BT's spitfire VIII och IX

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael
    • maj 2006
    • 1742

Hej Daniel!

Eftersom en skalamodell av den här typen inte använder 3D-utslag på roderytorna behävs inga superservon. Top Flite rekommenderar servon som drar 40-50 Ncm (eller mer vardagligt 4-5 kgcm) för de av sina warbirds som är i samma storlek som din Spit. Det förutsätts då att ett servo används per roderyta, dvs 2 för höjdrodren, 1 för sidrodret, 2 för skevrodren och 2 för flapsen.

Eftersom det blir ganska långa servoledningar i en maskin av den här storleken är det bra att köra på 6 V istället för 4,8 V. På så sätt kompenserar man för spänningsfall i ledningarna.

Jag skulle själv aldrig köpa ett begagnat servo för att sätta in i en skalamodell som tagit stor möda att färdigställa. Man vet aldrig vad ett sådant servo kan ha råkat ut för under sin tidigare levnad.

Lycka till med bygget, och kom ihåg att hålla ner vikten i bakre delen av kroppen!

Har du funderat närmare på färgschemat till din Spitfire? Jag antar att det är en Mk. VIII som du tänker bygga. Då skulle jag själv valt denna Spitfire som förebild:

/Michael

Kommentar

• Daniel L
      • nov 2006
      • 1250

jupp redan valt just den målningen till min spitfire.
      och ja det är en mk VIII
      glöm inte bilder och filmer:thumbup:

MVH
      Daniel L

Kommentar

• Daniel L
        • nov 2006
        • 1250

JAAAAAAAAAAA!!!!
        så var påsklovet här, ok halva har redan gått och bygga har man också hunnit med.
        Ja, det är kul att bygga och det är ännu roligare när man lyckas bra med något som har tagit ett antal försök....
        .... STABILISATORN ÄR RAK
        ja tredje gången gillt eller vad man nu säger

Båda halvorna klara

och här är de ihop limmade och se vad bra det blev

Så här ser det ut med ena höjdrodret tillfälligt monterat.
        Mycket fint :roll:

tittade lite på bucklan i spinnern och funderade lite på hur i hela fridens namn man ska kunna banka tillbaka den. inte mycket utrymme.

Jag har tagit upp lite lätt hål i vänster vinge.

Har tagit upp utrymmet för cokpiten men jag vet inte riktigt hur det ska se ut så det blev bara en grov ut skärning.

jag påbörjade plankningen på undersidan av kroppen men jag kom inte längre än så här.

Detta är ett problemställe, jag vet inte hur jag ska göra övergången så att det blir snyggt. Har ni några ideer så skriv gärna.

lite detalj arbete. detta skulle nog bli svårt att göra efter att man plankat ovansidan på vingen.

Sorry men jag kunde inte låta bli
        Den var ganska stor och väldigt läcker

Ett litet tips på vägen till den som också bestämmer sig för att bygga den här spitfiren. Ska ni planka något så planka inte med hela balsa skivor, det blir bara sentt (det blev det för mig iaf).

MVH
        Daniel L

Kommentar

• DaEk
          • aug 2007
          • 411

Wow! :prayer:
          Mvh David!
          ---------------
          Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Blir en maffig kärra det där du Daniel PDT_Armataz_02_43
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            :crazy_pilot:
            //Tomas//

Kommentar

• Daniel L
              • nov 2006
              • 1250

man får tacka så mycket för berömmert PDT_Armataz_02_44

det ska bli kul att se hur nervös man kommer att vara på premiären.
              humm får nog skaffa en stol så man får något att sitta på ifall benen inte bär

och om jag kraschar så har jag ju alltid ritningarna så jag kan bygga en ny om man nu orkar det.

MVH
              Daniel L

Kommentar

• Sweeper
                • jun 2006
                • 3961

Det ser klart godkänt ut Daniel! Bra jobbat! PDT_Armataz_02_43

Göran
                Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Daniel L
                  • nov 2006
                  • 1250

jag får börja med att tacka för den fina komentaren göran.

nu när det var valborg och allt så fick man byggt lite eller vad man nu ska kalla det tycker mest att jag har tagit bort en massa material.

Jag har tagit bort lite balsa i vingen

Känner mig lite stolt över att jaglyckades planka den främre delen av vingen utan någon viktökning (gämfört med hur vingen ar utan lättnings hål)

som ni kan se på bilden, så finns det en lång kabel som går till landtärnan på sidorodret och sedan vidare till nosen. Det jag undrar med detta är om jag riskerar att få några störningar pga kabeln????

jag har även slipat lite på höjdrodret.

Har lyckats få till en klaff lucka också. fjädern som håller luckn på plats är ifrån en penna och den funkar mycket bra. har även en bild på den när den är monterad i vingen men den kommer lite senare (glömde ladda upp den )

gjort lite på höjdroderfästet i kroppen också.

Bara ett litet projekt jag har här uppe i västerås som man kan jobba på när man inte har tillgång till spitfiren . blev ganska bra om jag får säga det själv. målat allt på modellen.

Liten bild ifrån skolan smög sig in också

MVH
                  Daniel L

Kommentar

• Daniel L
                    • nov 2006
                    • 1250

åå här var den bortglömda bilden på klaffluckans översida.

Ingen som vet om det är någon risk med störingar med kablarna till de olika landtärnorna???

MVH
                    Daniel L

Kommentar

• Daniel L
                      • nov 2006
                      • 1250

jisses nu är det ca 5 månader sedan jag gjorde något på den här kärran.
                      Jag kan ju inte bara sitta och titta på spackel som torkar (det är tråkigt).
                      har tittar runt lite på rcscalebuilder's hemsida och fått upp bygglusten igen:thumbup:

vad ska jag då börja med...
                      ... tittade igenom lite delar och upptäckte till min förargelse att den mellersta vingdelen inte var rak längre. Nåja jag hade inte kommit så långt på den så det var bara att riva isär den och bygga den igen.

hehe med ca går det fort att bygga.

ovansidan nästan klar.

hann dock inte längre än så här. magen ville visst ha mat.

hoppas nu bara att det inte tar 5 månader igen innan jag gör något på den igen

MVH
                      Daniel L

Kommentar

Arbetssätt...