Bränslesäkra plywood?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaka
    • maj 2007
    • 1483

Hej!
    Står inget om isocyanater på de epoxyförpackningar jag har...!
    Du blandar inte ihop det med 2-komp billack som innehåller isocyanater?

Kommentar

• Denke
      • maj 2008
      • 115

Menar ni att vi inte ska använda vanligt 2komp epoxy inomhus? Det har jag alltid gjort och klabbar alltid lite så man har ju fått en del på händerna. Är min tid förbi. Kommer jag att dö...?
      /Denke

Kommentar

• Lelle
        • aug 2007
        • 1472

Hej.
        Lägger in en dialog jag hade med NIFAB om epoxi under våren -08. Kan kanska skingra en del frågor om just epoxy.

Här följer frågor och svar ur det inägget.

"Jag tog nu helt enkelt kontakt med NIFAB, som certifierar tex målare och all annan personal som jobbar proffessionellt med epoxi och som måste inneha certifikat för att jobba med dessa produkter. Dom om någon måste ju veta vad som gäller för oss modellflygare som blandar väldigt små mängder epoxi.

Här följer den skriftväxling som jag gjorde med NIFAB.

Hej Anders.
        Jag heter Lennart Andersson och är involverad i modellflygklubb där vi till
        viss del använder oss av epoxilimmer, typ Plastic Paddings "30 minuters
        Superepoxi" och Casco´s "Araldit 24 timmars".
        Vi är lite oense om vilken skyddsutrustning som behövs för att blanda till
        dessa "tumnaglagelstora" satser. Att det behövs rejäla skydd när man arbetar professionellt med härdplaster är jag helt på det klara med, men vad tycker du ska gälla för oss?
        Tacksam om du ville svara.

Med vänlig hälsning
        Lennart Andersson ”

Hej Lennart!
        Jag tycker att ni ska använda skyddshandskar av nitrilgummi!

Epoxi av den typ du använder är allergiframkallande, och det är beröring som är farligast. Nitrilgummi skyddar bra mot detta men är inte ogenomträngliga, det tar bara viss tid för genomträngning. Om sådana handskar inte finns i din vanliga färgaffär så finns de säkert i en yrkesmåleributik.

Om du får blandat lim på handskarna kan du lugnt arbeta vidare. Troligen härdar limmet innan det hinner tränga igenom handsken. Det går således att återanvända handskarna i detta fall. Om du däremot får endera av komponenterna oblandad på handsken kan du fortsätta att arbeta 20-30 min, men sedan ska handsken kastas. Den oblandade komponenten tränger så småningom in i gummit och ligger kvar där ohärdad och kan då påverka din hud och ge allergi på sikt.

Det är bra att ni funderar över hälsa och säkerhet. Flyg lågt och långsamt.

Mvh

STF Ingenjörsutbildning AB
        Anders Hörding

Box 1080 (Besöksadress Kungsbroplan 3A)

S-101 39 Stockholm

Tfn 08- 586 386 33 fax 08-23 55 00

anders.hording@stf.se

www.stf.se
        /Lelle

Kommentar

Arbetssätt...