En nybörjare bygger utan ritning

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke1963
    • dec 2007
    • 2709

Varför ta bort den? Alltid nån som lär sig något av alla svar, det e ju lixom det forum är till för...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Håller med jocke - trådar skall normalt inte tas bort utan låt den ligga kvar.
      //Roger

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
        • 7676

"En bild säger mer än tusen ord"!!

Så sant, så sant...
        Retroholic!

Kommentar

• Verrak
          • aug 2012
          • 43

då låter jag den ligga.

här är en bild på den reviderade versionen.

vingen skall fästas ikväll när limmet har torkat som håller fästet. Den blir avtagbar för lättare transport.
          vingen är 120cm mellan spetsarna och flygkroppen 113cm lång. klär den i "papirmaché" så att den blir stark men lätt. Flygvikten är fortfarande strax under kilot och vill jag ha mer drag senare kan jag smälla på en större propeller då jag har utrymme för det effektmässigt.

nuvarande propeller är 9x5 och motorn skall dra ca 15A med det. Både motorn.batteriet och fartreglaget kan hantera upp till 23A så det går att sätta dit en större propeller senare när jag känner mig mogen för lite djärvare flygning.

motor: Turnigy 2217 16turn 1050kv 23A Outrunner
          fartreglage: Hobbyking SS Series 25-30A ESC
          batteri: Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo
          propeller: GWS EP Propeller (DD-9050 229x127mm)
          Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

Kommentar

• Verrak
            • aug 2012
            • 43

Tänker döpa det till toapapperglidaren.

flygvikten kommer bli ca 900-950g och motor+9x5 propp ger 950g drag. vilket ger mig ett 1:1 förhållande som skall vara mer än nog för alla typer av manövrar.

Jag vet att den är skrynklig och att det kommer sänka farten men det är mitt första bygge och jag har inget tålamod. Det kommer lite sandpapper och färg i närheten av den när limmet torkat.

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Om du aldrig RC-flugit tidigare (?) så räcker det nog till alla manövrer du hinner göra...
              Lycka till hälsar
              Roger

Kommentar

• Fluf
                • jul 2012
                • 1580

No Guts No Glory!

Fy attan vad kul detta var att läsa Jag funderade på det när det var dax för mig att börja men jag fegade ur.

Applåd, kör ditt race ha kul fråga bara om du känner för det. Som du sade detta är ett första expriment, och det är otroligt lärorikt att göra på sina sätt innan man får hundratals råd om hur man kan göra det bättre. Tror detta kommer göra dig till en bättre och mer passionerad flygare och byggare framöver.

APPLÅD!
                Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Verrak
                  • aug 2012
                  • 43

Tålamodet tog slut igen. Vingen blir permanent monterad. Börjar med bara sido- och höjdroder. skevroder får vänta tills jag kan flyga denna skapelse hyfsat. Har nog förfinat min byggteknik tills dess så att det inte blir hastverk av nästa plan också.

här är mitt förlorade tålamod:

den verkar lite sned men det ska gå att trimma ur den så får nästa bygge blir mer rakt:

Vacker?....Är jag helt ärlig själv är det nog det fulaste som jag sett...Det enda som kan väga upp detta vore bra flygegenskaper:

Motor och dylikt börjar jag på imorgon när limmet torkat. Lade märke till att axeln på motorn är på "fel" håll så jag får bygga ett "speciellt" motorfäste som kan husera större delen av motorn. Sen skall roderytor tillverkas och servon installeras. Sist blir det att leta upp CG med batteriet och montera mottagaren.

Kommentar

• Fluf
                    • jul 2012
                    • 1580

Det finns tre sätt att lösa monteringen av din motor.

1. Nytt fäste där axeln sticker igenom motorfästet som du först tänkte på.
                    2. Plocka ur axeln ur motorn och vända på den
                    3. Skaffa ett alternativt propellerfäste som följer med i deta paketet (och skruvas fast med tre skruvar i din motor). Dock kommer den vanliga motoraxeln fortfarande sticka in genom motorfästet mot flygplanskroppen.
                    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=7204
                    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Verrak
                      • aug 2012
                      • 43

Jag har det där alternativa motorfästet då det följde med motorn. Jag vill dock kunna använda propsavern istället och då blir det motoraxel genom motorfästet som ditt alternativ 1 säger. Jag tror nämligen att planet är baktungt och kommer vara lite svårt att balansera så om motorn kan komma fram lite och hjälpa mig så tror jag att jag drar mest nytta av det.

Kommentar

• Verrak
                        • aug 2012
                        • 43

byggt motorfästet och monterat motorn. Skall vänta tills limmet härdat ordentligt och sedan göra 2 förstärkningar. Sen blir det övrig elektronik som skall monteras löst och testas innan det blir "permanent". CG är med bara motorn cirka 30% från bakre kant på vingen. Batteriet bör lösa resten åt mig.

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
                          • 609

Ursprungligen postat av Verrak
                          CG är med bara motorn cirka 30% från bakre kant på vingen.
                          Hoppas att du menar framkant på vingen!?...
                          ca:25% från framkant är ganska standard på de flesta plan.
                          || MultiWii Airplane Setup ||
                          || RTH Med MWii Ariplane ||
                          || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• Verrak
                            • aug 2012
                            • 43

Just nu är det bakre kant på vingen vilket inte är så bra. Jag ska balansera ut detta med batteriet så att CG hamnar på rätt ställe 25-30% från framkanten.

Kommentar

• Verrak
                              • aug 2012
                              • 43

hemmagjort gångjärn förstärkt med gaffa i ändarna.

Fult men funktionsdugligt. Den går fritt i alla fall. Sen om den stannar kvar på planet återstår att se..

Snart klar med målningen. Signalorange tror jag den heter. Blir inte svårt att tappa bort denna i skyn. Ska ett lager till på undersidan och sen tror jag att jag kör ovansidan med och någon snygg text längs med vingen för att kunna skilja upp från ner. Fick utrymma mitt förråd i källaren då arbetsmiljön blev rätt giftig efter första lagret. Ha ha ha ha ha!

Kommentar

• NickeL
                                • aug 2011
                                • 378

På den sista bilden du postade senast... är det skevroderna man ser ????
                                Du kommer få väldigt dålig verkan på skeven med dem så långt in.
                                skeven ska helst sitta längst ut på vingen för att få max effekt
                                desutom så är de i mina ögon väldigt små... både på längden och bredden...

Fint flygplan för övrigt och lycka till
                                /Nicke
                                www.iabrc.com
                                www.autopartner.se
                                www.extremeflightrc.com
                                Xpert-rc

//Nicke

Kommentar

Arbetssätt...