Katana 50cc!
Kollaps
X
-
Hej Roger! Den där 1-liters tanken kan du utan några som helst konstigheter byta ut mot en 5dl-tank istället. Det räcker mer än väl i en kärra med 50cc motor. Jag flyger ca 12minuter med min Yak-54 varje flygning, och det är ganska precis halv tank kvar varje gång, o tanken är på 5dl... Så att ha en 1-liters tank i kärran är bara att släpa runt på onödig vikt enligt mig! Vi kan ta den när vi träffas, men de bästa bensintankarna (tycker jag) är de runda som fullkontroll säljer.Våga vägra Powerbox!
Futaba T26SZKommentar
-
Låter bra Per!Hej Roger! Den där 1-liters tanken kan du utan några som helst konstigheter byta ut mot en 5dl-tank istället. Det räcker mer än väl i en kärra med 50cc motor. Jag flyger ca 12minuter med min Yak-54 varje flygning, och det är ganska precis halv tank kvar varje gång, o tanken är på 5dl... Så att ha en 1-liters tank i kärran är bara att släpa runt på onödig vikt enligt mig! Vi kan ta den när vi träffas, men de bästa bensintankarna (tycker jag) är de runda som fullkontroll säljer.
Hoppas vi kan provflyga kärran under nästa vecka när jag inte jobbar kväll och helg.
Jag ringer dig så kan vi stämma av vilka dagar som skulle funka.
RogerKommentar
-
Då var kärran provflugen och den flög kanon! Tack för hjälpen Per:thumbup:
Motorn tjuvstannade dock vid andra flygningen när jag flög förbi på nästan tomgång så det blev en nödlandning. Tomgångsvarvet var ställt på 1500 så jag får nog höja det en aning.
Undrar vad ni har ställt tomgångsvarvet på era bensinare för säker gång så att det inte är risk för att de tjuvstannar?
Roger.Kommentar
-
Tack för Jaka-tipset Eric, men jag tror jag provar mig fram själv med vilken prop som jag trivs bäst med
"Mönsteråsarnas storhetsvansinne" är jag inte riktigt med på vad du menar... ju större ju bättre ju:icon_lol:, hehe...
Hur som helst, kärran ska förhoppningsvis kunna ses ofta i luften om ett par veckor när min semester börjar. Då blir det hårdträning vill jag lova:thumbup:
Roger.Kommentar
-
Tänkte flyga kärran på asfaltsbana i helgen och då är det ju bra om man kan "döda" motorn efter landning. Min radio har dessvärre inte throttle cut,så jag får väl fippla ner trimmen på throttlen efter att kärran tagit mark för att få den att stanna hyfsat snabbt.
Någon som vet om man kan göra en mix i radion på throtteln så att man kan "döda" motorn typ genom "throttle hold" när man flyger heli??
Undrar också hur lång flygtid man kan räkna med på strömförsörjningen när kärran är utrustad med 2st 2500 nimh-accar? Vet att det beror på servon, flygstil osv, men jag är bara ute efter ett "ungefär"...
Roger.Kommentar
-
ca 300mAh per 12min flygningKommentar

Kommentar