Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Det finns så mycket kul detaljer man skulle kunna lägga ner arbete på, men gör man allt så skulle planet bli orimligt tungt, så jag får börja prioritera i min lista.
-Servomanövrerade bombluckor.
-Bombfällning
-Infällbara ställ
-Fungerande hjulluckor
-Uppfällbara och fungerande landningsljus
-Rörliga vapen/torn
-Mynningsflammor i vapen (kopplat till ljudmodul)
-Ljudmodul
-Inredd cockpit
-Invändig videokamera
Vad ska jag satsa på?
Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300T via Tapatalk 2
Låter som det kan bli den första Lancastern att bryta ljudvallen...
Kanske kan länka ihop sporrställets servo med ett av kanontornen för att spara lite vikt.
Då kommer servoåtgången att bli:
Höjdroder 1 st 15
Sidoroder 1 st 5g
Skevroder 2 st 15g
Landställsservon 2 st
Sporrställ/kanontorn 1 st 15g
Bombluckor 1 st 5g
Bombfällning 1 st 5g
Landningsljus 1 st 5g
Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300T via Tapatalk 2
Jag har börjat med undre halvan av kroppen och eftersom den är så lång fick jag först skarva ihop två 3mm flak för att få dem att räcka till.
Nålade och ritade därefter av placeringen för varje spant och list.
Det som är lite annorlunda i konstruktörens rekommendationer än vad jag är van vid är att man limmar fast kroppslisterna mot sidorna först av allt, dessutom med 2,25mm överlapp i ovankant.
Jag gillade inte lösningen på kroppsspanten då de gick ända ner till bombluckan. Det gör att man måste få in bomberna mellan spanten (och jag gillar stora bomber). Så jag limmade dit en förstärkning av lättplywood några centimeter upp på spanten. Då kan jag senare såga bort den nedre kanten och öppna upp bombutrymmet.
Dessutom sågade jag ut ursparningar ur bombluckorna för att spara vikt och skapa större bombutrymme.
När jag ändå var inne på viktbesparingar så skar jag ut nya kroppsspant i balsa för spanten bakom vingen. Det gav totalt en viktbesparing på 10g mot lättplywoodspanten! Kanske inte låter så mycket men när vikten sitter nästan en meter bakom tyngdpunkten så gör det en hel del i slutändan.
Här är jag i lättartagen...
Dags att limma dit kroppsspanten.
Här har jag även böjt in den undre trekantlisten. Den rekommenderar konstruktören att man monterar före spanten, men eftersom jag sett andra som då fått problem med passningen, så valda jag att sätta dit listen sist.
Som ni ser har jag bara nålat fast de bakersta spanten temporärt eftersom kroppen smalnar av där. För att få fast dem symmetriskt får man slutmontera dem när andra kroppssidan är på plats.
Jag byggde en sån i fjol (http://www.pmfk.org/smf/index.php?topic=1896.0), som tyvärr fick bita i gräset på premiärturen,
den klippte ganska elakt, troligen pga att den blev för tung, fick blya i fronten med 340 g. , så bygg lätt "där bak".
(Jag har kvar landställen, från T.N. om du vill köpa).
Jag har tidigare tjuvkikat på er hemsida och undrat hur det gått för dig. Hade du tyngdpunkten där Nijhuis angav den på ritningen? Är den bortom allt hopp om reparation?
Det låter väldigt likt min Spitfirepremiär där den klippte (som ett baktungt plan) trots att jag hade tyngdpunkten enligt ritning. Kanske bäst att flytta fram den ytterligare någon centimeter för säkerhets skull...
Tyvärr har jag redan köpt elektriska ställ till min Lancaster, men tack för erbjudandet.
Tyngdpunkten var enl. ritningen och kändes "rätt", de var i svängarna den ville klippa. Jag fick trimma typ ett klick på skev/höjd, men vid sista svängen inför landning föll den genom och gick i backen.
Jag följer din tråd, hoppas din blir lättare i vikt och lättare att flyga. Kanske man bygger en till....
Jag har också byggt Nijhuis Spitfire (den större), den flyger som en dröm
Kommentar