Att bygga på ritning.

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kay.krut

• jan 2007
    • 929

Ovanvingen klar. Den var lite mer komplicerad eftersom vingbaldakinens plattor samt uttagen för dessa i vingen inte passade rakt av enligt ritningen. Plywoodstommen fick också förlängas lite på längden men passade på bredden. Förbannade Engländare ! Dom skulle inte få lov att kopiera ritningar. Jag ändrade också på vingtipparna och byggde upp dem genom att laminera med 2mm balsastrip i stället för tung plywood. Nu återstår bara att skära ut skevrodren samt lägga in balkarna till dessa. Jag tror att det ska vara gjort under helgen så att jag kan börja lägga upp kroppen i nästa vecka.

Jag återkommer.

Kay krut
    Bifogade filer

Kommentar

• LIP
      • maj 2006
      • 1315

Du behöver inte hålla på med några husreparationer förstår jag.

Nåja, jag bygger jag också på min ASK18 men det finns ingen byggtråd på den.

/Lasse
      /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
      Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
      Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
      Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
        • 929

Nej du, jag bor i bostadsrätt så större reparationer är ofta förknippade med modellflyg !

Kay krut
        Just nu Stampebyggare.

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
          • 929

Ja så åkte tanten till barn o barnbarn och tänk, jag fick en hel helg för mig själv i hobbyrummet. Så jag fixade skevrodren på båda vingarna och slipade till dem. Sedan kunde jag bara inte hålla mig längre utan började lite smått på kroppen. Och nu står det en halvfärdig Stampekropp och tar plats i ett hörn. Kanske det är dags nu att varva ner inför julen, om nu det går !

Jag lär återkomma.
          Kay krut
          Bifogade filer

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
            • 7676

Går ju med samma tempo som när kineserna monterar ihop en ARF...

Maiden på trettondan??
            Retroholic!

Kommentar

• ewalds
              • jul 2009
              • 532

Ursprungligen postat av kay.krut
              Ja så åkte tanten till barn o barnbarn och tänk, jag fick en hel helg för mig själv i hobbyrummet. Så jag fixade skevrodren på båda vingarna och slipade till dem. Sedan kunde jag bara inte hålla mig längre utan började lite smått på kroppen. Och nu står det en halvfärdig Stampekropp och tar plats i ett hörn. Kanske det är dags nu att varva ner inför julen, om nu det går !

Jag lär återkomma.
              Kay krut
              Behöver väl inte varva ner? Julen bjuder ju på ypperliga byggtillfällen ju
              Kul att du lagt upp en byggtråd..
              Följes med spänning!

Mvh
              Micke

Kommentar

• Sweeper
                • jun 2006
                • 3961

Intressant och snyggt bygge! Skall bli spännande att följa.

Göran
                Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                  • 929

Jo Micke, visst stundar julen men i år är den ju en sk "arbetsgivarehelg" eftersom den ligger över veckoslutet. Det blir inte så många dagar fritt. Men jag har alla goa kvällar som jag med glädje tillbringar i hobbyrummet. Och så vet kärringa var jag är!

Och Thomas, visst kanske det kan liknas vid kinabygge men dom gör ju hundra kärror när jag gör en. Och förresten så behöver dom nog inte fibbla med felaktiga ritningar. Men man skulle kanske annonsera om en liten kines. (Hoppas att jag inte åker in nu för människoförakt)

Nu ska jag ner o fixa lite på kroppen, lägga in wireutgångar till sidorodrets linor, planka färdigt och ta en Mariestad. Kan inte bli mycket bättre avslutning på en regnig helg. Kanske det kommer en bild senare i kväll.

Vi hörs mina vänner !
                  Kay krut

Kommentar

• Saito

• dec 2008
                    • 58

Jag har för ett par dagar sedan fått hem.
                    En ritning på en 1/4 skala P-26 peashooter från Jimm peppepino.
                    Så nu ska ja fixa mallar,vi höres
                    Lasse ,Haninge mfk

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                      • 929

Lasse !

Det låter kul och naturligtvis vill vi ju se en byggtråd på den. Jag tror att suget efter just ritningsbygge har ökat igen. Många vill prova på men är kanske lite rädda för att inte kunna ro det iland. Men det är helt fel ,för att bygga efter en ritning ger så mycket mer tillfredsställelse än att bara montera ihop en ARF. Det tar bara lite längre tid.

Så Lasse, nu går vi i väntans tider !

Kay krut
                      Visst kan vi.

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                        • 929

Stampebygget.

Ja så blev det ändå en tur till hobbyrummet i går kväll. Man kan ju liksom inte låta bli när man vet att det ligger jobb och väntar. Och ska jag ha den färdig till Östersundsträffen så ...! Fast det är nog inga problem med det.
                        I morgon kväll blir det nog jobb på kroppen. Plankningen av förkroppen står på tur.

Vi hörs...

.... Kay krut
                        Bifogade filer

Kommentar

• K-Å
                          • maj 2006
                          • 1184

Heja Kay, Östersund väntar med spänd förtjusning på din uppenbarelse.

MVH Skribent K-Å
                          MVH Kjell-Åke Skoog
                          Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

• Zkeeter
                            • mar 2008
                            • 283

<Kay>

Efter att mer eller mindre blev påtvingad en CUB, (lotterivinst) och under dom senaste två senaste åren insett att ett handbygge för det mesta går att laga/fixa bara man vill....Och efter att fått lära känna dig i Ö-sund är nu viljan att få en liten insyn hur ni "oldmen" löser era problem.. Både du och LIP är dom man inser att det är nog några man ska lyssna på..(LIP-junior är ännu en)
                            Jo... Jag lär mig mycket tack vare trådar som dom här så du får gärna uppdatera ofta!
                            Och med tanke på din kommentar om min CUB "Den där går väl inte att flyga?"..
                            Till Ö-sund så är den renoverad och fortfarande flygbar.... Men inte snällare...... ;-)
                            Ses i Ö-sund -12 ! :-)
                            Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
                            -----------------------------------------------
                            MFK Skvadern Sundsvall.

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                              • 929

Stampebygget.

Skoj att du gillar byggtråden. Jo det mesta går att lösa, bara man ger det en chans att värka ut. Och att hjälpa varann så här på en byggsida kan ju aldrig vara fel. Fast Lelle, Lip m fl, ja dom slår man inte i första taget inte.
                              Men du Zkeeter, en Cub är ofta inte så snäll att flyga. Men den är otroligt charmig med sina knixigheter. Kanske därför som många modellflygare har ett sk hat/kärleksförhållande till dem. Och efter sju Cubar så vet jag att dom har sina egenheter.
                              Stampen däremot är en otroligt välflygande maskin. Tyvärr så får den inte skalaenlig vingprofil, för då blir den genast mycket svårare att flyga. Men jag har valt att bygga en maskin som jag kan trivas med. Och därför får den inte helt skalaenlig utstyrsel.

På återseende.
                              Kay krut

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                                • 929

Stampebygget.

Nu var kroppen plankad och klar för finslipning. Återstår bara lite smådetaljer innan dess. En detalj som kanske kan vara intressant att nämna är som följer. För att underlätta inpassning av vingar och stabilisator och få dom helt horisontellt, så markerar jag en linje horisontellt på ett kroppsspant närmast över undervingen. Sedan limmar jag på ett rör, t ex 3 mm mässingsrör exakt på denna linje. Se bilder. Sedan kan jag planka kroppen färdigt. När jag nu ska rikta in t ex stabilisatorn, så sätter jag in en pianotråd i röret och vips så ser man om det är rätt. Röret låter jag sitta kvar, för vikten det utgör är ju försumbar och hålen efter pianotråden klär jag över. Så här har jag gjort på många byggen och det fungerar alldeles utmärkt.

Och så vill jag önska Er alla en fridfull Jul !
                                Kay krut
                                Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...