En nybörjare bygger utan ritning

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NickeL
    • aug 2011
    • 378

Du är antagligen medveten om detta (någon som redan skrivit detta säkert) men "svängen" på V-tail mixen blir tvärtemot skevroder, höger roder upp på V-tail och kärran svänger vänster och vise versa

Fint flygplan i alla fall och lycka till med Maiden :thumbup:

/Nicke
    www.iabrc.com
    www.autopartner.se
    www.extremeflightrc.com
    Xpert-rc

//Nicke

Kommentar

• Verrak
      • aug 2012
      • 43

Japp jag har kolla hur man mixar V-tail. Det blir maiden idag efter att jag spelat mechwarrior online som stjäl lite tid just nu från mitt byggande. Fick även leta upp ett gummiband till proppsavern då mina o-ringar har försvunnit. Vart vet jag inte men det blir inget flyga utan något som håller propellern. Visst blev den bra! Är riktigt nöjd över mitt bygge och om den flyger så kommer jag blir så lycklig att man får slänga mig i tvångströja.

Återkommer med resultatet.
      Experimental and Alternative Application Flyer(EAAF)

Kommentar

• Verrak
        • aug 2012
        • 43

5 krascher sen gick propellern av.

orsak:baktung

lösning:flytta vingen och justera vinkeln på v-tail.

Annars gick den som en skållad råtta när man drog på.

Kommentar

• Fluf
          • jul 2012
          • 1580

Wohoo! Stort grattis till en fungerande MK2
          Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
          Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
          Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
          Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
          Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
            • 489

Måste säga att jag är mäkta imponerad av din envishet och ditt resultat. Inte minst av att du verkar ha en klar bild av vad du vill göra, att du gör det och drar lärdom av misstagen. Känner igen mig lite i det du gör

Lite besviken blev jag på att du inte filmade din provflygning med Mk2 bara eller i vart fall inte lagt upp nån film... fortsätt bygga!

Kommentar

• Verrak
              • aug 2012
              • 43

Det är svårt då de enda videokameror jag äger är antingen för stora att tejpa på huvudet eller mobilen som inte gillar tejp på touchen... Men jag kommer aldrig ge mig! Det kommer nog film på Mk2 när jag fått ordning på den så jag kan fixa med kamera medan den flyger/kraschar...

Kommentar

• Fluf
                • jul 2012
                • 1580

Ursprungligen postat av Verrak
                Det är svårt då de enda videokameror jag äger är antingen för stora att tejpa på huvudet eller mobilen som inte gillar tejp på touchen... Men jag kommer aldrig ge mig! Det kommer nog film på Mk2 när jag fått ordning på den så jag kan fixa med kamera medan den flyger/kraschar...

Under 500kr för en kul leksak, då går det nog att filma
                Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Verrak
                  • aug 2012
                  • 43

Gjort lite kosmetiska och strukturella förbättringar till Mk2 aka Flugviktaren. Flygkroppen har fått en knäck för att motverka den vansinniga stigningen den gjorde vid provflygning1. Lade även till 2 3x3 furulister som "skena" för att hindra den från att släpa balsan i marken vid start och landning. Vingen fick förstärkas då jag upptäckte sprickor. Fixade till profilen på vingarna med en snygg ände i 1mm balsa och en 3x3 furulist som "leading edge". Sista bilden är den lille jämte min Spektrum DX5e ovanpå mitt hardcase så får ni en bra bild av hur stor den är.
                  Bifogade filer

Kommentar

• Verrak
                    • aug 2012
                    • 43

Flög lite idag. Blåste en aning men trotts det så gick det bra tills jag hamnade i motvind och resulterade i en loop med störtdykning. Men de sista modifikationerna gjorde underverk för flygegenskaperna.
                    Bifogade filer

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Looping i motvind? Det är inte så att du fortfarande har fel anfallsvinkel?
                      Om du inte hjälpt till själv så skall den ju inte loopa bara för att du flyger i motvind...
                      Roger

Kommentar

• Verrak
                        • aug 2012
                        • 43

jag hjälpte till själv. Var så att den flög plant och fint men så fort jag hamnade i en kraftig vindpust så dök den och jag kompenserade och då loopade den och i min iver att fullfölja loopen så insåg jag inte att jag var för lågt.

Kommentar

Arbetssätt...