Hur stora roderutslag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moset
    • maj 2006
    • 259

    #1

    Hur stora roderutslag?

    Hej!!
    Håller på att bygga en Cmpro Yak54 140 storlek.
    Är det någon som kan svara mig på hur stora roderutslag som är lämpligt till den kärran, "vanlig flygning" ingen 3D,jag har sökt snart överallt!
    Mvh/Ola
  • kenneth67
    • jun 2007
    • 2545

    #2
    fick du ingen bygg manual med ?? till min giles står där iaf med både high och low rates på utslagen .. low rates är väl för vanlig flygning .. kolla med håkan på aircpro annars .. mycket hjälpsam kille !

    Kommentar

    • Moset
      • maj 2006
      • 259

      #3
      Tack för snabbt svar!
      Jo jag fick med manualen,men där framgår ej vad som är lämpliga utslag.
      /Ola

      Kommentar

      • jaka
        • maj 2007
        • 1483

        #4
        Hej!
        Testa med ca 3-4cm upp/ner på höjdroder och lika mycket på skev.
        Sidrodret ca 3-5cm ...alla mått mätt baktill på rodren.
        Detta funkar första flygningen. Du ändrar sedan allt eftersom.

        Kommentar

        • Nyroth
          • maj 2006
          • 721

          #5
          Ursprungligen postat av Moset
          Hej!!
          Håller på att bygga en Cmpro Yak54 140 storlek.
          Är det någon som kan svara mig på hur stora roderutslag som är lämpligt till den kärran, "vanlig flygning" ingen 3D,jag har sökt snart överallt!
          Mvh/Ola
          Hejsan,

          Lämpligt utgångsläge för din Yak är,
          Höjdroder 15 grader upp 15 grader ner
          Skevroder 20 grader upp 17 grader ner (detta ger litter differentierat utslag som gör rollarna rakare)
          Sidroder 35 grader åt bägge hållen

          Rekommenderar runt 20% expo på alla utslag till att börja med, inte för att den är känslig, utan för att det ger en mjukare och vackrare flygstil.

          Mvh,
          Nyroth

          Kommentar

          • Moset
            • maj 2006
            • 259

            #6
            Hej!
            Tack för alla svaren,då är det bara ut i hobbyrumet å ställa in utslagen.
            Det börjar närma sig för provflygning(lite nervöst alltid:-)
            Mvh/Ola

            Kommentar

            • kenneth67
              • jun 2007
              • 2545

              #7
              glöm inte expo!!! så inte allt kommer direkt ... blir lite "flaxigt" då ....

              Kommentar

              • Moset
                • maj 2006
                • 259

                #8
                Jag kör på en 20% att börja med, så får jag se hur det känns.

                Kommentar

                Arbetssätt...