MBS SK60, första scratchbygget.

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trident
    • jan 2010
    • 57

MBS SK60, första scratchbygget.

MBS SK60

Äntligen är det så långt kommet att jag ska börja bygga. Blir ett SK60 från MBS. Har aldrig gjort ett scratchbygge innan. Kallas det scratch även om delarna redan är utskurna? Nåväl, det är svårt nog för mig.

Beställde satsen med båda tillbehörspaketen. Ser mycket bra ut alltsammans. Beskrivningen är välgjord och lämnar inte många tveksamheter. Men om det är någon som vill komma med tips och råd så är dom välkomna.

Började så smått att bygga igår och idag har jag satt resten av spanten och byggt batterilådan. Allt har gått bra så långt förutom att jag råkade få en droppe CA att rinna ner till ett spannt och jiggen. Men det får bli en senare operation. Lägger upp lite bilder.
    Bifogade filer
  • Mr J
    • maj 2006
    • 4130

Det finns en del tips i den här tråden: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-MBS-RC-Models
    /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1802

Scratchbygge tror jag att man brukar kalla det för när man bygger direkt från ritning, dvs att man börjar från noll. Men ditt bygge är väl lite mellanting mellan byggsats och ritningsbygge om jag förstått det rätt. Jag har aldrig byggt något laserskuret men tycker att den typ av bygge du håller på med ser väldigt stabilt ut, nästan så man tror det skulle hålla ihop utan lim Smart med aluminiumprofilerna, ingen banankropp där inte.

/Mats

Kommentar

• jugg
        • mar 2008
        • 494

"scratch ARF" eller "ARB" Almoust Ready to Build! :sarcastic:
        http://www.swesim.se/bilder/signature.php?pilotId=102

Kommentar

• Baua
          • nov 2009
          • 856

Pmm

Hej alla!
          Jag skulle nog inte kalla det för ett ritningsbygge, då det inte finns några ritningar med till MBS maskinerna, förutom till roderytorna och fenan. Skulle nog kalla det för att manualbygge i stället. Garanterat mer scratchbygge än ARF.
          Helt enkelt ett pinnabygge med manual, förkortning PMM.

Hils
          Magnus
          Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.:sarcastic:

Kommentar

• Trident
            • jan 2010
            • 57

Oj, då hoppas jag att jag inte trampat riktiga "Hardcore scratchbyggare" för hårt på tårna. :sarcastic: Man kan väl inte byta namn på tråden?

Nä nu bär det iväg ner i lokalen.

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

För min del, som bygger allt jag kommer över, så räcker det med att kalla det för modellbygge.

MBS Sk-60:a är väldigt snabbyggd vilket du nog kommer att märka av.

Göran
              Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Trident
                • jan 2010
                • 57

Idag blev det lite jobb med att balansera fläktar och löda kablar. Inte mycket mer som hänt. I morgon blir det test av motorer och lite byggande hoppas jag.
                Bifogade filer

Kommentar

• Krille
                  • maj 2006
                  • 1184

Du har köpt en sats med byggdelar alltså är det en byggsats
                  //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                  Helikopter: T-rex 700 DFC,
                  Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• Trident
                    • jan 2010
                    • 57

Hejsan,

jag håller på att balansera fläktarna. Men jag har fortfarande vibrationer vid ca:20% gas. Får ni era fläktar helt vibrationsfria? Länkar till en film. Där hörs vibrationer vid 2 olika vartal. Nu har jag bara det som kommer vid "lägre" varvtal.

Kommentar

• Krille
                      • maj 2006
                      • 1184

Det är skillnad mellan statisk (som du gör på bilden åvan) och dynamisk balansering (under gång).

Det som kan hända för dig är att den dynamiska balanseringen inte är bra och de kan man inte göra något åt på modeller utan det krävs speciell vibrationsutrustning och dator.

Men man brukar göra när den dynamiska balanseringen inte blir bra är att helt enkelt ta lös och vrida propp/fläkt 45 grader och prova igen. blir det inte bättre upprepa tills det blir bra.
                      //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                      Helikopter: T-rex 700 DFC,
                      Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• henke2
                        • mar 2011
                        • 3188

Det är ju mer än fläkten som snurrar... Hur är det med motorn? Billig historia eller något "riktigt"? Krokig axel och billiga kullager ger vibrationer det med.
                        Superhero

Kommentar

• Trident
                          • jan 2010
                          • 57

Jag har vridit fläkten på fästet flera gånger.
                          Det är WeMoTec Microfan och Typhoon motorer. Men jag undrar om det ska gå att få dom helt fria eller är det normalt med lite vibrationer? Om de ska gå helt rent så jobbar jag lite till på det.

Mvh
                          Tobbe

Kommentar

• Bonanza
                            • sep 2010
                            • 191

På tal om balansering av fläktar?
                            Är det någon som vet om det finns någon i Sverige som har utrustning som klarar av dynamisk balansering ?
                            Tamjet i Usa har ju en tjusig utrustning.
                            /Micke

Videos: http://www.vimeo.com/user2891907
                            Bilder: http://picasaweb.google.com/Micke19sjuttiotre

Kommentar

• henke2
                              • mar 2011
                              • 3188

Man kan även logga vibrationer med en smartphone, analysera och justera efter detta. Finns beskrivet på rcgroups hur man gör.
                              Superhero

Kommentar

Arbetssätt...