Hur starkt/snabbt bör trottelservot vara?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyroth
    • maj 2006
    • 721

Ursprungligen postat av KenPro
    Den ökande tomgången beror säkerligen på att tanken har tömts + att motorn är genomvarm o då går något snålare o därmed går tomgången upp en aning, går den upp mycket så är det säkert en kombination av att materialet jäser o bränsletillförsel
    En pump förgasare med regulator så som Walbro, påverkas inte nämnvärt av den minimala tryckskillnad vi har i våra små modell tankar.

När motorn nått arbetstemperatur så behöver den mindre soppa, sant!
    Men på den givna inställningen den hade ifrån start så går den nu rikare, med andra ord så sänker den tomgången. Men detta brukar, om man har förgasaren någorlunda rätt inställd, inte vara faktorer som man ens märker av.
    Men det är klart att undantag finns det alltid.

Ett annat tänkbart scenario, om du har en läcka mellan förgasare och insug som bara visar sig efter temperatur ändringarna. 3W har ett känt fenomen med detta på lite äldre motorer med insulator blocket mellan vevhus/cylinder samt förgasare som blir skevt. läcker luft och höjer tomgången i lindriga fall samt gör motorn väldigt svårstartad när den är varm i de mer extrema fallen.

Men då Peso skriver att han erfarit detta på ett flertal maskiner så verkar det nog mer troligt att det är en konstant i hans installation så som servo eller linkage, såvida han inte har flera identiska installationer.

Mvh,
    Nyroth

Kommentar

• peso
      • jun 2008
      • 105

Det gemensamma i installationerna har varit samma typ av servo. Min senaste maskin har pianotråd som stötstång. På den har jag även låtit fjädern sitta kvar spänd på förgasaren för att på så vis eliminera glappet.
      Som jag skrev det här är ingen stor grej. Man är mest nyfiken på vad det kan bero på. Kan det vara så att vid lägsta tomgång så är spjället så lite öppet att den minsta förändring märks på tomgången. I så fall skulle ett bättre servo kunna vara motiverat.

Kommentar

Arbetssätt...