kan den gå av, mycket känslig.
        Senast redigerad av BJS; 2025-09-18, 18:11.

Kommentar

• OlleG
          • aug 2006
          • 291

Frågan är då vad DLE55 har för material i cylinderlopp?

Kommentar

Arbetssätt...